Així serà la nova estació Joaquín Sorolla: les obres arranquen en setmanes

A més, es treballa ja en el disseny de la nova Estació Central de València que concentrarà tot el trànsit ferroviari de la ciutat

Guardar

Evolució obres canal accés València / Foto: Adif
Evolució obres canal accés València / Foto: Adif

Les obres del Canal d'Accés de València entren en una fase decisiva amb el 75% de la inversió contractada. Un avanç que permetrà que el gran projecte ferroviari de la capital del Túria finalitze en els terminis previstos: 2028. De fet, enguany no sols s'executarà la major part del futur túnel d'1,2 quilòmetres – que permetrà que la platja de vies que dividix València comence a desaparéixer – sinó que, a més, en les pròximes setmanes, començaran els treballs en l'estació Joaquín Sorolla.

Amb una inversió total de 665 milions d'euros, "el projecte revolucionarà la mobilitat de València, integrant el ferrocarril en la trama urbana i potenciant el corredor mediterrani", assenyalava el ministre Óscar Puente, durant la seua visita a les obres quan es complixen dos anys de l'inici dels treballs. Un pla ambiciós, que dona per conclosa la segona fase del projecte, i entra en la fase més productiva per a transformar per complet la imatge de València.

I és que cal recordar que a les actuacions del Canal d'Accés i la remodelació de l'estació Joaquín Sorolla cal sumar treballs complementaris, com el nou canviador d'ample a l'entorn de Font de Sant Lluís – pendent de licitació – i un estacionament de trens; la reposició del col·lector sud i el nou itinerari per als vianants entre València Nord i Joaquín Sorolla, ja obert, que contribuïx a la cohesió dels barris i allibera terrenys per al desenvolupament urbanístic de la ciutat.

Així avancen les obres del Canal d'Accés de València

Pel que fa a les obres del Canal d'Accés, el ministre ha detallat que s'acceleren les obres amb l'excavació del túnel en l'espai alliberat entre l'avinguda de Fernando Abril Martorell i l'edifici Iturbi (pròxim a l'estació de Joaquín Sorolla), dels quals actualment s'han excavat 350 metres dels 1.200 metres totals.

El túnel s'executa mitjançant el sistema 'cut and cover' o tècnica del fals túnel, que implica l'execució de les pantalles laterals des de la superfície del túnel, que és finalment cobert per una llosa de formigó. Primer, s'inserixen les pantalles en el terreny i posteriorment es procedix al buidatge de la terra o excavació. Així, ja s'han col·locat més de 1.600 metres de pantalles i diversos trams de llosa i s'han reposat més de 60 serveis afectats.

Obres canal accés València
Obres canal accés València

Obres en l'estació Joaquín Sorolla: en què consistiran?

De manera paral·lela, es treballa ja en el nou edifici de servei a viatgers i el nou edifici d'instal·lacions en l'estació Joaquín Sorolla, les estructures de les quals comencen a alçar-se. L'actuació inclou l'execució de noves andanes i la remodelació dels actuals, configurant una platja de 10 vies d'ample estàndard per a respondre al creixement del trànsit de viatgers que es donarà amb la millora de la Rodalia i el Corredor Mediterrani.

Per part seua, està previst que s'inicien, en poques setmanes, les obres per a remodelar les vies i el vestíbul elevat de l'estació, que consistixen en una nova plataforma sobre les vies actuals per a donar accés a les noves vies de 400 m. S'inclou la instal·lació d'escales i ascensors entre andanes i vestíbul i la coberta, peça clau de la intervenció.

En el marc de la transformació de l'estació, també està previst construir un nou pàrquing i la millora urbana de l'entorn. A més, ja s'han finalitzat els treballs de la planta d'oficines i del nou edifici comercial, i des de l'1 de març, es troba operatiu el nou itinerari per als vianants entre les estacions de València Nord i València Joaquín Sorolla, en el qual s'instal·len pèrgoles i elements de mobiliari urbà.

 Una part del nou edifici en l'exterior de l'estació d'AVE Joaquín Sorolla de València
Una part del nou edifici en l'exterior de l'estació d'AVE Joaquín Sorolla de València

Altres inversions ferroviàries: la nova Estació Central de València

El Ministeri de Transports treballa ja en el disseny de la nova Estació Central de València, per a la qual, al gener, es va licitar la redacció dels estudis i projectes per 30,26 milions d'euros. Encara es desconeix com serà el disseny final d'esta estació que concentrarà tot el trànsit ferroviari de la ciutat. Així i tot, el que sí que és clar és que serà subterrània i es dissenyarà sota els màxims criteris de sostenibilitat, eficiència, funcionalitat i plena accessibilitat i inclusivitat.

Així, a més de convertir-se en centre neuràlgic del transport ferroviari de viatgers de proximitat, d'alta velocitat i del Corredor Mediterrani, la futura estació serà una fita arquitectònica de referència a la ciutat de València. I és que gràcies a la seua configuració d'estació passant, els trens que facen parada en ella no necessitaran invertir la marxa per a continuar el seu trajecte, travessant València de nord a sud i viceversa sense realitzar maniobres, alguna cosa que no succeïx en l'actuació Estació del Nord.

Un tren de Rodalia en l'Estació del Nord de València
Un tren de Rodalia en l'Estació del Nord de València

Així mateix, com assenyalen des d'Adif, l'emplaçament subterrani de la nova estació optimitza el seu encaix en el futur Parc Central, integrant-la plenament en l'estratègia de mobilitat de la ciutat, tant a escala urbana com metropolitana.

Finalment, s'analitzarà el futur de l'actual estació València Nord, declarada Bé d'Interés Cultural. En este sentit, es contemplaran totes les actuacions precises perquè l'edifici puga, si és el cas, adaptar-se a nous usos. Així mateix, en esta fase de disseny es planifica una terminal provisional que aculla el trànsit de l'estació de València Nord mentre s'executen les obres de la nova Estació Central, mantenint el servei en tot moment.

Destacats