Afectats per la DANA: com obtindre dos bons per a viatjar i menjar gratis

La Generalitat Valenciana llança dos bons per a afectats per la DANA: 300 € per a viatjar i descomptes en bars

Guardar

Una parella de turistes. Imatge: (Vidar Nordli
Una parella de turistes. Imatge: (Vidar Nordli

La Generalitat Valenciana ha contemplat el llançament de diferents bons descompte per a afectats per la DANA. Es tracta d'iniciatives que tenen com a objectiu, d'una banda, incentivar l'economia en les zones danyades per la riuada del passat 29 d'octubre, però també facilitar el turisme a aquelles persones que ho han perdut tot. Però, en què consistixen estos bons llançats per la Generalitat Valenciana? Estos són tots els detalls.

Bo Viatge per a afectats per la DANA

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, anunciava en la Fira Internacional del Turisme (Fitur) que, este 2025, es posarà en marxa un 'bo viatge' per a les persones residents en els municipis afectats per la DANA. De fet, la previsió és emetre 17.000 bons que beneficiarà a més de 34.000 persones.

Alguns dels detalls que ja es coneixen del 'Bo Recuperem Turisme' és que comptarà amb un pressupost de 300 euros per persona per a allotjar-se en hotels, càmpings o apartaments de la Comunitat Valenciana adherits al llistat d'empreses turístiques valencianes. Una acció que no sols contribuïx a desestacionalitzar el turisme, sinó que fomenta els desplaçaments pel territori valencià. I és que es podrà consumir al llarg de tot l'any.

Este projecte s'integra dins de la iniciativa posada en marxa per la Generalitat per a impulsar la recuperació del turisme de la Comunitat Valenciana, que a causa de la catàstrofe s'havia posicionat com una destinació poc atractiva. En total, el Consell destinarà a este pla de restauració de l'activitat turística 36,1 milions d'euros. "La recuperació ha de ser també anímica", expressava el cap del Consell durant la presentació del pla.

Imatge d'Altea
Imatge d'Altea

Bo per a consumir en bars afectats per la DANA

Sota el títol de 'Bono recuperem hostaleria', esta iniciativa comptarà amb un pressupost de 3,9 milions d'euros per a estimular la demanda turística i desestacionalitzar el sector en les zones afectades per la DANA. Encara no s'ha concretat de quina manera s'articularà este bo. No obstant això, el que sí que s'ha avançat és que podran aconseguir-ho qualsevol persona empadronada en la Comunitat Valenciana amb l'objectiu d'incentivar el consum en els municipis afectats per la DANA i reactivar, d'esta manera, el sector de la restauració.

En este sentit, este bo només es podrà gastar en locals d'hostaleria que hagen sigut afectats per la riuada. Es tracta d'una mesura sol·licitada per la Federació d'Hostaleria de la Comunitat Valenciana en una reunió mantinguda amb el president de la Generalitat, Carlos Mazón, i que es materialitzarà en els pressupostos de 2025.

Gent en la terrassa d'un bar
Gent en la terrassa d'un bar

Altres ajudes: deduccions fiscals i Bo Lloguer

Mazón també ha anunciat altres ajudes que beneficiaran a tota la societat valenciana. D'una banda, les persones que realitzen un tractament per un problema de salut mental podran deduir-se fins a un 30% de les despeses que incórrega en la declaració de la renda. Una mesura, segons el president, dirigida a "aquells que més ho necessiten", ja que s'aplica a les declaracions amb una base liquidable individual de fins a 32.000 euros i conjunta de fins a 48.000 euros. Esta rebaixa fiscal suposarà un estalvi per a les famílies de 9 milions d'euros anuals, 36 milions en el conjunt de la legislatura. Esta rebaixa fiscal se sumarà al llistat de deduccions fiscals per a la Renda 2024 de la Comunitat Valenciana.

A més, s'han aprovat les noves bases reguladores del Bo Lloguer Jove. Les principals novetats són:

  • Nous límits de renda: una de les millores més destacades és l'increment en els límits de renda dels contractes de lloguer que poden beneficiar-se de l'ajuda. Això permetrà que més joves amb contractes de major importe puguen accedir al bo, adaptant-se millor a la realitat actual del mercat immobiliari.
  • Desapareix l'ordre d'arribada: fins ara, les ajudes es concedien per ordre de sol·licitud, la qual cosa generava desigualtats, ja que els joves amb més accés a la tecnologia podien presentar la seua sol·licitud més ràpidament i obtindre l'ajuda abans que uns altres. A partir d'ara, s'atorgarà mitjançant concurrència competitiva, prioritzant la situació econòmica de les persones sol·licitants.
  • Tramitació més ràpida: la Generalitat Valenciana implementarà eines d'intel·ligència artificial per a reduir els temps d'avaluació.

El Bo Lloguer Jove manté una dotació econòmica de 250 euros al mes per un període màxim de dos anys, la qual cosa suposa un total de 6.000 euros per beneficiari. Esta ajuda és compatible amb altres programes de subvencions per al lloguer en casos específics, com a víctimes de violència de gènere, persones sense llar i afectats per desastres naturals, com la DANA.

Encara no s'ha obert el termini per a sol·licitar esta ajuda. De moment, la publicació de les bases reguladores  ja s'ha realitzat en el DOGV. Així, s'espera que la convocatòria es puga obrir en les pròximes setmanes.

Destacats