caixa popular

València oficialitza la seua candidatura a ser Capital Mundial del Disseny 2022

ADM Lelien

València oficialitza la seua candidatura a ser Capital Mundial del Disseny 2022
15/04/2019 -

La ciutat de València ja és oficialment una les ciutats candidates que opten a ser Capital Mundial del Disseny per a l’any 2022. L’Associació València Capital del Disseny ja ha presentat davant la World Design Organization, amb seu a Quebec (el Canadà), la memòria de mèrits exigida per a ser candidata.

Els integrants de l’associació han desenvolupat “un rigorós treball de recerca”, liderat pels seus dos directors estratègics Xavi Calvo i Pau Rausell, que s’ha traduït en un document d’ús intern i de més de 500 pàgines, que reflecteix el passat i el present del disseny, així com noves propostes vinculades a la ciutat de València i també de la Comunitat Valenciana. El document recull, al seu torn, la proposta del programa anual d’esdeveniments que acollirà la ciutat en cas que València siga seleccionada, informen els impulsors de la iniciativa en un comunicat.

Juntament amb la memòria, la candidatura ha presentat també la que serà la seua imatge gràfica, dissenyada per Ibán Ramón, reconegut dissenyador gràfic valencià i amb una àmplia i premiada trajectòria darrere.

“La imatge de la capitalitat s’anticipa a usos futurs. S’han interpretat les lletres VWDC a partir de formes geomètriques simples, sobre un reticle de mòdul quadrat que permet infinitat de composicions. De fet, el caràcter abstracte de la identitat, al no llegir-se com a il·lustració o text, facilita que en el futur puga conviure amb una gran varietat d’imatges i títols. A més, el seu color evoca el Mediterrani: l’arena, el mar, el sol. Les tipografies emprades en el dossier es mostren prou formals sense renunciar a contemporaneïtat i frescor“, comenta Ibán Ramón.

“El disseny modular de la identitat obri pas a una infinitat de composicions, permetent un ampli desenvolupament; sense una significació concreta, però recognoscible”, afig el dissenyador.

MEDITERRANI I SENTITS

La candidatura s’articula al voltant del lema ‘El disseny mediterrani de València. Disseny per al canvi, disseny per als sentits’, apel·lant a una “manera de mirar” (un filtre) amb certes implicacions geogràfiques, però també estètiques, ètiques, filosòfiques i polítiques.

“Pretenem subratllar el lluminós del nostre món, el temperat i equilibrat, la treballada i equívoca simplicitat d’allò que s’assentisca, se sintetitza i catalitza pel pas del temps, la tradició, la cooperació de molts i la selecció natural del treball ben fet. Però, al mateix temps el disseny mediterrani permet la lectura, l’ús i el delit contemporani, reclama la seua capacitat de transgressió i serveix per a la projecció cap al futur. Disseny per tant per als sentits, però també per al canvi”, explica Pau Rausell, codirector estratègic del projecte.

La candidatura de València compta amb “nombrosos suports institucionals”, d’organitzacions i organismes públics i privats valencians, nacionals i internacionals. Ha rebut també el suport de tres ministeris del Govern i el de la Presidència de la Generalitat Valenciana.

Un suport, incideixen, “que suposa un suport sense precedents al disseny valencià, que confirma la solidesa del seu passat, la puixança del seu present i els excel·lents i prometedors projectes per a la professió i per als professionals del disseny en la Comunitat Valenciana”.

A més de les institucions, les empreses promotores d’aquesta iniciativa mantenen la seua aposta pel disseny, impulsant una iniciativa que aspira a millorar la qualitat de vida dels valencians. “Gràcies al suport econòmic d’Actiu, Andreu World, Capdell, Equip DRT, GandiaBlasco, Aidimme, Istobal, La Impremta, Point, Suavinex, Grup Torrecid, Trèbol i Cerveses Túria hem pogut desenvolupar aquesta memòria que, a més d’abordar el disseny des d’un punt de vista temporal, reflecteix les opcions culturals, turístiques i socials de la Comunitat Valenciana, mostrant un territori ric en propostes, espais expositius i iniciatives que promouen la creativitat i el disseny de nord a sud”, explica Xavi Calvo.

“Hem volgut mostrar els inicis del disseny des del punt de vista educatiu i també organitzatiu, destacant l’impuls creatiu i institucional que a partir dels anys 80 va fomentar el talent i les carreres professionals dels dissenyadors i va reforçar la vinculació dissenye-empresa, que tan rendible sabem en l’actualitat que resulta per a les empreses”, assenyala Pau Rausell.

El document de la memòria reflecteix el present de les indústries del disseny i dels professionals del disseny valencià que destaquen en l’àmbit nacional com a internacional i en les diferents disciplines del disseny: dissenye gràfic i comunicació, industrial, de producte, d’interiors, d’experiències-esdeveniments, joieria, arquitectura, disseny de moda, arquitectura paisatgística, urbanisme, disseny sostenible, educació de disseny, disseny de serveis, etc.

La memòria també recull les infraestructures culturals vinculades al disseny que existeixen, així com tota l’oferta d’esdeveniments, jornades i setmanes culturals de València i de la Comunitat Valenciana. El document desenvolupa aspectes com les condicions de logística, seguretat i salut pública amb les quals compta la ciutat per a acollir un esdeveniment d’aquestes dimensions i projecció internacional.

En aquesta memòria la ciutat de València, els seus barris i els seus carrers a més d’altres municipis i enclavaments de la Comunitat mostren les seues fortaleses en la seua aposta pel disseny. Un material exhaustiu que transmet per què actualment València i la Comunitat Valenciana són referents internacionals de disseny.

Més informació

0 comentaris

Encara ho tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

dos × un =

jornadas gastronomicas el puig