25n
25N
25N

Les societats musicals es preparen per a tornar: “La música mai ha deixat de sonar”

Les escoles de música han hagut d’adaptar-se a la formació en línia i moltes agrupacions s’enfronten a les noves mesures sanitàries pel coronavirus

Centre Artístic Musical de Moncada

Les societats musicals es preparen per a tornar: “La música mai ha deixat de sonar”
10/08/2020 -

Fa més de tres mesos, les escoles de música es van sumir, com els carrers, en el silenci. La pandèmia ho va callar tot i el seu so va passar dels dictats al piano al teclat de l’ordinador. Com qualsevol centre educatiu, van haver d’adaptar-se a la formació i els assajos virtuals i ara, després d’acabar el curs, algunes comencen la seua pròpia desescalada per a adaptar-se a la “nova normalitat” que implicarà molts canvis en el seu dia a dia.

És el cas del Centre Artístic Musical de Moncada, que ha hagut de plantar cara al coronavirus per a facilitar la formació del seu alumnat i que ningú es quede arrere. “Nosaltres volíem seguir amb la nostra activitat com sempre i eixe mateix cap de setmana ens vam posar en marxa per a començar les proves el dilluns. Va ser molt intens però va valdre la pena”, assegura Javi Pérez, director de l’escola, professor d’oboé i de Llenguatge Musical i director de la Banda Juvenil.

Fins hui no utilitzaven eines digitals a l’escola, com ha ocorregut en molts centres educatius. La impossibilitat que les persones es reuniren en grup per l’alt índex de contagi del coronavirus, amb més de 12.000 persones que han donat positiu en la prova PCR en la Comunitat Valenciana, va obligar a fer un gir de 180 graus a la docència sense una formació prèvia per a familiaritzar-se a poc a poc.

La formació en línia ha sigut més difícil en la música per ser més participativa i física”

No obstant això, en el cas de la música aquest canvi potser va ser més radical, per ser una disciplina molt més participativa i física. En Llenguatge Musical, els i les estudiants aprenen teoria, però també escolten eixes anotacions amb dictats al piano o treballen l’entonació. En el cas del cor, el seu propi nom ja deixa clar que és una activitat coral en la qual es canta però també s’escolta a la resta per a aconseguir ajustar els matisos agògics i dinàmics a l’obra. I com no, les classes d’instrument són personalitzades i es treballa l’execució de les notes, l’afinació, la postura corporal i la respiració, entre altres aspectes.

FSMCV

En el seu cas, per a impartir solfeig i donar les classes instrumentals, van crear una plataforma en Moodle perquè els alumnes i alumnes pogueren accedir a classes en directe dels seus docents, a materials penjats i perquè pogueren consultar dubtes en un fòrum. Ara, el director tira la vista arrere i creu que “l’experiència ha sigut molt bona”: “Les famílies han estat molt contentes perquè hem seguit amb els continguts dels nostres programes, només canviant la metodologia, i així hem mantingut el ritme de les classes”.

Així, des del seu punt de vista aquest nou sistema ha obert noves oportunitats en el món de la música. Tal com explica, “a més que les noves tecnologies ja són molt intuïtives i accessibles, els nostres joves han pogut conéixer més l’entorn virtual, gravar-se, escoltar-se després per a veure què havien de millorar, repassar les lliçons, i protegir-se al mateix temps de la COVID-19”.

Les activitats col·lectives: les més difícils d’adaptar

Com a professor d’oboé, Pérez assegura que les classes d’instrument eren les més senzilles perquè el professorat podia atendre els seus intèrprets en directe, que podien gravar-se per a repassar l’afinació o les indicacions per a millorar. En hàndicap era el retard en el so en algunes ocasions i el no poder tocar de manera simultània en duos, per exemple.

Centre Artístic Musical de Moncada

Malgrat això, aquesta adaptació d’emergència també ha tingut els seus peròs, especialment en les activitats grupals, com els assajos de la Banda Juvenil, el cor, l’orquestra o llenguatge musical. “Estàvem acostumats a tocar junts però ja no podíem fer-ho. Després de donar-li voltes, vam decidir fer exercicis de calfament i exemples de passatges tècnics complicats en vídeo perquè pogueren consultar-los quan volgueren i obrim un fòrum per a comentar les dificultats sobre les partitures. Al final sí que és veritat que ha agradat molt aquesta manera de treballar”, conta Pérez.

Rafa Pascual, director de la Banda: “No hem pogut continuar amb els assajos”

Rafa Pascual, director de la Banda Simfònica, lamenta que els assajos hagen hagut de suspendre’s íntegrament durant el confinament i la desescalada. Són prop de 90 músics en una sala que no permet la distància interpersonal de 2 metres i l’agrupació va haver de quedar-se parada a la meitat dels assajos, preparant concerts que al final s’han quedat en el tinter. “Alguns músics sí que han fet vídeos per iniciativa pròpia però no hem pogut fer res en conjunt amb les videotelefonades pel retard i les dificultats en la connexió durant la quarantena”, destaca el mestre.

Després de sis mesos sense pujar a un escenari, la banda simfònica del Centre Artístic Musical de Moncada va reprendre els seus assajos i va tornar a acollir públic en un concert breu el passat 31 de juliol, dins del programa ‘Excel·lent’. “Per a garantir la seguretat, marquem les entrades i eixides del públic i intèrprets i portàrem la màscara fins a l’hora de tocar, excepte en el meu cas i el de la percussió, que la vam mantenir durant tot el concert. La veritat és que la gent tenia moltes ganes de tornar i vam haver d’oferir més cadires perquè molta gent es va quedar sense elles i podíem respectar la distància en ser a l’aire lliure, al pati del col·legi Blasco Ibáñez”, celebra Pascual.

Centre Artístic Musical de Moncada

Segons la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana (FSMCV), més de 50.000 estudiants de música de la regió han pogut seguir amb el curs de manera virtual gràcies a l’adaptació del 91% de les escoles. Això suposa que el 9%, unes 50 societats, han hagut de parar durant aquests mesos, per la qual cosa no tots han tingut les mateixes oportunitats ni amb la formació teòrica ni amb la pràctica.

No obstant això, el 9 de juny es va veure una mica més de llum. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, amb la col·laboració de la FSMCV, va publicar un protocol sanitari per a la tornada als assajos de les agrupacions musicals valencianes. Un document que posa l’accent en la distància entre intèrprets de 2 metres, l’ús de la mascareta sempre que siga possible, les mesures de desinfecció personals i dels locals i la ventilació.

A més, la responsabilitat individual juga un important paper, ja que les partitures seran d’ús individual exclusivament, si es comparteixen instruments com els pianos o la percussió han de netejar-se de manera meticulosa abans de cada ús i no es pot bufar sobre l’instrument per a netejar la condensació en les claus, com es feia habitualment.

El 9% de l’alumnat de les escoles de música no ha pogut seguir la seua formació”

“Hem perdut visibilitat amb la pandèmia i el confinament”

La pandèmia del coronavirus ha provocat la suspensió de les Falles de València, la Magdalena de Castelló, les Fogueres d’Alacant, la Setmana Santa, les comunions, les festes patronals dels municipis i una infinitat d’actes en els quals la música era, sens dubte, la protagonista. Els directors de la Banda Juvenil i la Simfònica coincideixen que aquesta pandèmia ha restat “visibilitat a les societats musicals”. “Encara que no es veja tant, a les escoles fem festivals i audicions on l’alumnat mostra el seu progrés i enguany no hem pogut celebrar-los”, lamenta Pérez.

Pascual insisteix que serà complicat tornar als grans concerts d’abans, però també és optimista. “Els nostres músics i músiques estaven desitjant tornar i hem comprovat en l’últim concert que el públic ens acollirà amb més ganes. Això mai es perdrà, crec que, al contrari, s’acumularan tant per a assajar com per a escoltar-nos o començar a estudiar música”, destaca.

FSMCV

Estudiar música pot resultar difícil en moltes llars, especialment després d’aquests mesos d’aturada i la incertesa dels següents. Per això, Bankia, l’Institut Valencià de Cultura (IVC) i la FSMCV han convocat la setena edició de beques dirigides a estudiants d’escoles de música de València, Alacant i Castelló per al curs 2020-2021, amb un pressupost de 300.000 euros.

Rosa Piqueras, directora comercial de la Territorial de Bankia a València i Castelló assenyala que són molts els motius pels quals l’entitat aposta per la música: “En 2014, la societat en el seu conjunt travessava una situació complicada, perquè encara patíem els últims rastres de la crisi econòmica del 2008. En Bankia volíem demostrar de manera molt clara que som una entitat compromesa amb la regió en la qual té la seua seu social i que sempre hem fet costat al teixit associatiu valencià”.

En un escenari similar al de llavors, la directora comercial destaca la resiliència del món de la música, encara que reconeix que el coronavirus “és un dur enemic”. “L’impacte ha sigut fort, però eixirem. D’això no tinc cap dubte. I Bankia serà ací, treballant braç a braç amb el sector buscant les solucions oferint més accés al finançament, més beques a les escoles de música, ajudes per a l’aplicació de les TIC, etc”, explica.

Segons la FSMCV, aquesta convocatòria oberta fins al 18 de setembre ja ha ajudat 5.079 alumnes i alumnes de tota la Comunitat Valenciana. Una oportunitat que per a Daniela González, presidenta de la institució musical, és “més important que mai per a continuar construint una pedrera de músics integral i per a fer de les societats musicals un moviment únic en el món”.

Bankia destinarà 300.000 euros a beques de formació per a estudiants d’escoles de música de la Comunitat Valenciana

Des de l’IVC, la directora adjunta de Música i Cultura Popular, Marga Landete, assegura que “és imprescindible que qualsevol xiquet o xiqueta que vulga continuar els seus estudis musicals puga fer-ho més enllà de l’impacte de la Covid-19 o de la situació econòmica de la seua família”, en referència a aquestes ajudes que s’emmarquen en el projecte Bankia Escolta València.

Ara, després d’acabar el curs i marcar les línies del següent, el director de l’escola de Moncada destaca que s’està treballant a garantir les mesures de seguretat de totes les persones que la conformen per a evitar riscos de contagis “i adaptar-se al que faça falta tecnològica o presencialment”.

Centre Artístic Musical de Moncada

Tal com avança Pérez, “durant aquest estiu veurem què podem millorar en les connexions per si continua havent-hi por davant la pandèmia, però el que és clar és que mantindrem l’aula virtual perquè tot l’esforç no es quede en res”. Subratlla que la principal dificultat és l'”enginyeria” que hauran de dur a terme per a reduir la ràtio de persones per classe amb un millor aprofitament de les aules i la instal·lació de mampares de protecció per a separar en les classes d’instruments.

“Encara que al principi semblava molt difícil, nosaltres fem un bon balanç. Hem vist que tots i totes les nostres joves han sigut bastant responsables en aquestes circumstàncies i en tindre un temps extra la música ha seguit avant i hem vist millores i moltes ganes, encara que semble contradictori”, insisteix.

S’espera que en pocs mesos les bandes, orquestres, conjunts corals i agrupacions de les societats musicals comencen el curs amb un nou protocol que els permeta seguir amb la seua activitat. Perquè, com conta Pascual, “les ganes són les que mai es perden”.

Més informació

0 comentaris

Encara no tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

sis + 14 =

CCCC
torrent