25n
25N
25N

La jutgessa processa a Consuelo Ciscar per utilitzar l'IVAM per a promocionar al seu fill: "Va aprofitar la seua superioritat"

La causa es dirigeix també contra tres exdirectius o empleats de la institució, l’artista i un empresari

La jutgessa processa a Consuelo Ciscar per utilitzar l'IVAM per a promocionar al seu fill: "Va aprofitar la seua superioritat"
11/06/2020 -

La magistrada que investiga presumptes irregularitats comeses en l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) ha processat a la seua llavors directora Consuelo Ciscar per presumptament aprofitar-se de la institució per a promocionar la carrera artística del seu fill, Rafael Blasco, conegut com a ‘Rablaci’.

Segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV), la instructora, adscrita com a reforç al Jutjat d’Instrucció 21 de València, ha encausat també al mateix artista, a un empresari i a tres exdirectius o empleats de l’IVAM: l’exdirector econòmic administratiu, l’exdirector de Publicacions i Acció Exterior i una funcionària. En canvi, ha arxivat les diligències, que constitueixen la peça principal de l’anomenat ‘case IVAM’, per a altres cinc investigats.

Existeix una segona peça d’aquest procediment en la qual s’ha investigat un presumpte frau milionari amb l’adquisició de reproduccions d’obres de l’escultor mort Gerardo Rueda. Per aquests fets, que esperen data de judici, van ser processats a la fi del passat any Consuelo Ciscar –per a qui Fiscalia demana sis anys de presó–, Lledó i el fill i hereu de l’artista, José Luis Rueda.

Aquest nou acte, que tanca la fase d’instrucció de la peça principal oberta en 2015 després d’una denúncia de Fiscalia Anticorrupció, assenyala que els fets podrien ser constitutius, en relació de concurs medial, de delictes continuats de malversació, prevaricació administrativa, suborn i falsedat de document oficial.

Consol Ciscar ha mantingut durant tota la instrucció que no va utilitzar els recursos del centre d’art per a promocionar la carrera del seu fill perquè tant la trajectòria en el món de l’art de ‘Rablaci’ com la seua pròpia eren “excel·lents”.

No obstant això, la magistrada difereix. Segons consta en la seua resolució, Ciscar es va aprofitar de la seua “posició de superioritat com a directora gerent de l’IVAM” i va fer un “ús personal” d’aquesta institució pública per a “construir i promocionar la carrera artística del seu fill”.

Ho va fer, d’acord amb la resolució, a través de dues vies. La primera depenia d’usar treballadors i diners del museu per a destinar-lo a aqueixos fins. La segona consistia a concedir serveis o comprar obres d’art amb càrrec als fons de l’IVAM a entitats o artistes coincidint amb exposicions i/o edició de catàlegs de ‘Rablaci’, fill també de l’exconseller de Solidaritat i exportaveu del PP en Les Corts Rafael Blasco, condemnat pel cas Cooperació.

Així, l’acte, que pot ser recorregut tant en reforma com en apel·lació, enumera múltiples correus electrònics intervinguts durant la investigació “que indiquen que a les ordres de la senyora Císcar diversos treballadors de l’IVAM van prestar els seus serveis per a la construcció i/o promoció de la carrera artística del seu fill”.

Els treballadors van prestar aqueixa col·laboració entre els anys 2008 i 2010 en diferents àrees com les relacions institucionals, la confecció de currículums de ‘Rablaci’ o l’edició i traducció de catàlegs i textos. Igualment van participar en l’organització d’exposicions i del transport de les seues obres d’art, fonamentalment escultures i fotografies, en països com Cuba, Mèxic, l’Argentina o la Xina, entre altres.

Un dels encausats, un col·laborador independent de l’IVAM que redactava en paral·lel textos per a les mostres del fill de Císcar, va ser designat l’octubre de 2012 director de Publicacions del museu, nomenament en el qual la magistrada aprecia una contraprestació a aqueixos treballs.

La resolució detalla també pagaments amb fons de l’IVAM a entitats, crítics d’art o artistes que es van veure beneficiats mitjançant la compra o exposició internacional de les seues obres, el comissariat de mostres o la contractació de publicacions a canvi, presumptament, de la seua col·laboració en la promoció i la formació de la carrera artística de ‘Rablaci’.

ADJUDICACIONS “IRREGULARS”

L’acte recull multitud d’adjudicacions “irregulars” de serveis per part de la cúpula directiva de l’IVAM a diferents societats d’un empresari a canvi que realitzaren el transport i muntatge desmuntatge de les exposicions del fill de l’exdirectora gerent de la institució.

Igualment, dedica un esment específic a l’exposició itinerant de l’obra de Rablaci ‘Matèria i Esperit’ a Àsia, coincidint amb exposicions de fons del mateix IVAM, i conclou que això no hauria sigut possible sense la col·laboració d’una delegada de la SGAE en aqueix continent, al marit del qual el museu valencià havia contractat per 284.000 euros sense cap expedient de licitació.

“La política d’expansió internacional de la col·lecció de l’IVAM o d’obres d’artistes individuals assumint l’Institut tot el cost que això implicava i que va ser adoptada d’una manera unilateral per la senyora Císcar va permetre que el seu fill tinguera una projecció internacional com a artista –i això quan el mateix comptava amb l’edat de 20 anys sense haver finalitzat els seus estudis de Belles arts–“, apunta la instructora.

D’aquesta manera, ‘Rablaci’ va poder exposar a l’estranger o en llocs pròxims a les exposicions de l’IVAM i en moments temporals iguals o pròxims. En tots dos casos, els transports, sufragats amb fons públics, van ser assumits per l’empresa Logística de l’Art S.L.

Més informació

0 comentaris

Encara no tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

dotze + 2 =

CCCC
activem alfafar