València s'ompli de festa: descobrix la programació completa de la Crida 2025

Coneix tots els actes fallers d'este diumenge, que culminen amb la Crida a les Torres de Serrans

Guardar

Fotografia de la Crida de las Fallas de València en 2023. Imatge: Visit Valencia
Fotografia de la Crida de las Fallas de València en 2023. Imatge: Visit Valencia

València farà olor de pólvora i a ambient festiu a partir d'este 22 de febrer. Com a marca la tradició, l'últim diumenge de febrer se celebrarà la Crida per a donar la benvinguda a les Falles de 2025, amb múltiples actes durant el dia que inclouen la primera mascletà en la plaça de l'Ajuntament.

Programació

A les 07.15 hores arrancarà esta jornada clau en les festes amb la macrodespertà major i infantil, per la plaça d'Alfons el Magnànim, i el carrer de la Pau i de Sant Vicent Màrtir fins a arribar a la plaça de l'Ajuntament. En este mateix escenari començarà, a partir de les 12.00 hores, l'entrada de bandes de música, que recorre el carrer del General Tovar, la plaça Alfons el Magnànim, i els carrers de la Pau, de Sant Vicent Màrtir i de la Sang, fins a plaça de l'Ajuntament, on es realitzarà la primera mascletà fallera, a càrrec de Pirotècnia Valenciana, per a inundar la capital del Túria de pólvora.

Caldrà esperar a les 19.00 hores per a congregar-se a les Torres de Serrans per a viure la Crida, on les falleres majors de València, Berta Peiró i Lucía García, donaran el pregó per a començar amb les Falles de 2025 de manera oficial.

Espectacle

Una de les novetats més importants d'enguany és que la Crida reformula el seu format. Es tracta de ‘Despertant els nostres cors’, un espectacle 100% valencià que comptarà amb la presència en viu de cantants professionals valencians, dansa tradicional, acròbates aeris, pirotècnia, el cor de veus blanques de l'Escolania de la Verge de la Basílica dels Desemparats, i el grup de folklore valencià Les Folies de Carcaixent, amb integrants de més d'una desena de pobles afectats per la DANA.

LA FAM Teatre coordinarà el muntatge, sota la direcció de Sergi Heredia, “un gran engranatge artístic que per guió s'ha titllat de Rapsòdia Fallera –ha explicat el regidor de Falles i president de Junta Central Fallera, Santiago Ballester-, on el component musical és important però també la dansa… i no en qualsevol format sinó amb el que suposarà, sens dubte, un gran desafiament tècnic i artístic”.

El títol de l'espectacle fa referència al pasdoble del mestre Serrano “El Faller”, amb lletra del poeta valencià Maximiliano Thous que comença, precisament, amb estos versos, “despertant els nostres cors”. A més, comptarà amb efectes especials de Pirotècnia Peñarroja, que es dispararan des de les plataformes elevades en la plaça dels Furs.

On veure-la?

Les Torres de Serrans són, sens dubte, l'escenari clau en el qual veure el tret d'eixida a les festes josefines. Les comissions estan convocades a partir de les 19.00 hores i fins a aproximadament les 21.00 hores es podrà gaudir de ‘Despertant els nostres cors’, l'espectacle multidisciplinari preparat per a l'ocasió.

No obstant això, els qui s'acosten a gaudir d'este emblemàtic acte, tindran una novetat important. I és que este divendres l'Ajuntament de València ha anunciat que, davant la gran multitud de persones que es concentren, s'ha habilitat una via d'evacuació al Pont de Fusta, per la qual cosa està prohibit veure l'acte des d'esta ubicació que, per a molts, era una de les principals opcions per a gaudir-la evitant tanta massificació com sota les torres.

A més, per a garantir la seguretat, s'han determinat diversos punts de control estratègics que inclouen Blanqueria (a l'altura del Pont de Sant Josep), Navellos, Pont dels Serrans, Santa Mònica, Pont de la Trinitat, Comte de Trénor i Comte de Salvador. Estes mesures busquen fomentar un ambient segur, inclusiu i familiar, adequat tant per a xiquets com per a persones majors, assegura el consistori.

Talls de carrer i desviaments de l'EMT

Plànol Mobilitat València per la Crida
Plànol Mobilitat València per la Crida

Els diferents actes que se celebraran el diumenge obligaran a tallar el trànsit rodat en els voltants de la plaça de l'Ajuntament durant el matí, així com la marginal dreta del Jardí del Túria, inclosos els passos inferiors, a partir de les 17.00 hores. Estos talls provocaran també el desviament de les línies d'EMT València que, habitualment, circulen pel centre de la ciutat.

En este sentit, el Centre de Gestió de Trànsit recomana consultar la secció “Última Hora” de la web de l'EMT València, així com la seua aplicació app i xarxes socials, per a conéixer les afeccions i desviaments de les línies durant el diumenge.

A més, si la idea és acostar-se amb transport públic, també cal tindre en compte que el servici de Metrovalencia es veurà afectat per vaga. Després de les aturades d'este dijous, la vaga s'endurix el diumenge 23 amb corts de circulació entre les 13.00 i les 14.30 i de 18.45 a 20.30 hores.

Destacats