Cita estratègica pel seu impuls a l'escena emergent, Russafa Escènica – Festival de Tardor ha presentat la seua XIV edició a la Nau 3 Ribes del Parc Central. Una programació ampla i variada que del 19 al 29 de setembre inundarà amb propostes de teatre, dansa, circ, peces multidisciplinàries i activitats paral·leles la cartellera valenciana.
El director general de l'IVC, Álvaro López-Jamar, ha destacat la importància de la col·laboració publicoprivada amb esta iniciativa, per la qual han passat creadors i intèrprets que ara són noms destacats de l'escena valencià. Mentre que, des de la Diputació de València, el diputat de Cultura Paco Teruel ha valorat el seu paper en la professionalització, donant oportunitats laborals a aquells que tracten d'iniciar una trajectòria a través del programa Via Escènica. I la diputada de Teatres, Rocío Gil ha ressaltat el suport de L'Escalante a l'hora d'acollir funcions però també activitats per a professionals. Per últim, José Luis Moreno, regidor d'Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals de l'Ajuntament de València, ha ressaltat el creixement del festival que va nàixer al barri que li dona nom, però que ja s'estén al nucli urbà, amb actuacions a altres zones com ara El Cabanyal, Benimaclet, Sant Marcel·lí, El Carme, Exposició...
Una àrea d'influència que el director artístic del festival, Jerónimo Cornelles, ha augmentat a la província. Gràcies a Via Escènica, el seu programa de residències creatives, mobilitat i participació ciutadana, les deu peces breus estrenades a esta edició formaran part de la programació cultural de 10 municipis valencians, portant més enllà de la capital l'ona d'arts escèniques emergents que refresca el panorama escènic.
UN EQUIP DE 48 PERSONES, CONTRACTACIONS A 100 PROFESSIONALS DE L'ESCENA I UN PRESSUPOST AL VOLTANT DELS 150.000€
Cornelles ha remarcat que la tasca dinamitzadora del festival és possible gràcies a l'esforç d'un equip que enguany inclou a 46 persones, sumant el personal extern (19) i voluntaris (20) als membres base de l'organització (9). S'afegixen els 77 professionals de l'escena que participen en les funcions i els 23 que ho fan a les activitats paral·leles programades. En total, la gestió i celebració de Russafa Escènica – Festival de Tardor requerix la feina de 148 persones.
"Vàrem nàixer amb el propòsit de crear un espai on la gent tinguera l'oportunitat de mostrar els seus primers treballs escènics. Un objectiu que assolim des de fa 14 anys i per al que comptem tant amb el suport del públic com del sector. Però cada temporada és una incògnita en quina mesura ens van a recolzar les institucions", assenyala el director artístic del festival, recordant la pèrdua de col·laboració del CCCC sense cap explicació i el retard, tant en la convocatòria com a la resolució, de les ordres d'ajudes (cosa que no sol ocórrer en altres sectors). Una situació que dificulta enormement el disseny i les contractacions per a l'edició que inauguren en dues setmanes. Per això han rebaixat els serveis d'alguns professionals externs i la remuneració de la pròpia organització.
Així i tot, pressupost total estimat per a 2024 és d'uns 150.000 €, del que un 53,3% depèn de subvencions en procés d'adjudicació. Açò suposa una inestabilitat financera enorme per a una associació cultural sense ànim de lucre, que és com està constituïda des que va nàixer Russafa Escènica – Festival de Tardor. Però tiren endavant, arriscant molt, perquè són conscients "de que és imprescindible obrir camins de futur per a la nostra escena". No obstant això, troben a faltar el mateix compromís per part de les institucions. "Pensem que fer política cultural no és només omplir de contingut els contenidors culturals públics. També és escoltar, col·laborar i impulsar iniciatives sorgides del mateix sector, que coneix les seues carències però també el seu potencial. És una situació que denunciem des de fa 14 anys i que no ens afecta només a nosaltres, diria que ho pateixen tots els professionals de la cultura", ha afirmat el director de Russafa Escènica – Festival de Tardor.
15 ESTRENES ABSOLUTES, PROPOSTES ESCÈNIQUES VALENCIANES I NACIONALS, ACTIVITATS PER A PROFESSIONALS, UN PREMI DE DRAMATÚRGIA I LA CIUTAT TRANSFORMADA EN UN TEATRE
Des de hui es fiquen a la venda al web del festival (russafaescenica.com) les entrades per a la programació escènica. Inclou deu estrenes absolutes als 'Vivers', les icòniques peces breus on les arts vives estan representades per Equilirium (Cia. Delio Island) i Globo (Explorateatro). Text i dansa contemporània s'unixen a Nova Ona (Lucía Jaén i Paula Peña) i a Agua con sal y otras desdichas (Alba Navarro i Noelia Sánchez). Hi ha autoficció en clau d'humor en Yomiméconmigo o Ho'ponopono (De Ronda) i Sequía (Hacebuenohoy); comèdia romàntica a Fino qui (Cia Nokaut Teatro); i drama costumista a Ara que estic a punt d'estar més trist que mai (Cia. La Constante). Tanca esta part de l'oferta escènica el treball amb objectes que proposen Fast and Furius (Cia. Maria de Lapera) i Objetuario (Ana Ulloa).
Altres quatre estrenes absolutes formen part de la programació 'Boscos', peces de llarga duració. Són les valencianes Yo soy 451 (La Teta Calva), Hibrit (Begoña Tena), Valparaíso (cuatro días, cuatro noches) (Víctor Sánchez) i la peça de dansa Cosica (Marta García). Completa esta selecció Escenas de la vida contemporánea con sus bichitos y todo (La Galguera) y la pieza de dansa Trópico (Marroch), junt amb tres propostes nacionals, totes elles estrenes a València. Son els espectacles de circ Mar o de cómo sobrevivir a un tsunami (La Compañía Rebe al Rebes) i Latas (Companía D'Click), el juvenil Jucio al extranjero (Indubio Teatro) - que parteix de la novel·la El extranjero, d'Albert Camus - i la proposta Adicto a mí (Santi Senso), que per a les funcions al festival inclourà intèrprets valencians al seu elenc.
Pel que fa a les activitats paral·leles, oferixen cursos d'interpretació amb Pilar Martínez i Santi Senso, també d'escriptura dramàtica amb Roberto Hoyo, i un encontre amb la directora de la Muestra de Teatro Español de Autores Contemporáneos de Alicante, Mónica Pérez. Celebren una sessió de 'speed dating' entre programadors nacionals i autonòmics amb artistes participants al festival coordinada per a+Soluciones Culturales. I presenten lectures dramatitzades de les obres Nínive (de Guadalupe Sáez) i Xut (de Roberto García), junt amb el concert de Big Hollers. Completa esta part del festival una nova edició del Premi de Dramatúrgia Russafa Escènica – Festival de Tardor + Fundació SGAE, així com el pregó inaugural i la festa de clausura amb el DJ Ariezzz.
Este maremàgnum d'espectacles i activitats lligades a les arts escèniques ocuparà espais com ara els teatres públics i privats La Mutant, TEM, CC Nave 3 Ribes, Sala Palmireno, Fundació SGAE, Sala Russafa, La Rambleta o Teatro Círculo. Però també els comerços Centre Caterina, Galería Espacio, La Canina, Coworkshop, La Floristeria, La Casa del Árbol, Madame Mim, Efecto Mariposa, Café Artysana, La Peluquería de Russafa i El Abrazo de la China. Arribarà a la Universitat de València i refrescarà racons com ara la Plaza San Valero o el Parc Central.
Del 19 al 29 de setembre, la XIV edició de Russafa Escènica – Festival de Tardor transforma la ciutat en un espai obert a la creativitat, als joves talents, apostant pel futur de l'escena valenciana malgrat les incerteses del context. I convida el públic a gaudir d'una trentena d'activitats, aspirant a aplegar als 6.700 espectadors que sol congregar de mitjana cada temporada.