El Palau de la Música de València ja ha tornat a omplir les seues sales més emblemàtiques amb noves propostes i continuarà fent-ho durant esta temporada amb concerts de grans solistes, diferents llenguatges i una Orquestra de València com a protagonista. Així ho revela en esta entrevista el seu director, Vicente Llimerà, que acull amb bones expectatives el seu segon curs al capdavant de l'emblemàtic centre.
Com has dissenyat esta temporada?
És una temporada en la qual volem respondre al que demana el públic, que les grans formacions orquestrals tornaren al Palau. Podria parlar de moltíssimes coses, però sobretot vull destacar la temporada que li espera a l'Orquestra de València, que torna en gran, amb grans programes simfònics i una gran expectació. De fet, només anunciar els concerts, ja es van esgotar les entrades. I en la majoria de concerts estem amb un 80% d'entrades ja venudes que després s'aniran ampliant quan s'acosten les dates. És l'aposta per un repertori simfònic molt important que se suma a les grans formacions i solistes, moltes col·laboracions corals, una programació nadalenca fantàstica, concert de ballet, cicle d'orgue al desembre, jazz, la Mostra, l'actuació de la Simfònica de Viena en el seu 125 aniversari…
En definitiva, està pensada per al gran públic, de manera que aconseguim afermar eixe públic que l'any passat ens va visitar. Des de l'inici hem duplicat el número de venda d'entrades, ingressos per taquilla… i després cada concert es va venent a mesura que s'acosta la data i esperem que vaja molt bé, perquè en la segona part de la temporada sempre millora. Crec que ja ha millorat pel nou marc regulador de preus i pel programa, però també perquè el públic ha fet seu el lema ‘La teua Orquestra, el teu Palau’. Les propostes són molt diferents, però d'això es tracta, que el públic divers s'acoste al Palau, que atraguem a més públic dels concerts extraordinaris, que se sumen als nostres abonats. Es tracta de tindre esta programació que fora d'interés per al melòman i per al públic que sent curiositat per acostar-se al Palau de la música i a la música clàssica en totes les seues dimensions.
En diverses ocasions has reiterat que consideres necessari introduir nous gèneres, per què?
És important. En els concerts que hem fet ja han funcionat molt bé, i en les propostes que tenim al marge de la nostra temporada. Al final de la temporada tindrem altres projectes interessants amb jazz, pop… que normalment funcionen molt bé, sobretot en etapa més estival, quan estan les grans gires de grans artistes. Enguany vam tindre a Victor Manuel amb una sala més que plena, i hem de seguir en això. També, la nostra orquestra estarà tocant amb grans solistes i això fa que vinga més públic al Palau, acollir als qui venen per primera vegada i que en veure-ho vinguen a altres concerts, s'interessen per la resta de la programació, per això hem dissenyat la temporada pensant que el públic s'aficione.
És a dir, el més difícil és eixa primera vegada del públic al Palau i no tant que repetisquen experiència?
Clar. El Palau sembla que es veu de forma més seriosa des de fora, però el pop, el jazz, els cantants i solistes que venen… canvien la situació. S'adonen que és una catedral de la música, un luxe i més si compartixen escenari amb l'Orquestra. El públic jove i d'una generació com la meua es troben a la sala i repetixen quan venen.
A més de la programació pròpia, el Palau acull altres iniciatives musicals al llarg del curs. Què han de tindre per a arribar al centre i que es complementen?
Tenim projectes que ens interessen perquè tenen una qualitat màxima, resposta del públic total, que tenen el seu públic fidel i esgota les entrades en poc temps, com per exemple el cas de la Film Symphony. Eixes propostes no poden faltar, ens ajuden. S'unixen, a més, amb un públic jove que si no fora per este tipus de música potser no entraria al Palau.
Heu presentat un programa amb quatre línies de mecenatge que van dels 100 als 5.000 euros. Dona la sensació de falta de pressupost. És així?
Ho hem posat en marxa perquè hi havia un interés per alguns mecenes, volien tindre eixa participació al Palau com ja feien amb altres institucions o auditoris d'ací i d'altres països. Hi ha gent a la qual li agrada la música, té disponibilitat econòmica, i en la mesura de les seues possibilitats vol participar. Destacaria especialment el programa amb Iberdrola d'enguany amb més de 200.000 per a canviar la il·luminació a LED i l'exterior del Palau, amb un aspecte preciós que mai ha tingut. Ho agraïsc a ells i a l'alcaldessa, María José Catalá, perquè per a ella el Palau és un dels seus eixos vertebradors de la política municipal, ho veiem cada dia i especialment ho comprovarem l'any que ve amb la presentació de l'aposta de València com Music City per a mostrar-la també com una part fonamental per a la societat i l'economia, especialment en la Comunitat Valenciana on hi ha molt de consum i creació de música, amb 564 societats musicals, més que municipis.
Què ens pots avançar d'este projecte?
Es presentarà al febrer encara que ja s'està treballant, amb amplitud molt gran. És un projecte molt important perquè estarem dins d'una xarxa de ciutats de tot el món, amb grans auditoris, i permetrà a València tindre relacions i activitats molt importants a nivell internacional.
S'està treballant en una gira per a l'Orquestra de València?
No crec que tardem molt a anunciar-ho, però estem treballant en això i en 2026 ja avance que tenim tancat un intercanvi amb l'Orquestra Nacional. A nivell internacional prompte anunciarem més coses. A poc a poc es fan gires internacionals en orquestres d'Espanya però no és tan habitual. Jo crec que en la Comunitat Valenciana les orquestres estan tenint una activitat internacional per damunt de la resta d'orquestres espanyoles, exceptuant la Nacional, que és referent. Intentarem eixir a grans auditoris i a fer-ho contractats per ells. Hem fet gravacions per a televisions d'altres països, hem acollit els Premis Internacionals de Música Clàssica (ICMA)... i això obri pas al nostre desembarcament, igual que el treball d'Alexander Liebreich, que ens fa estar a l'altura de les millors, la qual cosa fins ara no s'havia fet.
Com valores el treball de Liebreich com a director titular de l'Orquestra de València?
Estem molt contents, el seu projecte ens interessa per la qualitat artística, pel compromés que està amb la ciutat i amb l'orquestra, fins al punt de fer-nos partícips en projectes seus. Eixe vincle és fantàstic i confie moltíssim en el que puga aportar tant a l'Orquestra com amb el projecte de València Music City. El seu contracte finalitza en 2026 però m'agradaria poder ampliar-ho perquè el projecte tinga estabilitat. Quan trobes la forma de la teua sabata, cal guardar-la.
Com afronteu les obres? Les anteriors, encara que van anar molt més importants, es van demorar molt…
No afecten la sala, aleshores en horari de concert no passarà res, no afecta la temporada. La idea és començar les obres en les vacacions de Nadal si tot va bé, amb tres mesos d'estimació, és una de les més ràpides però de les quals més es notaran en el dia a dia del personal del Palau, perquè es patixen moltes filtracions, amb una inversió de 347.000 euros més o menys. S'instal·larà una carpa perquè no entre aigua durant les obres, va ser una insistència meua, i això es farà ací i en la resta d'obres. És un projecte de legislatura i espere que quan acabe estiga 100% finalitzat.
Quin és el repte d'enguany?
El públic del Palau es va incrementar molt l'any passat fins als 208.000, sobretot si el comparem amb les xifres abans del tancament, i esperem afermar-lo i fins i tot superar-lo, però sobretot afermar-lo, perquè la capacitat del Palau és la que és i l'agenda no pot ser més completa. Jo crec que estem en això i ho aconseguirem. L'activitat que té des de febrer és del 100% i anem pel bon camí, amb una temporada en la qual estarem de gom a gom.
Un breu balanç del teu primer any com a director del Palau?
Per a mi ha sigut emocionant. Poder portar un projecte d'este calibre com és la reobertura del Palau, aconseguir que el públic vinga i s'assente, que vinguen grans formacions… Li ho agraïsc a María José Catalá, a José Luis Moreno, a Manolo Tomás i a la gent del Palau. Conec el Palau des dels seus inicis, he actuat amb l'Orquestra de València, en cicles, com a solista… L'Orquestra de València i el Palau formen part de la meua vida musical, com a aficionat i professional, així que això és un colofó a la meua carrera de 42 anys com a artista, docent i gestor. Emocionant i il·lusionant.