La conselleria de Cultura de la Generalitat, a través de l'Institut Valencià de Cultura, presenta en La Filmoteca de València el dimecres 9 de març, a les 20 hores, el llibre 'Els anys impossibles. Memòria inacabada de Juan Piqueras', d'Enrique Fibla Gutiérrez. El llibre serà presentat al públic de La Filmoteca pel seu autor. Aquest estudi biogràfic està coeditat en versió castellana i valenciana per l'Institut Valencià de Cultura i Barlin Libros.
Després de la presentació del llibre, La Filmoteca projecta el clàssic soviètic 'El acorazado Potemkin' (1925) de Sergei M. Eisenstein. La pel·lícula es podrà tornar a veure el divendres 11 de març, a les 18 hores.
Un pioner del cinema
Malgrat no ser conegut entre el gran públic, el requenenc Juan Piqueras (1904-1936) va ser una figura clau en la introducció de la cultura cinematogràfica d'avantguarda a Espanya. Nascut en una família de jornalers i de formació autodidàctica, va entrar en el cercle intel·lectual i literari de València, que prompte se li va quedar menut. Ja a Madrid, va esdevindre un nom destacat dels ambients cinematogràfics de la generació del 27 i en 1928 va fundar el primer cineclub d'Espanya.
Corresponsal a París des de 1930 per a diverses publicacions, en 1932 va crear 'Nuestro Cinema', sens dubte la revista especialitzada més prestigiosa de l'època, reconeguda internacionalment. La seua intensa vida, així com les aportacions que va fer a la reflexió cinematogràfica, es va veure truncada pel colp d'estat militar de juliol de 1936. A la darreria d'aquell mateix mes, Piqueras va ser afusellat per la seua militància comunista.
El cineasta valencià Ricardo Muñoz Suay, fundador de La Filmoteca de València, era conscient de la rellevància de la trajectòria intel·lectual del cineasta de Requena. Per això, Muñoz Suay va decidir que la primera sala de La Filmoteca portara el nom de Juan Piqueras. Ara, el llibre 'Els anys impossibles' recupera la memòria d'aquest pioner del pensament cinematogràfic a Espanya.
Amb 'Els anys impossibles' Enrique Fibla busca obrir un nou capítol en la recuperació de la memòria històrica, ja que rescata la vida d'una de les peces perdudes de la cultura del nostre país, esborrada per la dictadura franquista.
'Els anys impossibles' és un llibre híbrid, a mitjan camí entre la biografia i l'assaig, narrat en part per Ketty González, la dona de Piqueras, a qui van deixar viuda i sense possibilitat de trobar-ne el cos, que encara a hores d'ara segueix en parador desconegut.
Enrique Fibla Gutiérrez (València, 1987) és un investigador especialitzat en la intersecció entre cultura visual, arxiu i discurs polític. És doctor en Filosofia de la Imatge per la Universitat Concordia de Montreal i màster en Estudis Cinematogràfics per la Universitat Estatal de San Francisco.
Ha publicat en revistes internacionals com 'Journal of Spanish Cultural Studies', 'Film History' o 'Screen'. És coeditor del llibre 'Global Perspectives on Amateur Film Histories and Cultures' (Indiana University Press, 2021).
També ha dirigit el projecte d'investigació 'Artesans del cine', en l'Elías Querejeta Zine Eskola de Sant Sebastià, i treballa com a coordinador de debats en el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
El gran clàssic del cine soviètic
Amb motiu de la presentació del llibre, La Filmoteca de València projecta 'El acorazado Potemkin' (1925) de Sergei M. Eisenstein, el gran clàssic del cine soviètic, que era molt admirat per Juan Piqueras.
'El acorazado Potemkin' se centra en un fet històric: el motí que va organitzar la tripulació del cuirassat de l'Armada Imperial Russa, cansada de les vexacions dels seus oficials. La revolta de la tripulació va rebre el suport del poble d'Odessa, que va ser reprimit després per les tropes tsaristes.
Encarregat a Eisenstein amb motiu del vinté aniversari de l'alçament popular de 1905, el film és un símbol del comunisme soviètic i reflecteix els valors fundacionals de la Revolució de 1917. Considerat com un dels grans clàssics de la història del cine, és també una obra mestra per la posada en escena cinematogràfica, la composició dels seus enquadraments i el seu extraordinari muntatge.