L'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) apostarà per retrospectives d'artistes espanyols i l'avantguarda del còmic en el primer semestre d'enguany. Així ho han presentat hui la secretària autonòmica de Cultura, Pilar Tébar; la directora adjunta, Sonia Martínez; la directora general de Patrimoni Cultural, Marta Alonso; i la gerent del museu, María Ayuso, que han detallat les primeres mostres i programes socials i educatius del centre fins a l'arribada del seu pròxim director o directora, tal com ja s'havia avançat.
Durant l'acte de presentació, la secretària autonòmica de Cultura ha recordat l'esforç que hi ha darrere de la programació d'un museu i ha agraït el treball de tot l'equip de l'IVAM que ha permés que es puga dur a terme. “Este esforç ens permet hui presentar una programació oberta, dirigida a tots els sectors”, ha destacat.
Així mateix, ha informat que la programació d'este 2025 ja està aprovada pel consell rector, però que la persona que finalment siga designada per a ocupar la direcció del museu podrà, “a més de fer-la seua, proposar un enorme programa d'activitats paral·leles”.
D'altra banda, ha apostat per la descentralització de l'IVAM, ja que, segons ha explicat, “les tres províncies mereixen el mateix tractament cultural”. Així, ha destacat que es continuaran “explorant noves propostes i es duran a terme totes les col·laboracions possibles amb altres institucions”.
Per part seua, Sonia Martínez ha fet un recorregut per la programació i ha destacat sobre el programa expositiu del Centre Julio González, que albergarà un total de sis exposicions en la primera part de l'any, que “és un programa plural que atén artistes consagrats, creadors joves, públic especialitzat, escolars, bebés, públic sènior, veïnes i veïns migrants, ballarins o persones amb discapacitats auditives”.
La proposta inclou dos grans exposicions dedicades a noms fonamentals de l'escena artística espanyola: Soledad Sevilla i Isidoro Valcárcel Medina. L'IVAM també aposta per artistes internacionals, com Senga Nengudi i Maren Hassinger, una relectura de la Col·lecció de l'IVAM en forma de diàlegs entorn d'Ignacio Pinazo i una exploració sobre l'univers dels fanzines.
El mes de febrer l'IVAM arrancarà la seua programació expositiva amb un homenatge a Manolo Gil (València 1925-1957), un dels creadors més importants de la generació de l'avantguarda de postguerra a Espanya. En 2025 es complix el centenari del naixement d'este artista, membre fundador del Grup Z i també ideòleg i promotor -al costat del crític d'art Vicent Aguilera i Cerni- del Grup Parpalló.
La mostra s'estructura a partir dels materials extrets d'un àlbum de més de dos-centes pàgines donat a l'IVAM per la seua viuda, l'artista Jacinta Gil Roncalés, al costat de xicotets catàlegs, escrits i dibuixos inèdits que es mostren per primera vegada en esta exposició. “‘Manolo Gil. Àlbum’ servirà com a pròleg d'‘Atrevir-se a més’, una exposició prevista per a finals d'any en l'IVAM que revisitarà l'art valencià entre 1947 i 1960”, va explicar Sonia Martínez.
Soledad Sevilla (València, 1944) serà una de les protagonistes del 2025 en l'IVAM amb una retrospectiva que s'inaugurarà el 10 d'abril. La mostra, organitzada pel Museu Reina Sofia amb motiu del Premi Velázquez d'Arts Plàstiques 2020 en col·laboració amb l'IVAM, mostrarà al públic al voltant d'un centenar d'obres, acompanyades d'abundant documentació procedent de l'arxiu personal de l'artista. Des dels seus primers passos en el Centre de Càlcul de la Universitat de Madrid fins a les seues produccions actuals, algunes realitzades específicament per a la mostra.
Un altre nom fonamental que ocuparà les sales de l'IVAM serà Isidoro Valcárcel Medina (Múrcia, 1937), guardonat amb el Premi Nacional d'Arts Plàstiques en 2007 i el Premi Velázquez en 2015. “El projecte pretén revisitar la trajectòria de l'artista, pioner de l'art conceptual i la ‘performance’, en estes dos últimes dècades mitjançant una instal·lació en la galeria 3 i una publicació associada que revisarà la seua obra de manera documental”, va subratllar la directora adjunta.
La galeria 4 també acollirà un projecte clau en la programació del curs: una exposició que celebra més de cinc dècades de col·laboració artística entre Senga Nengudi (Chicago, 1943) i Maren Hassinger (Los Angeles, 1947). Esta mostra indagarà en l'estreta col·laboració entre les dos artistes a través d'instal·lacions, textos, escultures, performances i projectes de vídeo.
Aposta per la producció fanzinera
Amb la col·laboració de la Càtedra d'Estudis del Còmic Fundació SM-UV, l'IVAM posarà el focus en els fanzines en l'exposició ‘Això no és còmic! Fanzines: avantguarda i innovació’. “L'objectiu no és només mostrar les noves possibilitats expressives que han nascut en el fanzine, sinó explorar les dinàmiques creatives que estan donant lloc a estos canvis i troballes”, va comentar Sonia Martínez. Per a això, es desenrotllarà una extensa programació d'activitats que inclourà tallers i xarrades amb autors fanzineros.
Relectures de la col·lecció de Pinazo
En eixa voluntat per llegir la història ‘a contrapel’ per a afegir capes de sentit s'inserix una sèrie de diàlegs entre les obres d'Ignacio Pinazo i creadors contemporanis. En esta iniciativa, emmarcada en l'exposició ‘Pinazo: identitats’ que alberga la sala de la Muralla, participaran tres artistes convidats a partir del 20 de febrer.
La primera col·laboració serà a càrrec de Societat Doctor Alonso, una companyia dirigida pel director de teatre i dramaturg Tomàs Aragay i la ballarina i coreògrafa Sofia Asencio. Este primer diàleg pretén reflexionar sobre les identitats proposant un encreuament a partir dels vídeos i fotografies del projecte ‘Retrats (o si jo fora)’ de Societat Doctor Alonso i les obres de Pinazo.
Programes públics
Durant la presentació la directora del museu també ha donat a conéixer el programa d'activitats i educació de l'IVAM que es genera en relació amb la seua col·lecció, les seues exposicions i el seu entorn. Dins dels programes de llarga dura-ción continua l'aposta de l'IVAM per unir a parelles de nets i avis en ‘Un xicotet gran projecte’, un projecte específic per a professorat, així com el treball amb els sèniors (majors de 65 anys) denominat ‘Els Grans de l’IVAM’.
L'IVAM també oferix una bateria de propostes destinades a mares, pares i els seus bebés de menys d'un any, com a visites a les exposicions o el taller ‘Juguetoría’, que aterra de manera permanent en un dels seus espais. Esta línia de treball amb la primera infància es reforça amb la recent inauguració de la Sala Blana, una iniciativa del museu per a adaptar la seua arquitectura als més xicotets.
A més, l'IVAM continua la seua labor com a motor cultural de referència amb la invitació a artistes de diferents disciplines per a habitar el museu durant un període determinat. Després dels ‘Estudis Oberts de LUCE, Carlos Maiques, Sandra Gómez i Vicente Gisbert, en 2025 arribaran nous creadors per a transformar un dels seus espais en un estudi temporal.
Per a acabar, Sonia Martínez ha desgranat també els projectes vinculats amb el món literari i editorial -com el grup de lectura i la biblioteca itinerant-, la línia d'acció del museu en el territori i les mediacions associades a les exposicions.