Cultura

Graners de Creació promou l'intercanvi de sis residències artístiques entre Xile, Itàlia i Espanya amb la primera edició del projecte de les rutes internacionals

El projecte de les rutes internacionals genera una xarxa d'intercanvis entre creadores i creadors de diferents països

1 minut

Imatge d'alguns dels integrants de les residències artístiques internacionals

Graners de Creació durà a terme en 2023 un projecte de rutes internacionals que promourà fins a sis residències artístiques entre Xile, Itàlia i Espanya. La Regidoria d'Acció Cultural de l'Ajuntament col·labora amb el projecte perquè "és important generar una xarxa d'intercanvis entre creadores i creadors de diferents països i connectar les residències entre si, a més d'impulsar la internacionalització del talent", ha explicat la regidora Maite Ibáñez.

El projecte de les rutes internacionals, un pla de connexió amb altres residències escèniques de fora d'Espanya, es va iniciar en 2020 com una primera experiència pilot i, truncat per la pandèmia, s'ha représ enguany. Per a la primera edició d'aquesta iniciativa s'ha acordat la mobilitat de sis residències artístiques procedents de tres nacionalitats diferents: Xile, Itàlia i Espanya. Les sis sòcies que, fins a febrer de 2024, exerciran com a espais d'acolliment i de procedència per a les creadores seran: Graners de Creació i Nave Ivanow (Espanya); Residenza Vila Nappi - Marxe Teatre (Itàlia); així com a Espai La Gavina - Teatre Puerto, Espai Txecoslovàquia i Festival Santiago Off (Xile).

Per la seua banda, les creadores que participaran en aquestes residències artístiques són: Carla Zúñiga, Cia. Dunatacá, Circ Virtual, Nico Espinoza, la Gaviota Podcast, Le Stanze Segrete di S, Miguel Ángel Sweeney, i Eva Zapico. Per al període 2024-25 està previst que s'incorporen nous espais de residència com Su Atalaya (Espanya), Residenza IDRA (Itàlia), i Reactor (Romania).

Cadascun d'aquests espais disposa de programes de residències artístiques pròpies que acompanyen a les creadores des de les primeres aproximacions a la idea, en alguns casos, fins a la rematada final de les peces i la seua incorporació a l'escenari.

Tant el Consorci de Museus com ara la Regidoria d'Acció Cultural, amb el seu suport específic al desenvolupament i èxit d'aquest cercle, han sigut els artífexs públics de l'èxit de la construcció de rutes internacionals.

La regidora d'Acció Cultural, Maite Ibáñez s'ha mostrat "encantada" de col·laborar amb el projecte i dona suport als professionals de les arts escèniques implicats. "És important generar una xarxa d'intercanvis entre creadores i creadors de diferents països i connectar les residències entre elles, a més de generar noves eines per a la gestió cultural. Aquest programa està en línia amb alguns dels objectius de la regidoria, com són afavorir la innovació de llenguatges escènics i recolzar al procés creatiu, la investigació, els artistes emergents i la internacionalització del talent". A més, ha recordat la participació de la Mutant i del Teatre El Musical en Graners de Creació.

Trobada presencial amb totes les sòcies

Els detalls de la primera edició de rutes internacionals es van abordar els dies 22, 23 i 24 del passat mes de febrer, durant la segona trobada presencial del programa, celebrat en el Teatre el Musical de València.

Per a continuar treballant en pròximes edicions, s'han marcat dues noves línies: d'una banda, la possibilitat de mobilitzar no solament a grups o companyies sinó també a creadores individuals que puguen interactuar amb altres companyies en residència; i, d'altra banda, gestores culturals per a entrar en contacte amb altres entitats culturals i diferents realitats del sector.

Un projecte d'I+D+I de les arts escèniques

Segons el coordinador de Graners de Creació, Jacobo Pallarés, "amb les rutes internacionals es podrà col·locar a les creadores valencianes en un lloc poderós i important d'estímuls; i a més, mostrar a creadors xilens, italians i altres llocs d'Europa i els seus treballs en els espais dels socis de Graners".

Pallarés recorda que Graners és un projecte "I+D+I de les arts escèniques, perquè posa el focus en el procés creatiu, en les eines de treball, i en l'escolta del que ocorre abans que cristal·litze la creació". Tot això, "per mitjà d'assessorament, mediació i acompanyament amb el qual potenciar al creador i accelerar el seu procés d'aprenentatge".

Per la seua banda, el director del Consorci de Museus i el Centre de Carme, José Luis Pérez Pont, assegura que "és satisfactori veure com el projecte reprén la seua trajectòria internacional, fomentant la creació d'aliances i connexions amb altres residències i institucions de fora d'Espanya i donant impuls, recursos i visibilitat al talent de les creadores i creadors".

Etiquetes: