Garés: "Les arts escèniques són un antídot contra la tristesa col·lectiva"

Juan Carlos Garés, de la junta directiva d'AVETID, destaca les "incerteses i certeses" a les quals s'enfronta el sector en esta nova temporada

Guardar

Espectacle itinerant a València (Lluerna Creació Audiovisual)
Espectacle itinerant a València (Lluerna Creació Audiovisual)

Els teatres valencians ja han alçat el teló (o estan a punt de fer-ho) per a retrobar-se amb el públic i oferir noves propostes sobre l'escenari. Una temporada 24-25 que es presenta amb il·lusió, però també amb incertesa per les reivindicacions que continuen arrossegant les sales, companyies i professionals. Parlem amb Juan Carlos Garés, de la junta directiva de l'Associació Valenciana d'Empreses d'Arts Escèniques (AVETID), per a conéixer com es preveu la volta a les taules i la campanya que impulsen enguany.

AVETID comença la temporada amb la campanya 'Les arts escèniques valencianes... COMENCEM!'. En què consistix?

És la quarta edició d'una campanya que AVETID crea per a anunciar de manera oficial que comença la temporada d'arts escèniques i que sempre busca una ressonància major i suport institucional. L'objectiu és arribar al potencial consumidor d'arts escèniques, es fa especialment per a visibilitzar que el sector està unit per a començar la temporada amb il·lusió i les millors propostes. I òbviament, busquem suport de les institucions perquè entenem que és una forma fonamental de transmetre la cultura.

Com es presenta la temporada en els teatres valencians?

Som 47 socis i 18 sales de tota la Comunitat Valenciana i es presenta amb tantes incerteses com certeses. Som un sector que sempre està pendent de l'actualitat política cultural perquè això afecta al desenvolupament de les nostres empreses. En general, iniciem la temporada amb un ull i oïts posats en la cohesió entre el sector públic i privat, una de les assignatures pendents eternes del nostre sector.

Hi ha qüestions que seguixen sense solucions, com la inversió de l'administració en el sector privat, en forma d'ajudes, que són fonamentals i estan en ple procés de modificació. La cultura sense suport institucional no podria existir. D'altra banda, la cohesió pròpia d'un sector que és molt divers i on hi ha faccions molt diferents convivint, una pluralitat d'itineraris per a arribar al fet escènic que s'ha de cohesionar, i nosaltres des d'AVETID som decisius en això.

Per a vertebrar la cultura escènica de la Comunitat Valenciana, des de finals dels 80 tenim una ferramenta que s'ha demostrat que és fonamental i que en este moment s'està posant en dubte, com és el Circuit Cultural Valencià, integrat per desenes de municipis de les tres províncies, que ens permet portar la cultura escènica a tots els racons i garantir la supervivència del sector.

Imatge del teatre La Rambleta de València
Imatge del teatre La Rambleta de València

I ens preocupa especialment com arribar al consumidor de cultura escènica, qui necessita una difusió molt cuidada, incisiva... perquè arribe eixa informació. El sector escènic valencià té un nivell artístic altíssim, el podem comprovar amb la presència en fires i teatres internacionals, però fa falta que arribe eixa informació, perquè això és importantíssim per a incentivar el consum. Comente estes tres qüestions que són primordials, i treballem perquè les tres es complisquen, perquè totes són imprescindibles. Per a això, impulsem campanyes com esta.

Com actueu entre les administracions i el sector?

Hi ha moltíssims flancs oberts. Tenim una junta directiva que coordina, però també s'han creat comissions de treball més xicotetes amb les quals es pretén arribar a solucionar estos problemes, treballant tant amb les administracions nacionals, autonòmiques i locals com amb les companyies. Es tracta de buscar la dignificació de la nostra professió i una relació cada vegada millor amb la societat. Estem convençuts que fem un servici fonamental com és vehicular la cultura cap a la societat, per la qual cosa aspirem a l'excel·lència dels productes perquè siga fàcil este consum.

Com heu viscut el canvi de govern?

Parle a títol personal, encara que sé que molts compartixen esta opinió. El més descoratjador quan hi ha un canvi, siga el que siga el signe polític, és l'eterna necessitat de presentar-nos. És igual que portes més de 40 dècades de treball ininterromput, amb cada canvi has de presentar-te i eixa presentació sembla passar un examen d'aptituds. És descoratjador que els nous gestors que entren a marcar el pas de la política cultural no tinguen coneixement del mitjà. Som un sector en el qual necessitem demostrar que som aptes per a una inversió de diners públics, una promoció dels nostres productes... de manera constant. Qualsevol viratge afecta enormement al desenvolupament, l'alentix molt. Un exemple, en estes últimes quatre dècades, no hem aconseguit constituir unes marques visibles de qualitat dins del sector escènic. Això no passa amb la ceràmica o amb els cotxes, veritat? Seria absolutament impensable que un govern, encara que canviara, haguera d'aprendre qui és Volkswagen o Ford. Els gestors de les institucions públiques desconeixen totalment els qui són els agents actius del sector.

A quin públic costa arribar?

Arribar al ciutadà consumidor que va al teatre a comprar la seua entrada, és una prioritat. Però dins d'este segment, el més difícil és el de la franja d'edat de desconnexió amb la cultura, o almenys l'escènica, possiblement entre els 16 i 22. És difícil fidelitzar-lo, se sol perdre el contacte i a poc a poc es recupera a partir dels 25-30. Hi ha una relació molt potent amb els xiquets i xiquetes, però després es perd. La mitjana dels espectadors en el teatre és alta, per això molts esforços es destinen a ser atractius per a atraure de nou a estes franges que tenen aficions que s'escapen de l'escènic.

'La Rueda', en el Teatre Principal, dins de la programació d'Escalante (Vicente A. Jiménez)
'La Rueda', en el Teatre Principal, dins de la programació d'Escalante (Vicente A. Jiménez)

Per què hem d'anar al teatre?

Es poden dir infinitat de coses per a subratllar la importància de la cultura escènica en la bona salut d'una societat. En la pandèmia comprovem que el consum de teatre en línia, pel·lícules, música... va ser un antídot valuosíssim. La demostració la tenim en les moltíssimes persones que consumixen circ o teatre als carrers i teatres i a qui els suposa un al·licient en la seua vida molt important. Entendre a la societat sense consum cultural, és crear una tristesa col·lectiva. I nosaltres som un antídot per a eixa tristesa col·lectiva.

Campanya per a la temporada 24-25

L'Associació Valenciana d'Empreses d'Arts Escèniques (AVETID) fa el tret d'eixida a la temporada 24-25 amb la campanya 'Les arts escèniques valencianes... COMENCEM!', que constarà d'espectacles al carrer este diumenge 30 de setembre a València i Alacant, així com d'un acte institucional el dilluns 30 en el Teatre Flumen de València.

En el cas de València, les companyies eixiran als carrers a partir de les 11.30 hores. En el Parc Central, amb 'Sfumato (assajant per a la caiguda dels contorns)', una reflexió poètica itinerant i immersiva sobre com ens relacionem amb altres espècies de la companyia Llum de Fideu. A les 12.00 hores, el grup de música Bulbalkan farà un recorregut entre la plaça de la Reina i la de la Verge per a visibilitzar a les dones en el món artístic i a la música balcànica, un passe que repetiran a les 18.00 hores.

Sfumato (Toni Torrilas, Roca Umbert)
Sfumato (Toni Torrilas, Roca Umbert)

A les 12.30 hores, Visitants prendrà la zona del Mercat Central amb la comèdia itinerant d'artesania teatral per a vianants intrèpides 'Tempus', que es podrà gaudir posteriorment també en la zona de Torres de Serrans, a les 17.00 hores. A les 17.30 hores, alumnat de l'ESADV farà una performance des de la plaça de la Verge fins a la de la Reina per a posar en valor l'aplaudiment com a expressió d'agraïment i gest necessari en una acció escènica.

Respecte a l'acte institucional, començarà a les 19.00 hores al carrer Gregorio Gea amb l'espectacle 'The wolves' de la companyia LA FAM Teatre. A les 20.00 hores el públic entrarà al teatre en un acte dirigit per Teatre de l'Abast i presentat per la flautista i actriu Débora Esteve, amb xicotets fragments d'actuacions de Zero en conducta, Dora Cantero, Irene de la Rosa i Rosa Sanz, que finalitzaran amb una picaeta al pati amenitzat pel duo Odessa, format per Carles Ródenas a la guitarra i la veu d'Àngels Vidal.

Destacats