L'escena clàssica i contemporània i les companyies valencianes es donen cita en el Teatre Principal i el Rialto

L'IVC ha presentat la seua proposta teatral per a València durant el primer semestre de 2025

Guardar

Presentació de la programació escènica de l'IVC del primer semestre de 2025
Presentació de la programació escènica de l'IVC del primer semestre de 2025

Propostes clàssiques i contemporànies i talent valencià. És l'aposta de l'Institut Valencià de Cultura (IVC) per al primer semestre de 2025 en el Teatre Principal i el Teatre Rialto de València. Una programació que han presentat hui el director general de Cultura, Miquel Nadal, el director de l'IVC, Álvaro López-Jamar, i la directora adjunta d'Arts Escèniques de l'IVC, María José Mora.

El director general de Cultura, Miquel Nadal, ha afirmat que es tracta de “una programació dissenyada amb equilibri, estima i professionalitat per a oferir al públic grans títols de l'escena clàssica i contemporània i centrada també en els professionals i companyies valencianes; una programació amb la qual estem enfortint els llaços amb un públic cada vegada més compromés i actiu amb la cultura i el teatre en particular”.

Per part seua, el director de l'IVC, Álvaro López Jamar, ha destacat el treball de María José Mora, directora adjunta d'Arts Escèniques, “amb el propòsit d'enfortir el treball dels professionals valencians amb propostes noves com el projecte de lectures dramatitzades de textos inèdits, ‘Inédits’, que se sumen als ja existents Ínsula Dramataria o el Torneig de Dramatúrgia”.

Així mateix, ha recordat la iniciativa ‘Gira Escena Premiada’ que programa l'exhibició diferents localitats de la Comunitat Valenciana dels espectacles guardonats en els Premis IVC de les Arts Escèniques.

La directora adjunta d'Arts Escèniques de l'IVC, María José Mora, ha destacat també el suport a la creació valenciana a través dels Laboratoris d'investigació escènica en Espai LaGranja, que han augmentat el seu número, o el programa de producció pròpia que este quadrimestre veurà sobre l'escenari ‘Plenamar’, un nou espectacle que s'assajarà i estrenarà en el Teatre Principal de Castelló.

Abans de desgranar la programació, Mora ha revelat la curiositat que desperta en el públic la programació oferida, amb un augment de les entrades venudes en el Teatre Principal del 32% i un 15% en el Teatre Rialto, respecte a la temporada 23/24.

“Programem espectacles que estan despertant gran interés i és una satisfacció que això succeïsca amb propostes de qualitat i que conviden a la reflexió sobre diferents qüestions d'actualitat. A més, a través de la nova àrea de mediació, tractem d'estrényer l'espai entre allò succeïx en l'escenari i el públic, fent que siga més participe”, ha afirmat.

Teatre Principal

El Teatre Principal de València presenta per al quadrimestre vinent propostes de gran format que inclouen grans clàssics de la literatura. L'1 i 2 de febrer s'estrenarà ‘Todos pájaros', de l'autor libanés Wajdi Mouawad i dirigida per Mario Gas, una obra que plasma la complicada realitat de dos pobles ancestrals (el jueu i l'àrab) amb un impressionant treball actoral.

El 8 i 9 de febrer es podrà veure ‘La dama duende’, la famosa comèdia de capa i espasa de Calderón de la Barca, ambientada en un estudi radiofònic de l'Espanya dels anys 50. ‘Las bingueras de Eurípides’ arriben el 16 de febrer, una versió libèrrima de ‘Las bacantes’ d'Eurípides amb l'esperit irreverent de Las Niñas de Cádiz.

Calderón tanca la seua trilogia en el Principal amb ‘El gran teatro del mundo’, una de les més importants produccions teatrals del Segle d'Or, que va ser representat en les festes del Corpus Christi de València en 1641. Es podrà veure del 20 al 23 de febrer amb la Companyia Nacional de Teatre Clàssic i tindrà el 23 una funció accessible per a persones amb discapacitat sensorial.

Març comença amb ‘Los lunes al sol’, reprogramada per les inundacions patides a l'octubre; una obra de gran format fidel al guió original de la pel·lícula de Fernando León d'Aranoa i Ignacio del Moral que es podrà veure els dies 1 i 2.

El 8 i 9 de març arriba ‘La reina del arga’, interpretada i dirigida per Estefanía de Paz Asín, una obra circense sobre una funambulista fascinant de la Pamplona del segle XIX.

Així mateix, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona, l'IVC ha organitzat el 9 de març la jornada ‘Mujeres en las alturas’, un col·loqui amb el públic que posa en valor la figura d'esta i altres dones.

El 22 i 23 de març es podrà veure una obra de teatre documental, ‘Dirrrty boys’, a partir d'un crim ocorregut a Liverpool en 1993, que parla de les segones oportunitats. I del 9 al 13 d'abril el Principal s'unix a la celebració del festival Dansa València que reunirà a la ciutat les millors i més actuals propostes de dansa i nous llenguatges relacionats amb el cos i el moviment.

Teatre Rialto

Per part seua, el Teatre Rialto acull diverses propostes de creació contemporània amb estrenes de companyies valencianes, un espectacle internacional i un programa complementari d'activitats de mediació destinades a professionals i aficionats.

Del 6 al 9 de febrer la companyia valenciana Nacho Diago Producciones en la luna estrena el seu espectacle ‘440 Hz’, una ficció sobre la identitat, la percepció sensorial i el silenci comptada a través de la tècnica del Foley Art. La companyia realitzarà el 7 de febrer un col·loqui amb el públic.

Del 13 al 16 de febrer, l'autor i director valencià Víctor Sánchez desgrana el present des de la piscina de l'Hotel Valparaíso en ‘Cuatro días, cuatro noches’.

A partir del capítol XVI del Quijote de la Mancha, l'obra ‘Marcela (una canción de Cervantes)’, dirigida per Leticia Dolera, porta a escena a la pastora Marcela, un personatge femení fort i lliure, que es podrà veure el 22 i 23 de febrer. I el 27 de febrer serà l'estrena de ‘Pródigo’ de La negra, obra escrita i dirigida per la valenciana Eva Mir, que es podrà veure fins al 2 de març.

Del 6 al 9 de març es presenta l'obra de teatre documental ‘Cuerpos celestes’, un projecte escènic que aborda la guerra futura per la conquesta de l'espai. Coincidint amb esta exhibició l'IVC ha organitzat del 3 al 5 de març el taller per a professionals ‘Qualsevol semblança amb la realitat no és pura coincidència’.

Santiago Ribelles i Sara Manente desenrotllaran la proposada ‘Compost’, investigació en arts vives amb pràctiques com la micologia, la fermentació o els residus, en relació amb les arts escèniques. Serà del 5 al 7 de març.

Las huecas porten a escena ‘De l’amistat’ una peça còmica sobre els errors, les impossibilitats i la persistència de la pràctica amistosa del 20 al 23 de març.

Del 29 i 30 de març està previst l'espectacle internacional ‘El brote’ de la companyia Criolla; un brillant monòleg còmic i meta teatral. Després de la funció del dia 29 hi haurà un col·loqui amb el públic. Del 9 al 13 d'abril, igual que el Principal, el Teatre Rialto se suma a la celebració de Dansa València amb programació del festival organitzat per l'IVC.

El 3 i 4 de maig es podrà veure una altra obra reprogramada per les inundacions: ‘Not my monkeys’, una crítica sobre el fals benestar de la cultura occidental en clau de comèdia.

Del 7 al 18 de maig assistirem a l'estrena d'una nova producció pròpia de l'IVC, ‘Plenamar’, escrita per Begoña Tena i dirigida per Laia Porcar i Núria Vizcarro. L'obra comptarà amb una funció per a persones amb discapacitat sensorial el dia 11 de maig i una funció relaxada, amb reducció d'estímuls, per a persones amb necessitats especials, el 14 de maig. A més, es realitzarà un col·loqui amb el públic els dies 7, 8 i 15 després de funció matinal i dia 16 després de funció vespertina.

Del 22 al 25 de maig, i dirigida per Jerónimo Cornelles es podrà veure l'estrena de les ‘Las amistades peligrosas’, versió lliure de la novel·la epistolar de Pierre Choderlos de Laclos amb uns personatges que burlen, en el seu profit, la hipòcrita societat del seu temps i el nostre. Tancarà la programació en el Rialto, del 29 maig al 8 de juny, l'IX Torneig de Dramatúrgia valenciana, un combat entre dramaturgs valencians en el qual el públic decidix el guanyador.

Destacats