El Teatre Escalante, dependent de la Diputació de València, ha presentat hui en el marc de la Mostra de Teatre d’Alcoi el seu estudi Impacte sobre els professionals de les arts escèniques i presència de les dones en els diferents àmbits de creació i gestió. Durant l’acte, s’han anunciat també les produccions de la seua pròxima temporada a càrrec de les companyies OtraDanza i El Pont Flotant.
L'estudi, que respon al compromís que va adquirir el director de l'Escalante, Josep Policarpo, de calibrar l'eficiència dels seus objectius i establir mesures de control, avaluació i de seguiment de resultats, se centra en analitzar la presència femenina en el Teatre Escalante durant la temporada 2016-2017. I tot açò amb la finalitat de “avançar cap a la paritat”, dins d'un context marcat per la gran desigualtat de gènere existent en el sector de les arts escèniques, tal com ve denunciant des de fa temps l'Associació Clásicas y Modernas.
Com ha explicat Policarpo, els resultats d'aquest estudi són “prou reveladors, i la situació del Teatre Escalante podria ser l'espill on es podrien mirar la resta de les arts escèniques valencianes pel que fa a la presència de la dona”.
L'informe desvetlla que la mitjana de participació femenina en el total de produccions pròpies i exhibicions que han passat pel Escalante aquesta temporada és d'un 39%. No obstant açò, ha matisat el director, “si analitzem les diferents disciplines artístiques, els valors són descendents i en algunes inexistents”. Si en el cas dels intèrprets hi ha un 46% de dones, en l'autoria de textos el percentatge baixa al 29%, en la direcció musical al 14% i en la direcció escènica al 0%. El teatre, la dansa i el circ valencians, ha reconegut, “estan lluny de la desitjada paritat entre homes i dones”.
Basant-se en les recerques de l'actriu Isabel Veiga sobre la perspectiva del gènere en el teatre, Policarpo ha recordat que “la majoria de discriminacions són indirectes ja que no hi ha una norma que els impedisca desenrotllar-se professionalment en igualtat de condicions respecte als homes, però en la pràctica es troben en una situació de clar desavantatge”. Una exclusió “subtil” que fa que “la carrera de una dona s'estanque per una barrera invisible que li impedeix arribar a la direcció, a més dels problemes de la conciliació de la vida familiar i laboral”.
Respecte a les dades de l'Escola de Teatre Escalante, Policarpo ha revelat que el percentatge de dones, joves i xiquetes que assisteixen als cursos oscil·la entre un 70 i un 76%, dades que demostren “el manifest interès de les dones pel teatre en general, una àmplia base en la piràmide teatral però que va fent-se més i més estreta a mesura que ens acostem als llocs de responsabilitat”. Una tendència, ha explicat citant a Margarita Borja, membre de l'associació Clásicas y modernas, que només es podrà canviar “quan en les cartelleres teatrals dels nostres pobles i ciutats hi haja tantes directores i autores com directors i autors”. I tot açò, ha afegit, sense oblidar la també escassa presència de programadores en els teatres públics i el predomini d'homes en els jurats que trien càrrecs o concedeixen premis.
Policarpo ha assenyalat que les causes de la desigualtat entre homes i dones responen a factors complexos i molt arrelats en la nostra societat, però també “a la poca consciència del sector, que creiem ser professionals progressistes i solidaris sense pensar en els patrons masclistes o patriarcals instal·lats en les nostres estructures”. Per tot açò, ha conclòs, “hem de rendir-nos a l'evidència i manifestar que, des del Teatre Escalante, volem adherir-nos a la iniciativa que han emprès institucions com el CDN, el TNC o l'Ajuntament de Cadis per tal de seguir publicant dades i treballar per a aconseguir una autèntica paritat en els nostres teatres, seguint el model francès al qual s'han adherit ja 100 teatres”.
Per la seua banda, la diputada de Teatres, Memòria Històrica i Inclusió Social, Rosa Pérez Garijo, ha presentat les produccions de la pròxima temporada 2017-2018 del Teatre Escalante. La seua creació estarà realitzada per OtraDanza i El Pont Flotant, “dues companyies valencianes amb una sòlida trajectòria i immerses en la renovació del llenguatge teatral contemporani”, ha ressaltat Pérez Garijo. Amb elles, ha destacat la diputada, “volem deixar clar la nostra aposta per la producció des de l'administració pública, ja que des del principi de la legislatura apostem per més producció i exhibició”.