El Teatre El Musical acollirà l'estrena absoluta del nou espectacle d'Eva Zapico

Guardar

Fraude
Fraude

El Teatre El Musical de València (TEM) acollirà l'estrena absoluta del nou espectacle de la creadora Eva Zapico, 'Frau (o les conseqüències del fracàs)'.

La presentació del muntatge s'inclou en l'oferta que la sala del Cabanyal-Canyamelar ha preparat per a el mes vinent de desembre, amb flamenc, dansa i teatre contemporanis.

Així, els dies 7 i 8, aquest escenari presentarà 'Frau (o les conseqüències del fracàs)'. La dramaturga i directora valenciana Eva Zapico ha creat aquest espectacle dins del programa de suport a l'escena valenciana del teatre municipal, que li ha permés gaudir d'una cessió d'espai per als assajos de la peça i fer l'estrena absoluta en el seu escenari.

L'obra explora els diferents significats que pot tindre la paraula frau i l'acció que la sosté, el fet mateix d'enganyar i mentir. A través d'una història familiar, es va posant en evidència com els mentiders creen una narrativa vital, una ficció sobre ells mateixos.

Una construcció que pot ser menys sòlida del que sembla, ja que tracta de sostindre diverses mentides simultànies. I que per a l'autora és una metàfora del propi sistema capitalista, així com del frau estructural sobre el qual s'assenta, explica el TEM en un comunicat.

Morgan Blasco, Àngel Fígols, Iñaki Moral i Miguel Ángel Sweeney interpreten aquest muntatge que compta amb el segell característic de Zapico. L'autora treballa amb un concepte escènic denominat dramatúrgia de la imatge, on la corporeïtat i el moviment dels actors tenen tanta importància com la paraula. Així, es desenvolupa una posada en escena plena de plasticitat i força, que ha fet de Zapico un dels noms essencials de l'escena valenciana contemporània.

INCORPORACIÓ REGULAR DE LA DANSA

A més, dues propostes de dansa el mes de desembre donen compte de "la importància "que aquesta disciplina té en la programació del Teatre El Musical, que aposta "per a incorporar-la de manera regular en la seua oferta i en la cartellera valenciana, sense lligar-la necessàriament a festivals o cicles específics", recalquen.

La primera d'elles arribarà el 14 de desembre amb l'estrena a València de On Goldberg Variations. Després de presentar l'espectacle Bach per tot el món, aquesta és la segona peça escènica de BACH PROJECT, una trilogia de la formació catalana Mal Pèl que estudia la música de J. S. Bach i la seua relació amb l'escriptura coreogràfica.

La companyia dirigida per María Muñoz i Pep Ramis, amb una trajectòria de 30 anys marcada per l'autoria compartida i la investigació, ha conformat un llenguatge artístic molt característic. En els seus espectacles s'expressen no sols a través de la dansa, també la paraula, el vídeo o l'espai sonor i escènic juguen un paper molt important.

La peça que estrena a València el Teatre El Musical és una creació col·lectiva de María Muñoz i Pep Ramis al costat dels ballarins Jordi Casanovas, Zuriñe Benavente, Federica Porello, Enric Fàbregas i Zoltan Vakulya, que tots junts interpreten.

Donen Tepfer aporta la banda sonora amb un so multifocal i manipulat, unes variacions de les pròpies Variacions Goldberg de Bach. Sobre aquesta base, s'uneixen la dansa, la veu del poeta John Berger, alguns textos propis, projeccions de vídeo i la veu en directe dels intèrprets. Un entramat de llenguatges on dialoguen la musicalitat i l'estètica per a construir un teixit al voltant de l'obra compositor alemany.

Una proposta radicalment diferent és la d'Eduardo Guerrer, en la línia de flamenc contemporani que treballa el TEM des que l'Ajuntament de València reprenguera la gestió municipal del teatre.

El 20 de desembre torna al barri del Cabanyal el ballarí gadità per a l'estrena a València de 'Ombra Efímera II'. Amb un instint i formació flamenca que va complementar amb la dansa contemporània, és un dels noms més prestigiosos del panorama nacional. La seua "exquisida" tècnica contrasta amb una interpretació visceral, que li porta al límit de l'expressivitat i de l'emoció, sense perdre mai l'elegància.

L'espectacle forma part d'un procés que va començar amb 'Ombra Efímera I', investigació de les possibilitats simbòliques d'aquesta disciplina. Amb la col·laboració del director artístic Mateo Feijoó es treballen els sons juntament amb les formes i projeccions dels cossos en l'espai.

Les coreografies aprofundeixen en la tradició del flamenc, però també la relacionen amb la dansa contemporània, les arts plàstiques i visuals en una escenificació onírica, poètica, plena de força i bellesa, acompanyada en directe per la guitarra de Javier Ibáñez al costat del cante de Samara Montañés i Manuel Soto.

TALLER D'EXPERIMENTACIÓ SONORA

D'altra banda, el Teatre El Musical desenvolupa una faceta formativa on es treballa amb el públic general des del circ o la capoeira a la interpretació, la dansa i la música. A més, hi ha tallers d'especialització, com per exemple els de Diàleg Obert. Una iniciativa que enguany ha treballat les arts performatives amb els cursos Fora de centre, impartit per Mario Montoya i Lorena Izquierdo, o PAS 'Is not the action', de mans de BBB Johannes Diemling.

Del 17 al 22 de desembre, el centre cultural acull el taller d'experimentació sonora Composició en temps real, impartit per Axel Dörner.

El trompetista alemany és un dels intèrprets més singulars de l'escena de música experimental, capaç de treballar des del bebop en la música clàssica lliure, el jazz o l'electrònica. Expert en la composició en temps real, dirigirà un laboratori de creació musical on s'analitzaran les possibilitats sonores i de desenvolupament d'un nou vocabulari tonal, analitzant el concepte d'improvisació en si mateix. És una formació dirigida a alumnes amb tota mena de nivell i instruments, conclouen.

Arxivat a:

Destacats