De sis a huit joves compositores i compositors, tant a nivell nacional com internacional i que es troben en possessió del títol superior en aquesta disciplina, seran seleccionats per Elena Mendoza, compositora resident del Palau de la Música, perquè una o un treballe amb ella en la Temporada 2021-22 i 2022-2023 de l'Orquestra de València i, prepare una obra que serà editada i estrenada per la formació simfònica valenciana.
Així ho ha transmés la regidora de Cultura i presidenta del Palau de la Música, Gloria Tello, qui ha afirmat que aquesta nova trobada suposa per a les i els joves compositors "una oportunitat inestimable de col·laborar amb una orquestra professional de primer nivell, treballant braç a braç amb Elena Mendoza, una de les millors compositores de l'actualitat, guanyadora d'un Premi Nacional i una creadora d'indubtable prestigi internacional». Tello, a més, ha destacat que amb aquesta nova trobada "fem un altre pas endavant en la nostra voluntat de visibilitzar la creativitat dels joves autors, aprofundint en el vessant educatiu tan present en la nostra programació».
Aquest programa consisteix en la realització de dues trobades, acompanyats per l'Orquestra de València. De les sol·licituds rebudes, se seleccionarà entre 6 i 8 participants actius perquè assistisquen a les dues trobades. Així mateix, s'establirà una llista de reserva a la qual es recorrerà en cas que algun dels participants seleccionats no puga assistir. Les trobades tindran lloc el febrer de 2022 (del 20 al 22 individual i del 23 al 25 amb l'OV), i setembre de 2022 (del 25 al 27 individual i 28 al 30 amb l'OV). D'aquesta manera, les persones seleccionades treballaran amb la compositora durant les dues trobades en les temporades 21/22 i 22/23. Hauran d'escriure una peça d'aproximadament 5 minuts de durada per a orquestra.
Elena Mendoza triarà una o un participant després de la trobada del mes de setembre de 2022. L'Orquestra de València encarregarà, sota la recomanació de la compositora resident, una obra d'entre 5 i 10 minuts que s'estrenaria dins de les pròximes temporades. A més, es plantejarà la possibilitat de fer un enregistrament, en suport d'àudio i vídeo, de les obres finalistes amb finalitats pedagògiques i promocionals a utilitzar per a l'Orquestra de València i pels compositors/ores.
Per al director del Palau, Vicent Ros, aquest programa «està més incardinat enguany en la nostra programació, ja que les i els joves compositors compartiran la seua experiència en una temporada on figuren les obres d'autors contemporanis com Francisco Coll, Amparo Edo, Óscar Colomina, José Evangelista, Antoni Sánchez, Ferran Cruixent o Ángeles López Artiga, entre altres».
Els interessats podran dirigir les seues sol·licituds per correu postal a l'O.A.M. Palau de la Música: Trobades de Composició. Passeig Albereda, 30. 46023 de València, o per correu electrònic a encontrecomposicio@palauvalencia.com fins al dia 19 de novembre de 2021.
Les bases es poden consultar en https://www.palauvalencia.com/wp-content/uploads/2021/10/Bases-Compositores-ELENA-MENDOZA__Final-Cast-Vlc-Eng.pdf
Elena Mendoza, que actualment viu i treballa a Berlín, ha sigut la primera compositora a rebre el premi Nacional de Música en 2010. També ha obtingut el Musikpreis Salzburg 2011, el Kunstpreis Berlin 2017 i el Heidelberger Künstlerinnenpreis 2019. A més, la seua música ha format part de nombrosos festivals i temporades de concerts internacionals com el Wittener Tage für Neue Kammermusik, Ars Musica Bruxelles, Ultraschall Berlin, World New Music Festival, Jornades de Música Contemporània de Dresden, Steirischer Herbst Graz, Nous Sons Barcelona, MärzMusik Berlin, Eclat Stuttgart, Acanthes Metz o Musica Viva München, entre altres. Actualment és catedràtica de composició en la Universität der Künste de Berlín.
El seu catàleg comprén música de cambra i d'orquestra; i relata un especial interés pel teatre, el treball amb l'espai i la musicalització del llenguatge. Els majors exponents d'aquesta faceta multidisciplinària són les obres de teatre musical "Boira" (basada en l'obra homònima de Miguel d'Unamuno, realitzada en l'Europäisches Zentrum der Künste Dresden Hellerau en 2007) i "La ciutat de les mentides", basada en textos de Juan Carlos Onetti, que va ser composta per encàrrec de Gerard Mortier per al Teatre Reial de Madrid i estrenada en 2017. Tots dos treballs estan realitzats en estreta col·laboració amb el director d'escena Matthias Rebstock. El seu tercer treball en comú, "Der Fall Babel", per encàrrec del Festival de Schwetzingen (Alemanya) va ser estrenat l'abril de 2019 amb gran èxit de públic i crítica.