L'arribada oficial de Nadal a València porta amb si la tercera setmana de programació de l'obra 'El día de San Judas' en Sala Russafa. L'exhibició busca ser un dels plans nadalencs més atractius per a aquells que desitgen gaudir o regalar cultura, a més de contribuir a l'atractiu teatral valencià.
El centre de creació, formació i exhibició d'arts escèniques aposta per Nadal com una ocasió en la qual oferir una programació especial. A més, posa a la disposició del públic diferents alternatives per a fer de les arts escèniques un regal. Un exemple són els seus abonaments per a 4 espectacles per 48€ o per a 6 espectacles per 72€. Amb validesa fins a juny de 2025, inclouen tant la programació escènica regular per a adults com la familiar. I el destinatari pot gastar-los unipersonalment o traure diverses entrades per a convidar a qui desitge.
Una altra opció és l'abonament específic que Sala Russafa ha creat per al seu XIV Cicle de Companyies Valencianes. Per 55€ inclou una entrada per a cinc espectacles programats al febrer i març. Es tracta de la comèdia La decisió de Lola, interpretada per Carme Juan per a Elcoshow; de la tragicomèdia sobre la necessitat de comunicar Stellae, nova creació d'Iria Márquez en la formació Vivirei; de la comèdia de L'Horta Teatre L'últim ball, amb Alfred Picó i Carles Alberola; de Rob, una coproducció de Teatre de l'Abast i Zero en Conducta inspirada pel mite de Robinson Crusoe; i de la comèdia al voltant del fet escènic Hui no estrenem, de L'Om-Imprebís. Una selecció que inclou peces de companyies més emergents al costat d'unes altres totalment consolidades dins de l'escena autonòmica i nacional, totes elles amb propostes interessants i a un preu especial, gràcies a l'abonament que, en aquest cas, sí és d'ús unipersonal.
També està l'abonament per a la programació familiar, que inclou per 35€ cinc espectacles programats al febrer i març: Pinotxo, comptarem mentides, de Teatre de La Caixeta; Sherezade, de Contrafet Produccions; Boreal, de La Família Política; Martina i el bosc de paper, de L'Horta Teatre; i Lluna dues i tres, de Teatre de L'Abast.
"En una època en la qual és tan difícil sorprendre, este tipus de regals permet generar vivències. La persona que el rep tindrà diverses ocasions en les quals eixir de casa i veure una proposta escènica de qualitat, cadascuna amb la seua història, les seues emocions i reflexions, la seua estètica… són estímuls que ens trauen de la quotidianitat per a proposar-nos una cosa nova", explica Juan Carlos Garés, director de Sala Russafa.
Des del teatre, assenyalen que hi ha molta tradició a regalar llibres, per exemple. O música, encara que l'ús de plataformes en streaming haja afectat la venda de discos. No obstant això, altres expressions culturals com el teatre encara no s'han posicionat com a alternativa a l'hora d'oferir un present. Alguna cosa que des d'ells tracten de fomentar aportant facilitats, tant per a qui brinda el regal com per a qui el rep.
Des de la web del teatre es pot triar la fórmula d'abonament que millor s'ajuste al pressupost. En el mail de confirmació de compra es rep un codi alfanumèric que és el que es regala al destinatari. I quan este vulga veure un espectacle, no haurà més d'accedir online a Sala Russafa, triar el dia, hora i nombre d'entrades, i introduir-lo durant el procés de compra per a rebre-les sense cap cost. A més, en la taquilla del teatre es pot adquirir l'abonament en persona i rebre una targeta regale física amb el codi, si es preferix.
"L'important és que la gent siga conscient que hi ha opcions més enllà de la caixa de bombons o la pilota de futbol. En esta època en què el que ocorre en viu adquirix un valor quasi per contrast, necessitem vies de fuita. Les arts escèniques oferixen evasió, desperten aprenentatges, estimulen el cor i la ment... Tant per als més xicotets com per als adults, sempre els aportaran una cosa diferent, únic i irrepetible", afirma el director de Sala Russafa.
EL RIURE COM A OBSEQUI Estes FESTES EN SALA RUSSAFA
En la seua desena coproducció per a Nadal, Sala Russafa i Arden presenten 'El día de San Judas'. Una proposta diferent, amb l'humor com a base i el riure com el regal per a estos dies en què les tensions polítiques i socials s'estenen no sols per València i Espanya, també per la resta del planeta. Una peça amb una posada en escena allunyada de les comèdies musicals coloristes d'altres anys, però igual de disbauxada.
Esta temporada, Chema Cardeña signatura i dirigix una comèdia que trasllada als espectadors a un poble imaginari, Sant Judes de Vallemuerto, just en el dia en què celebraran al seu patró, Judes Iscariote (sí, l'apòstol traïdor, al qual han fet sant). Un moment de clímax en la xicoteta vida del municipi que es veurà alterat per l'aparició de dos exveïnes en la seua estació de tren.
Es presenten carregades amb un embalum que fa sospitar a tots, principalment als qui temen la seua venjança: la comtessa Avaria, l'alcalde Don Sañudo, l'agutzil Cinqué, la mestra Experta i el capellà Don Poncio. Són els representants de les forces vives, de 'la gent de bé', que no tindrà remilgo algun a l'hora de posar en pràctica tota classe d'estratagemes per a evitar el seu retorn i que isca a la llum el fosc secret que els unix a les Terranova.
L'espectacle presenta una estètica de principis de segle XX, influenciada per l'expressionisme alemany i el cinema mut de l'època, en fites com Nosferatu, Metròpolis o El cuirassat Potemkin. Amb projeccions, fum, maquillatges contrastats i un disseny de llums que recupera estils antics, com les candilejas, s'aconseguix l'atmosfera perfecta perquè estos trompellots puguen manipular a plaer, saltant per damunt de l'ètica quan apareixen qüestions com la malversació, el robatori, els suborns, la pederàstia o les faules.
I és que, en un poble que idolatra als traïdors, tot és possible. Sobretot, si es narra amb una llengua viperina, en to de farsa i amb un sentit d'humor bàrbar, amb el seu puntet macabre, sense límits per a fer acudits fins de les relíquies cristianes. El públic podrà conéixer els pensaments i les accions d'uns personatges caricaturescos, que faran córrer l'anisete, les pastites i les martingales per a utilitzar l'ordre i el desordre públic a conveniència dels poderosos, en una trama que alguns voldrien censurar, on salten espurnes i alguna goteta de sang.
La proposta de Sala Russafa i Arden per a este Nadal estarà en cartell fins al 12 de gener, amb funció especial per Nit de Cap d'Any inclosa, convidant al públic a passar una estona divertida al mateix temps que identifiquen les situacions de les quals es nodrix el populisme, conjuminant el riure i sentit crític. Perquè el teatre pot ser un mer gaudi… o alguna cosa més.