Cultura

Cultura de la Generalitat presenta a la Filmoteca de València el cicle 'Juego de espejos en torno a Berlanga'

El cicle s'emmarca dins les celebracions del centenari del naixement de Luis García Berlanga organitzades per l'IVC

1 minut

Un moment d'una pel·lícula de Berlanga

Cultura de la Generalitat, mitjançant l'Institut Valencià de Cultura, presenta el cicle 'Juego de espejos en torno a Berlanga', que es podrà veure del 3 de febrer al 30 d'abril a la Filmoteca de València. El cicle s'emmarca dins de les activitats commemoratives de l'Any Berlanga, promogudes per la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport de la Generalitat.

El cicle comença amb la projecció, en sessió única, el dijous 3 de febrer, a les 18 hores, d''Esa pareja feliz' (1951), el primer llargmetratge escrit i dirigit per Juan Antonio Bardem i Luis García Berlanga, acabats d'eixir tots dos de l'Institut d'Investigacions i Experiències Cinematogràfiques, com a part de la primera promoció.

Protagonitzada per Elvira Quintillá i Fernando Fernán Gómez, la pel·lícula conta la història d'un jove i humil matrimoni que pretén millorar el seu nivell de vida. Ella és ama de casa i ell treballa com a electricista en uns estudis de cine. Els seus somnis de benestar es fan realitat quan guanyen un concurs patrocinat per una marca de sabó en què es tria 'la parella feliç'.

El debut cinematogràfic de Berlanga i Bardem va suposar la irrupció d'una manera nova de fer cine pròxima al neorealisme, però també a l'estil de Frank Capra, encara que menys optimista. La parella de cineastes intentava mostrar la realitat quotidiana de l'Espanya del moment des de la perspectiva de la comèdia costumista.

Per a destacar la importància històrica d''Esa pareja feliz', en 2021, el Govern d'Espanya va instaurar el 6 d'octubre, data en què va finalitzar el rodatge d'aquesta pel·lícula, com el Dia del Cine Espanyol.

La Filmoteca projecta el divendres 4 de febrer, a les 18 hores, i el dimarts 8 de febrer, a les 18 hores, 'La vida por delante' (1958), escrita, dirigida i protagonitzada per Fernando Fernán Gómez, una altra de les grans personalitats del cine que va celebrar el seu centenari en 2021 i amb qui Berlanga només va treballar en la seua òpera prima i, ja molt posteriorment, en 'Moros y cristianos' (1987), malgrat les afinitats i l'amistat entre tots dos cineastes.

Protagonitzada per Fernando Fernán Gómez i Analía Gadé, 'La vida por delante' és també una comèdia costumista que conta les desventures d'un jove matrimoni madrileny que desitja prosperar: acabats els seus estudis de Dret i Medicina respectivament, Antonio i Josefina, una parella de novençans, busquen treball per a poder comprar-se un pis i començar una vida junts, però entropessen amb enormes dificultats.

La pel·lícula és una crítica incisiva als afanys de prosperitat i el consumisme de les classes mitjanes en l'Espanya lúgubre i ombriva dels anys cinquanta. Malgrat el seu llenguatge directe i el seu caràcter satíric, pròxim a la tradició del sainet, 'La vida por delante' destaca per uns innovadors recursos narratius dins del cine de la seua època, com l'ús del 'flashback' o el multiperspectivisme.

Berlanga i el cine espanyol de la seua època

El cicle 'Juego de espejos en torno a Berlanga' pretén rastrejar la fecunda xarxa de relacions, influències mútues o convergències vitals del cineasta valencià amb altres destacats noms de la història del cine espanyol, com Rafael Azcona, Juan Estelrich, Fernando Fernán Gómez o l'italià Marco Ferreri, amb els quals va mantindre diferents vinculacions al llarg de la seua carrera. Així es reflecteix en diverses pel·lícules, algunes de les quals dialoguen entre si, amb les seues correspondències i similituds.

És el cas d''El cochecito' i 'El pisito', totes dues de Ferreri, el nexe d'unió del qual amb 'Plácido' i 'El verdugo', les dues de Berlanga, és la figura de Rafael Azcona. La seua participació com a guionista en aquestes quatre pel·lícules és clau per a entendre la seua importància en el context del cine espanyol de l'època: Azcona aporta en els seus guions una mirada feroç, plena d'esperpent i humor negre, sobre l'Espanya del moment.

Aquesta afortunada trobada de Berlanga amb Azcona tindrà molt a veure amb el gir que es percep en la trajectòria cinematogràfica del cineasta valencià, vinculada des d'aleshores i durant quasi tres dècades al guionista de La Rioja.

En aquest cicle també es pot comprovar, encara que la seua col·laboració professional va ser puntual i escassa, com les carreres de Berlanga i Fernán Gómez es configuren quasi des de l'inici com camins paral·lels que evolucionen, en més d'una ocasió, a l'uníson, compartint la mateixa tradició cultural del sainet, l'esperpent i la literatura.

Fernán Gómez ja és un actor reconegut quan protagonitza 'Esa pareja feliz', en el guió de la qual reconeix un desig d'autenticitat. Però més enllà de la seua participació actoral, la pel·lícula de Bardem i Berlanga influeix en Fernán Gómez a l'hora de dirigir, com va assenyalar l'actor mateix: "He de reconéixer que, si no existira 'Esa pareja feliz', és molt probable que jo no haguera fet 'La vida por delante'. Totes dues són producte del xoc que el neorealisme italià va representar en nosaltres enfront del cine americà".

Entre les pel·lícules que podran veure's en el cicle a partir de març figuren 'El pisito' (1958), de Marco Ferreri; 'El cochecito' (1960), de Marco Ferreri; 'Plácido' (1961), de Luis G. Berlanga; 'El verdugo' (1963), de Luis G. Berlanga; 'El extraño viaje' (1964), de Fernando Fernán Gómez; 'Tamaño natural' (1974), de Luis G. Berlanga i 'La gran comilona' (1973), de Marco Ferreri.