El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) inaugura este divendres, 28 de febrer, l’exposició ‘El bosque’ en el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), una mostra de l’artista valencià Hugo Martínez-Tormo, que establix un diàleg entre art digital, naturalesa i ecologia per a crear una consciència col·lectiva entorn de la reforestació del territori valencià.
Un quadro = un arbre, ‘El bosque’ presenta una resposta creativa als desafiaments ecològics actuals, utilitzant l’art com a ferramenta per a augmentar la consciència mediambiental i promoure la reforestació i la sostenibilitat.
El director-gerent del Consorci de Museus, Nicolás Bugeda, acompanyat per l’artista, ha presentat este matí la mostra que es podrà vore fins al 18 de maig en la sala Contraforts del CCCC.
Bugeda ha destacat el compromís de l’artista amb el seu entorn i amb el seu treball creatiu, ja que Hugo Martínez-Tomo és un dels artistes afectats per la riuada. “El Centre del Carme ha posat les seues estances a la seua disposició per a la producció de la mostra, de la mateixa manera que estem tractant de donar suport a tot el sector en col·laboració amb les associacions d’artistes i de galeries de la Comunitat”, ha explicat.
“El projecte creatiu d’Hugo Martínez-Tormo ha tingut sempre una gran implicació amb l’ecologia i el medi ambient. Ací mateix, en el Centre del Carme, vam poder vore una mostra que apel·lava a la reflexió sobre la contaminació dels oceans, però hui fa un pas més i planteja una exposició participativa amb la qual contribuir a la restauració del nostre ecosistema”, ha afegit.
L’exposició presenta tres instal·lacions que viatgen del digital i intangible a l’analògic i real. La mostra partix de la imatge digital pixelada d’un bosc utòpic, que es descompon en quadros monocroms de 20x20 centímetres pintats a mà. Cada un representa un fragment únic d’eixe bosc i simbolitza la importància de cada element en el conjunt.
La finalitat del projecte és la venda d’estos quadros amb un doble propòsit: permetre als espectadors tindre una part de l’obra col·lectiva i, al mateix temps, contribuïx a la reforestació del territori de la província de València, ja que per cada píxel/quadro venut, es plantarà un arbre. La intenció és arribar a replantar 120.000 arbres en diverses accions que es convertiran al seu torn en una acció artística.
Martínez-Tormo, artista i enginyer agrícola, ha assegurat que “este enfocament transforma l’adquisició d’art en un acte de responsabilitat ambiental. A més, cada quadro es convertix en un símbol del compromís amb la reforestació, que convida els visitants a invertir en el futur del planeta”.
L’artista ha reconegut que l’art al seu juí ha de “ser estètic i funcional. Per a mi l’art és un mitjà per a despertar consciències, comunicar i mobilitzar. Si no ens movem les coses no canviaran”.
Art digital, ecologia i interacció
Després de la peça principal, Bosque pixelado, la mostra continua el seu recorregut amb Real/unreal, una instal·lació audiovisual que planteja un diàleg entre l’orgànic i el digital; i convida a reflexionar sobre la nostra connexió amb la naturalesa i com la tecnologia pot tant connectar-nos amb ella com desconnectar-nos d’ella, i generar així el debat sobre la coexistència dels dos mons en el futur.
Finalment, Semillas digitales oferix una experiència multisensorial en la qual el visitant, en tocar un recipient ple de llavors, genera artificialment arbres que creixen en temps real mitjançant tecnologies de detecció tàctil i algorismes d’art generatiu. L’obra genera arbres únics, reflectint la diversitat biològica i plantejant la reflexió sobre el paper de la tecnologia en la nostra relació amb el medi ambient.
La mostra s’ha encaminat a despertar consciències i cridar el visitant a l’acció. Cada quadro/píxel té un preu de 20 euros, que es podrà adquirir a través d’esta web. L’adquisició inclou el plançó i la plantació de l’arbre, un pi pinyer, en una zona de la província de València. El col·leccionista rep un certificat de l’obra adquirida i les coordenades de l’arbre plantat.