Cultura

El Centre del Carme agita 2023 amb la denúncia social i la fotografia com a grans protagonistes

El director del CCCC, José Luis Pérez Pont, i el secretari autonòmic de Cultura, Ximo López, han presentat aquest matí la programació expositiva del pròxim any

1 minut

Dues persones observen part de les obres de 'Fuster en el seu temps' del Centre del Carme

El Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) farà de la cultura una eina de reflexió i denúncia sobre problemes socials en la seua programació expositiva de 2023. Un programa en el qual la fotografia cobrarà especial protagonisme entre les seues 25 mostres i on el centre comptarà amb 7 milions d'euros de pressupost, un 10% més que l'any passat.

Així ho han presentat aquest matí el director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, al costat del secretari autonòmic de Cultura i Esport, Ximo López, que han celebrat l'augment de visitants, molts d'ells joves, en 2022, tant en les exposicions com en les activitats del centre.

López, en aquest sentit, ha apuntat: "Quan arribem a la Conselleria de Cultura fa quasi 8 anys, ens trobem un pressupost d'1,7 milions d'euros. Creiem que la pujada progressiva va d'acord amb un centre que no tenia identitat pròpia i que ha passat a ser una marca cultural de la ciutat com a laboratori de propostes emergents, combinada amb formació, mediació i multitud de programes de desenvolupament de projectes creatius que eren molt necessaris".

Per part seua, Pérez Pont ha explicat que "mentre la crisi assota fort a la cultura després de la pandèmia, des del CCCC en 2023 hem volgut apostar per donar suport a l'art valencià, per la qual cosa majoritàriament produïm exposicions d'artistes que són grans referents, nascuts o establits a Alacant, València i Castelló".

José Luis Pérez Pont i Ximo López en el Centre del Carme



Així mateix, ha detallat que en 2023 hi haurà una important presència de professionals de la fotografia de primera línia, amb una especial atenció a la il·lustració i el còmic, el compromís social, la igualtat de gènere i la cura del medi ambient, ja que "la cultura no pot viure allunyada del que ocorre en la societat", en paraules del director.

Cristina de Middel, Felipe Pantone, Paloma Navares, Miguel Trillo, Marina Puche, Llorenç Barber, Carmen F, Sigler, Ricardo Cases, Patricia Gómez, Miguel Calatayud, María Jesús González, Raúl Belinchón, Eva Máñez, Juan Olivares i Pepe Miralles són alguns dels noms que formen part de la programació del pròxim any en l'epicentre de l'agitació cultural.

Destacada presència de la fotografia

La fotografia tindrà una important presència en la programació del Centre del Carme del pròxim any. Les exposicions individuals de dos destacats exponents de la fotografia actual, l'alacantina Cristina de Middel i el gadità Miguel Trillo, produïdes pel Consorci de Museus en el marc de PhotoAlicante, es mostren per primera vegada a València.

Cristina de Middel, que presideix la prestigiosa agència Magnum i és Premi Nacional de Fotografia en 2017, mostrarà el seu personal discurs que qüestiona el sentit de la veracitat de la fotografia. Per part seua, el reconegut fotògraf Miguel Trillo mostrarà els seus treballs realitzats a Àsia en aquestes primeres dècades del segle XXI, retratant a joves a peu de carrer, en els quals queda reflectit el seu univers particular.

El CCCC també dedicarà una exposició individual al guardonat Ricardo Cases, que presentarà la seua sèrie de fotografies 'El ficus del Parterre', resultat de la trobada de l'artista amb llocs o motius que apareixen com a curtcircuits o clixés en desús del caràcter local. La sèrie forma part de la línia de treball de Cases que pren la ciutat de València com a escenari d'exploració i de cerca.

Per part seua, Raúl Belinchón mostrarà el seu projecte inèdit 'Algo parecido a la libertad', desenvolupat al llarg de més de dos anys en la presó de Picassent i produït pel Consorci de Museus, mentre que la fotoperiodista valenciana Eva Máñez presentarà el seu treball de documentació de les exhumacions de fosses comunes del cementeri de Paterna. També en el camp del fotoperiodisme, 'València Viva i Combativa' reunirà les imatges i vídeos presos per Germán Caballero i l'historiador Jorge Ramos per al llibre del mateix nom, que recull les lluites veïnals i els moviments socials més importants a la ciutat de València des del 15 M i la Primavera Valenciana fins als nostres dies.

Art valencià a la Sala Ferreres-Goerlich

La Sala Ferreres-Goerlich del CCCC exhibirà exclusivament obres d'artistes valencians en 2023, amb l'exposició de la col·lecció d''Art Contemporani de la Comunitat Valenciana VI', que reunirà les obres adquirides per Cultura de la Generalitat i les mostres dedicades a la trajectòria de Paloma Navares i Llorenç Barber, dins del programa Trajectòries del CCCC.

Navares explorarà la dualitat a través d'una sèrie d'instal·lacions visuals i sonores, mentre que Barber, un dels pioners de l'art sonor espanyol, presentarà una selecció de peces creades al llarg de la seua trajectòria, amb les quals celebrarà sessions de 'performance' o concerts improvisats.

Entre el pictòric i el digital

L'internacionalment reconegut artista Felipe Pantone, amb base d'operacions a València, mostrarà el seu treball en el CCCC en 2023, amb una exposició produïda pel Consorci de Museus en col·laboració amb el Kunsthal de Rotterdam, que se centrarà en les diferents línies d'investigació de Pantone. Color, moviment, llum i diàlegs entre analògic i digital defineixen el caràcter de les seues obres juntament amb una sèrie de peces 'site specific'.

El procés pictòric estarà en el punt de mira en l'exposició del valencià Juan Olivares, que fuig del concepte de 'pintura acabada'. L'evolució personal de la seua pràctica artística i les influències d'una revisió als moviments de l'Accionismo Vienés i Fluxus han canviat la seua manera de veure i fer, sent aquesta la primera vegada que Olivares presenta al públic la seua nova etapa creativa.

Art, intel·ligència artificial, NFT i cura del planeta

En el nostre context d'emergència climàtica és necessari dirigir la mirada a agents naturals tan primitius com les microalgues, que van aparéixer en el nostre planeta fa quatre mil milions d'anys. La instal·lació 'Un jardin sud els toits: la vida secreta de les microalgues' reproduirà 'in situ' i en temps real el cicle complet de les microalgues, des de la seua gènesi fins a la seua maduresa, en un tanc d'aigua bategant al ritme d'un cor per a recordar-nos que la vida va començar amb les cianobacteris, així com els riscos que comporten per a l'equilibri ambiental les formes humanes d'intervenció en aquest ecosistema.

El CCCC també oferirà una reflexió sobre els oracles en l'era de la intel·ligència artificial amb l'exposició col·lectiva 'Biennal 2064', abordant els efectes dels règims de predicció en la producció cultural.

El projecte '#CMCVaCasa Cultura En línia', sorgit l'abril de 2020 com una fórmula de suport a la creació contemporània en temps de pandèmia, tindrà continuïtat en 2023. El bon resultat de la primera convocatòria ha impulsat la voluntat de seguir amb aquesta nova finestra a l'art, no sols com a possibilitat per a canalitzar les propostes artístiques, claus per al desenvolupament del sector, sinó també com una oportunitat més per a acostar la cultura contemporània a la societat i contribuir a l'activitat artística, creativa i intel·lectual.

Il·lustració i còmic

L'obra de l'alacantí Miguel Calatayud, creador i dissenyador gràfic, que compta amb una carrera de més de 50 anys i ha sigut Premi Nacional d'Il·lustració en tres ocasions, protagonitzarà una de les exposicions destacades de l'any en el CCCC, en què es podrà descobrir el seu treball en la Fundació Wellington al costat de Carlos Pérez, així com aquarel·les i documents personals.

La vinculació del CCCC amb les falles cobra forma en 2023 a través de l'exposició dedicada a la il·lustradora valenciana Marina Puche, encarregada del disseny de la falla municipal, que oferirà una mostra centrada en l'amor cap a la vida quotidiana i el seu vol sobre la rutina.

El còmic vinculat a la migració dona forma a una exposició en col·laboració amb el Museu d'Història de la Immigració de Catalunya, amb la voluntat de visibilitzar el compromís amb una realitat tan complexa, tan pròxima i tan transcendent com és el fenomen migratori. I per sisé any consecutiu, 'Babalunga i Kamalongos' mostra en el CCCC l'exposició internacional d'il·lustració produïda pel Consorci de Museus i APIV, que pren el pols a l'estat actual de la il·lustració gràfica aplicada al món dels llibres i altres tipus de publicacions, a través del treball de multitud d'autors de diverses nacionalitats.

Identitat i gènere

Les persones que visiten el CCCC també tindran l'oportunitat d'acostar-se a l'obra de Carmen F. Sigler, que després del seu pas per la Facultat de Belles arts de València porta dècades desenvolupant una sòlida carrera. Es presenta una exposició individual, produïda pel Consorci de Museus, que mostrarà per primera vegada a València les obres més emblemàtiques d'aquesta artista referent en l'àmbit de la videocreació, basades en un discurs de gènere en el qual el cos de la dona és presentat més enllà dels arquetips visuals.

El moviment LGTBIQ+ i la desestigmatització del VIH seran objecte de reflexió en l'exposició de l'artista alacantí Pepe Miralles a partir d'una pregunta: com podem continuar aprenent de les obres d'art que són altament significatives en l'evolució del pensament formal i estètic?

Memòria i moviments social

El CCCC repassarà els principals moviments socials en el 50é aniversari de la Fundació Horta Sud amb 'Les victòries cal veure-les. 50 anys de moviments socials (1972-2022)'; traslladarà les estades de l'Hospital Psiquiàtric de Bétera a altres espais de circulació pública de la mà de les artistes Patricia Gómez i María Jesús González; mostrarà el compromís del còmic amb el fenomen migratori a través del projecte 'Vinyetes migrants'; donarà a conéixer el treball d'Eva Máñez 'Paterna. La memòria de l'horror', i Germán Caballero revisarà els nous moviments socials valencians.

En col·lectiu

La desena edició del Premi Mardel congregarà en el CCCC un selecte grup de treballs d'alguns dels noms més destacats de la creació artística actual de l'Estat espanyol, mentre que la VI Biennal de València Ciutat Vella Oberta, des de la seua vocació multidisciplinària, persegueix l'objectiu de projectar i afermar la singularitat cultural valenciana.

Etiquetes: