Aventures, ecologisme, una revisió de la història i nous apropaments a personatges clàssics en la programació familiar i campanya escolar de Sala Russafa

Guardar

Rob
Rob

Durant els mesos de febrer i març, Sala Russafa acull sis propostes de companyies valencianes dirigides al públic familiar que també tenen el seu espai en la programació especial per a centres educatius. Alumnat d'infantil, primària, secundària, E.S.O. i batxillerat passaran per les butaques del teatre de Russafa per a, en alguns casos, tindre els seus primers contactes amb les arts escèniques. I, en uns altres, aprofundir en l'acostament a eixa disciplina de la cultura, amb gran potencial formatiu.

Des de la sala destaquen que el teatre funciona com una ferramenta d'entrenament vital per als xiquets i adolescents. Els permet experimentar sentiments i posar-se en situacions de les quals extraure aprenentatges. A més, incentiva la seua imaginació, la seua creativitat i transmet d'una manera diferent algunes competències i coneixements que formen part del currículum acadèmic. “Els xiquets empatitzen ràpidament amb els personatges que estan veient sobre l'escenari i els resulta més senzill aprendre sobre certs temes quan es transmeten en forma d'història. Amb els adolescents ocorre una cosa similar, el teatre els ajuda a connectar amb alguna cosa que ocorre fora de les pantalles, que poden gaudir en viu”, apunta Juan Carlos Garés, director de Sala Russafa, remarcant també l'imprescindible treball en la creació de públics que oferisquen continuïtat a la professió.

Per al primer trimestre de 2025, el centre de creació, formació i exhibició d'arts escèniques ha preparat una programació que els caps de setmana està oberta al públic familiar i entre setmana, amb la seua Campanya Escolar 2025, es dirigix a guarderies, col·legis i instituts, amb funcions concertades en les quals el professorat (exempt de pagament), viu una experiència escènica al costat d'alumnat entre els 3 i els 18 anys.

AVENTURES ESPACIALS, EXPLORACIONS PEL BOSC, NOUS ACOSTAMENTS A PERSONATGES CLÀSSICS I UNA REVISIÓ DE LA HISTÒRIA ENTRE LES PROPOSTES PER A XICOTETS GRANS ESPECTADORS

Sala Russafa ha seleccionat una sèrie de propostes de companyies valencianes per a xiquets i xiquetes, en un moment de la infància en què són com una esponja, quan es poden adquirir i assentar molts valors.

Especialment indicades entre els 3 i 6 anys són les següents tres peces. Pinotxo, comptarem mentides - amb funcions per al públic familiar l'1 i 2 de febrer i el 3 per a escolars – de Teatre de La Caixeta, s'inspira en el clàssic de Collodi. Titelles i intèrprets conviuen en esta història escrita i dirigida per José Blasco en la qual un marionetista li traslladarà a la seua xicoteta companya de pis les aventures del xiquet de fusta a qui li creixia el nas per comptar mentides. Una manera de fer-li comprendre els perills de no dir la veritat i de fer-li veure que la realitat pot ser molt divertida.

La segona peça per als i les més xicotetes és Martina i el bosc de paper – amb funcions el 27 i 28 de febrer per a centres educatius, i l'1 i 2 de març passes per al públic general – de L'Horta Teatre. Una colorista i poètica proposta creada i dirigida per Sergio Martínez al costat de Pau Pons, que els transmet l'amor i l'admiració per la naturalesa. Mitjançant la manipulació d'objectes i titelles, dos actors van recreant la història d'una xiqueta que, admirada per una papallona, la continua endinsant en un bosc on coneixerà a peculiars personatges que la guiaran en la seua tornada a casa, mentres van recorrent les diferents estacions de l'any i aprenent tot el que el medi ambient pot oferir quan es cuida i se li tracta amb respecte.

La tercera proposta per a este rang d'edat és Lluna, dos i tres! – amb funcions concertades amb centres educatius el 24 de març i obertes al públic general el 22 i 23 del mateix mes- de Teatre de L’Abast. Una creació d'Isabel Martí dirigida per Laura Valero en la qual un xiquet cansat de les normes dels adults escapa a la Lluna, on trobarà atrapat a un extraterrestre i a un estrany selenita encarregat de mantindre el satèl·lit net. Amb referents com El Petit Príncep o E.T. L'extraterrestre, esta curiosa proposta transmet als espectadors la necessitat de respectar, cuidar i protegir el seu entorn.

Entre els 6 i els 12 anys es recomana el concert teatralitzat Sherezade– programat el 7 de febrer en campanya escolar, mentres que el 8 i 9 són funcions obertes al públic familiar - creat per Contrafet Produccions amb la col·laboració del Palau de la Música de València. Reunix la música en viu, la dansa i la narració per a portar a l'escenari la història de l'heroïna de Les mil i una nits, una jove que aconseguirà ajornar la seua sentència de mort i la ira del cruel sultà contant-li cada nit un relat, demostrant el poder de la cultura per a afavorir la pau. Partint del clàssic de la literatura àrab, Joan Nave firma el text d'esta peça dirigida i interpretada per Alberto Baño, qui puja a l'escenari al costat de dos ballarines i dos músics.

També en eixa franja de públic es mou Boreal - el 15 i 16 de febrer amb funcions per al públic familiar i passes escolars el 17 de febrer - de La Família Política. Una peça escrita per Guadalupe Sáez i dirigida per Patricia Pardo que impulsa el sentit crític, convidant als i les espectadores a qüestionar el relat històric tradicional. Teatre textual i d'ombres xineses, clown i il·lustració són algunes de les ferramentes amb les quals s'emporta a l'escenari una particular Biblioteca de la Història on tot està per escriure o reescriure, deixant espai en els seus baldes als veritables protagonistes d'uns certs fets i invents, donant crèdit a noves lectures dels esdeveniments, obrint-se al feminisme i a l'apoderament de les persones racialitzades en una peça plena de sorpreses i humor.

EL MITE DEL NÀUFRAG I UNA MIRADA EMPÀTICA A LA TERCERA EDAT PER AL PÚBLIC ADOLESCENT

Entre els 16 i els 18 anys, el període de l'adolescència marca en moltes ocasions dificultats per a sentir-se connectat amb la resta de la societat. I, al mateix temps, és un moment de creixement personal notable, en el qual la visió del món s'amplia i assenta, en la qual pot produir-se un millor enteniment de temes complexos que afecten la convivència general.

Per a este públic, Sala Russafa ha triat dos peces. En primer lloc, Rob – amb funcions concertades amb instituts de primària i secundària el 21 de març i obertes al públic general del 20 al 23 d'eixe mateix mes – és una coproducció de Teatre de L’Abast i Zero en Conducta que beu del clàssic Robinson Crusoe. José Puchades i Julieta Gascó codirigixen esta proposta multidisciplinària, on es treballa amb ombres, objectes i titelles, així com amb el teatre físic i la dansa per a recrear la vida en una illa deserta d'un nàufrag. La peça mostra als espectadors la capacitat d'adaptació a qualsevol situació, trobant la fortalesa per a assimilar els canvis més dràstics i ser capaços de trobar el gaudi, l'alegria pràcticament amb res. La fortalesa, imaginació i llibertat del protagonista es convertixen en un exemple de superació de la soledat.

La segona proposta per als joves és L’últim ball, - en cartell del 20 al 28 de febrer per al públic general i amb funcions concertades dins de la campanya escolar el dia 21- de L'Horta Teatre. Esta comèdia escrita i dirigida per Carles Alberola conta la història de dos velles glòries del teatre valencià que, després de 10 anys sense actuar junts, reben la proposta de participar en un homenatge pòstum a un company de professió. Amb un joc metateatral, esta història parla de la interpretació i de les arts escèniques, però també d'altres temes com les segones oportunitats. A més, ajuda a prendre consciència de l'edatisme, mostrant als joves com s'expulsa de l'àmbit laboral i de decisió a les persones de major edat.

Així es completa la selecció de propostes per a esta temporada d'una programació amb la qual Sala Russafa tracta d'aprofitar les capacitats del teatre per a contribuir al desenrotllament dels i les xicotetes espectadores, a més d'iniciar-los en el gust per les arts escèniques.

Destacats