El Palau de les Arts s’endinsa en els nous llenguatges musicals i escènics amb l’estrena de ‘Zelle, wenn es dunkel wird’, de la compositora britanicoxinesa Jamie Man, en el Teatre Martín i Soler aquest divendres, 16 de setembre, dins de la programació de la 44a edició del Festival ENSEMS.
Les Arts inicia la seua activitat operística amb la creació lírica més recent de la mà d’aquesta innovadora proposta, ‘Zelle, wenn es dunkel wird’, en la qual l’artista posa poesia i música al servei de la reflexió de l’existència humana, en un exercici estètic en què convergeixen referències a la fotografia de Masao Yamamoto, el cinema de David Lynch i el teatre Nōh japonés.
Peter Stamm és l’autor del llibret d’aquesta òpera de cambra d’una hora de duració, que compta amb direcció escènica de la mateixa Jamie Man, per a la qual reuneix un conjunt d’intèrprets multidisciplinaris: el contratenor Steve Katona, l’especialista en Nōh Ryoko Aoki i la cantant Olesya Zdorovetska (‘throat Singer’).
L’execució musical va a càrrec d’Asko|Schönberg, amb la participació de Wiek Hijmans (guitarra elèctrica), Joey Marijs (percussió) i Tatiana Rosa (música electrònica). Ezra Veldhuis (il·luminació i escenografia), Fredrik Tjaerandsen (vestuari i materials) i Tomas Serrien (dramatúrgia) conformen l’equip creatiu del muntatge.
‘Zelle, wenn es dunkel wird’ sorgeix arran que l’acceptació de la realitat està plena de contradiccions. Inspirada en la suau màgia eròtica de la fotografia monocromàtica de Masao Yamamoto, l’obscur surrealisme de ‘L’habitació roja’ de David Lynch i l’antic ritual del teatre Nōh, ‘Zelle’ és un joc de veus i discordances entre el que se sent, el que es veu, el que s’espera, l’efímer i l’etern.
La foscor és com una invitació a anar més enllà de les nostres tendències oculocentristes perquè ens impliquem amb les oïdes de la nostra pell en el món preverbal, alhora que cada nou element que es presenta davant dels nostres ulls actua en polifonia amb la línia roja orgànica de l’univers auditiu.
Estrenada l’octubre de 2021 en deSingel, a Anvers, ‘Zelle’ és una coproducció del Palau de les Arts amb LOD muziektheater, Theater und Musikgesellschaft Zug, deSingel, Asko Schönberg, Festival d’Aix-en-Provence i De Munt/ La Monnaie amb el suport d’ENOA (European network of opera academies).
El Teatre Martín i Soler de Les Arts acollirà una única funció de ‘Zelle’ aquest divendres, 16 de setembre, a les 19.00 h. Les entrades tenen un preu únic de 20 euros.
Argument
És hivern. Una dona és trobada sola en una xicoteta cabanya a la part alta de les muntanyes. És sospitosa d’haver mort els seus fills. La dona és interrogada, però qui pregunta no rep respostes i aquest fet la porta a reflexionar sobre el seu propi estat mental. A mesura que passa el temps, la boira es torna més espessa i la claredat es dissipa i cada vegada es fa més difícil trobar el que mai es va perdre.
Una ment dins d’un cos dins d’una habitació dins d’una història dins d’una ment dins d’un cos dins del món. Una a una, les capes van caient en un ritual de revelació mentre ens endinsem en la foscor, en la llum, en el cel, secundant el poder transformador de no aferrar-nos a la necessitat d’obtindre respostes a les nostres preguntes.
Jamie Man
Jamie Man (Londres, 1987) és una artista l’obra de la qual se centra principalment en la música i el misteri poètic del que som. ‘PLAY: Episodes in Subspace’, encarregada per la Fundació Gulbenkian de Lisboa, va ser la primera de les seues òperes creada específicament per a representar-se en sales de concert i es va estrenar en 2016.
Ha sigut compositora integrada de So i Música amb The Mahogany Opera Group (Londres, 2013-2015), artista resident d’ENOA en LOD Muziektheater (Gant, 2018) i compositora ‘Soundhub’ amb la London Symphony Orchestra (Londres, 2018-2019) sota la tutela de Heiner Goebbels, on va desenvolupar la seua sèrie d’instal·lacions titulada ‘Outrenoir’ amb l’il·luminador Ben Zamora.
El passat mes de març, Jaime Man va estrenar amb l’Orchestre de Chambre de París ‘Connaissez-vous le cri du chocard?’, una obra escènica per a 45 músics encarregada pel Théâtre du Châtelet (París).