Sala Russafa ha optat per l'humor i l''arròs amb coses' per a la programació especial 'Alcem el teló' que cada temporada marca la seua arrancada d'activitat després de l'estiu. Torna Paella, la comèdia de la formació madrilenya Tarambana Espectacles, Premi Millor Intèrpret Femenina, Millor Direcció i Premi del Públic al Millor Espectacle en Indifest (2023), Festival de Teatre i Dansa Independent de Santander. Del 12 al 15 de setembre torna al teatre de Russafa aquesta proposta que va fer les delícies (i no precisament pel divertit atemptat gastronòmic que cometen els actors durant la representació) dels espectadors al maig del passat any, així com durant la gira nacional i el mes de representació que recentment ha realitzat en el Teatre Fernando Fernán Gómez de Madrid, esgotant les localitats en gran part de les funcions.
Des del teatre justifiquen haver triat esta peça perquè exemplifica el tipus de qualitat i a les formacions de mitjà format que caracteritzen el seu 'Cicle de Companyies Nacionals', que esta temporada celebra la XIV edició i que protagonitzarà el primer trimestre de la temporada, fins a novembre. "En esta programació reunim espectacles i creadors que ens semblen excel·lents, però que rares vegades tenen ocasió d'exhibir el seu treball en la cartellera valenciana. Paella els representa perquè és una obra brillant, arriscada, fantàsticament interpretada. I una dosi d'humor que necessitem amb urgència tot el sector per a arrancar una temporada que es presenta complicada", explica Juan Carlos Garés, director de Sala Russafa.
En els seus 1.200 metres quadrats, este contenidor cultural allotja un centre de creació, formació i exhibició d'arts escèniques que va nàixer de la mà de la companyia Cremen, qui el gestiona des de 2011. "La faceta com a espai de producció la tindrem un poc més difícil. Ací solem desenvolupar tot el procés de posada en peus dels nostres espectacles i de les coproduccions que fem amb la sala per a Nadal. Però la convocatòria d'ajudes per a companyies valencianes del IVC corresponent a 2024 s'ha resolt nou mesos després de l'arrancada de l'any, fent trontollar la viabilitat de treballs ja creats i estrenats en este mateix exercici, per als quals optàvem a una ajuda. Això mateix els ha passat a molts altres companys, perquè els calendaris i les condicions de treball són totalment discordants amb la realitat. Les inversions institucionals estan dificultant tremendament una activitat normal per a l'escena valenciana", denuncien des de Sala Russafa.
"Però quasi diria que és un mal nacional, no sols de la Comunitat Valenciana. Es qüestiona constantment la inversió en producció escènica, quan els incentius a la d'altres sectors productius es veuen com una cosa perfectament natural", explica Garés, qui posa com a exemples l'automoció o l'agricultura. "És descoratjador com cada any, en cada convocatòria, has d'estar passant un constant examen a la teua capacitat i solvència com a productora d'espectacles. És igual la teua trajectòria, els mèrits professionals que tingues, sempre has d'estar justificant les teues credencials per a meréixer la inversió i posar en peus un projecte artístic i empresarial davant criteris que van canviant", explica el director de Sala Russafa, intèrpret des de fa més de quatre dècades i soci fundador de la companyia de teatre Cremen, que esta temporada celebrarà el seu 30 aniversari.
Davant el discret suport rebut des de les institucions nacionals, autonòmiques i locals corresponents, l'equip de Sala Russafa i Cremen es refugia en la passió pel seu treball, així com en l'oportunitat que oferixen les arts escèniques d'estimular pensament i emocions. És el cas concret de l'espectacle Paella, que torna a Sala Russafa per a convidar els espectadors a gaudir d'un riure terapèutic i d'una creativitat que desperta tant la imaginació i el pensament crític, com les papil·les gustatives.
Desigualtat, carabasseta, vi, un menjar de treball i una crisi matrimonial
Saltant cabaret, happening, un text ple de jocs, referències al món del teatre i moltíssim humor, els madrilenys Tarambana Espectacles han preparat el sofregit de Paella, un espectacle atrevit, divertit i sorprenent, que es cou en cada funció al ritme de 'l'arròs amb coses' que els seus protagonistes van preparant sobre l'escenari.
David Fernández 'Fabu' és l'autor i coprotagonista, al costat de Nerea Moreno, d'esta comèdia el germen de la qual va nàixer en ple confinament, quan el dramaturg i actor es va adonar que, malgrat tot, sempre podria continuar fent el que més li agradava en el món, teatre, encara que només fora al seu cap.
Però la història va saltar de les seues neurones a l'escenari, amb direcció de Víctor Velasco. I ha collit reconeixements en certàmens, el suport de la crítica, així com la complicitat del públic. "La resposta dels espectadors és brutal, sents comentaris durant la representació, els seus riures, i veus com es tiren les mans al capdavant, sobretot quan vam estar en Sala Russafa. Els valencians s'ho prenen molt a la valenta!", comenta divertit el creador, defensant que a molts els agrada quan la proven al final de la funció.
Paella conta la història d'un matrimoni, Amparo i Federico. Tots dos treballen en la mateixa empresa, ell en un lloc de major remuneració. Com desitgen seguir el seu ascens social, conviden a un menjar als seus companys per a presentar-los, mentre cuinen i en un ambient informal, un projecte que ell ha creat. El problema és que és un antiheroi ple de mediocritats i s'inventa una recepta absurda, on cap des del vi a la ceba o la carabasseta, en comptes de complimentar-los amb un bon arròs de marisc. A més, li demana a la seua dona que presente la idea perquè siga ella qui pose en risc el seu lloc. Al cap i a la fi, és una dona i gana menys. Si ix malament, ella serà sacrificada en l'empresa. Si ix bé, li atribuirà a ell el mèrit i escalaran junts.
Temes com la posició de la dona en la parella o en el món del treball, les relacions personals o el feminisme comencen a apuntar en la història d'esta parella que encara no s'ha adonat que està en crisi. Però entre la qual saltaran espurnes a mesura que s'avive el foc del guisat.
Mesclant llenguatges escènics, convidant a transgredir les convencions i receptes apreses, Sala Russafa obri la temporada amb esta comèdia de tall contemporani, amb una veu àcida a vegades, eixelebrada en unes altres, trepidant i sempre divertida que posa de manifest les desigualtats que es donen en tots els àmbits. Una experiència gastro escènica que culmina en el hall del teatre, en acabar la funció, quan els espectadors poden tastar l''arròs amb coses' cuinat durant la representació i compartir la seua opinió amb els intèrprets (sense arribar a les mans).