L'última edició del Premi de Teatre Escalante ha recalat en l'actor, dramaturg i director Adrià Novella (València, 1991) per la seua obra El xiquet que volia una falda escocesa, una proposta que aprofundeix en la identitat de gènere. El jurat, compost per Empar Canet, Eva Zapico i Chema Cardeña, ha destacat “la seua temàtica i la seua modernitat, tant a nivell formal com de contingut”, i valorat “l'estructura de l'obra, l'agilitat dels diàlegs, la composició de personatges i la seua viabilitat escènica i de producció”.
El guardó, que reconeix la millor obra inèdita de literatura dramàtica per a públic infantil, està dotat amb 5.000 euros i el compromís de publicar el text. “Aquest guardó forma part de l'aposta de la Diputació de València per una major producció i exhibició escènica i una millor difusió de les nostres produccions. En aquesta dinàmica hem inclòs la promoció de l'autoria, perquè el teatre no seria possible sense els autors. D'ací el nostre afany en la consolidació d'aquest premi”, ha declarat la diputada delegada de Teatres, Rosa Pérez Garijo.
L'obra de Novella relata el viatge real o imaginari d'un xiquet que vol portar falda i davant la negativa dels seus pares, emprèn una travessia fins a l'únic lloc on sap que els homes poden vestir-la, Escòcia. En el camí, els seus progenitors seran companys, mestres i enemics, però també es convertiran en cavallers, fades padrines, ovelles i bruixes.
“El xiquet que volia una falda escocesa és un conte més, amb la clàssica estructura del viatge de l'heroi. Però no hi ha millor opció per a una persona que reconeix la seua identitat de gènere i, per sobre de tot, vol respectar-la i que la resta la respecte, que el camí de l'heroi”, desentranya l'autor.
D’Almagro a Manolito Gafotas, passant per Soul Atac
Novella va començar a idear el viatge del xiquet durant el Festival de Teatre Clàssic d'Almagro, on va decidir que el xiquet hauria de conèixer grans referents literaris com, per exemple, El Quixot, Macbeth, Jonàs, Pinocchio i els contes de fades.Però abans d'escriure, també va visitar altres clàssics que no apareixen en el text, com Donde viven los monstruos, de Maurice Sendak, Manolito Gafotas, d'Elvira Lindo, Els viatges de Gúlliver, de Jonathan Swift, Les aventures del baró Munchausen, de Rudolf Erich Raspe, El xicotet príncep, d’Antoine de Saint-Exupéry, així com moltes aventures del món Disney i de l'estudi japonés Ghibli.
Per a completar la seua perspectiva, afirma haver indagat també en temàtica d'adults, com el llibre Desayuno en Plutón, de Patrick McCabe, la pel·lícula Birdman (Alejandro González Iñárritu, 2014), “i converses amb persones trans per a saber i empatitzar per a després escriure”.
Finalment, “per a amenitzar el viatge, una mica de música en la nostra llengua”, completa Novella. Grups com Manel, Soul Atac i Atzukak l’han acompanyat en el procés d'escriptura i es poden escoltar en l'obra.
Un currículum divers
Novella es titulat en interpretació per l'Escola Superior d'Art Dramàtic de València, postgraduat en teatre i educació per l'Institut del Teatre de Barcelona i Màster en Estudis Teatrals de l'Institut del Teatre i la Universitat Autònoma de Barcelona, on es va especialitzar en Teoria i pràctica dels processos creatius, i de resultes va realitzar un treball de recerca sobre dramatúrgies per a la inclusió del públic, tema que marca les seues últimes obres: El sueño de las galaxias, Maruschka. Comèdia russa sobre la nostra terreta –Premi Micalet de Teatre 2017–, Joc de xiquetes/Juego de niñas –actualment en gira amb Bullanga Compañía Teatral–, i la darrera, El pacte.La seua formació com a dramaturg ha vingut de la mà de José Sanchis Sinisterra, Paco Zarzoso, Beth Escudé, Carles Batlle i Xavier Albertí, entre altres. És membre fundador de Bullanga Compañía Teatral, en la qual dirigeix gran part de les seues obres, i treballa com a mestre de teatre per a diferents centres i institucions.
Com a actor ha treballat en companyies com La Cubana i amb directors com Chema Cardeña, Vicente Genovés i Edison Valls. Precisament, agraeix aquest premi a la tossuderia d’aquest últim. El fundador d’Ananda Dansa el va animar a presentar-se a concursos literaris i va enviar-li les bases del Premi de Teatre Escalante.