Les Arts recorre des de Barroc de Händel fins a l'òpera del segle XX de Berg i Bernstein en la seua temporada 21-22

William Christie, Antonino Fogliani, James Gaffigan, Andrea Marcon, Michele Mariotti i Marc Minkowski dirigeixen les diferents propostes

Guardar

obra de teatro
obra de teatro
El Palau de les Arts recorre des del Barroc de Händel fins a l'òpera del segle XX amb Berg i Bernstein en la programació de 'Els Arts és Òpera' per a la seua temporada 2021-2022, conformada per nou títols, entre els quals s'inclou la presència de Mozart ('Requiem') i de Verdi ('Macbeth') o la recuperació del repertori centreeuropeu ('Wozzeck').L'oferta del nou curs operístic també està conformada per la restitució del patrimoni espanyol (Manuel García), la inclusió d'obres mestres inèdites ('Els contes d'Hoffmann', d'Offenbach), així com diversitat d'estils, des del Barroc de 'Ariodante' i 'Partenope' de Händel, passant pel verisme de Puccini o l'òpera del segle XX amb 'Trouble in Tahiti', de Bernstein.La temporada lírica comença a la fi de setembre amb l'estrena a Espanya d'un dels espectacles més celebrats per públic i crítica en els últims anys, la recreació escènica de Romeo Castelluci del 'Requiem' de Mozart, ha avançat la Generalitat en un comunicat.L'avantguardista dramaturg i artista plàstic planteja una versió teatralitzada que transforma la inacabada missa de difunts de Mozart en un "vertader cant a la vida", en un muntatge que Els Arts ha coproduït amb el Festival d'Ais de Provença, Adelaide Festival, Theatre Basel, Wiener Festwochen i La Monnaie.James Gaffigan, en la seua primera intervenció com a director musical, es posa al capdavant del cor i orquestra de les Arts al costat de quatre experts i expertes mozartians com són Elena Tsallagova, Sara Mingardo, Sebastian Kohlhepp i Nahuel Di Pierro.William Christie torna el mes d'octubre amb un dels seus compositors fetitxe, Händel. El prestigiós director descobreix per als Arts 'Partenope', que presenta amb la seua formació, Les Arts Florissants, i un repartiment jove procedent del prestigiós Jardin dónes Voix en una versió semiescénica de Sophie Daneman.Considerada com la seua primera òpera còmica, 'Partenope' aborda a través de la captivadora música de Händel els embolics i confusions que emboliquen la pugna de quatre pretendents per l'amor de la sobirana de Nàpols.

COMPOSITORS INÈDITS

El Centre de Perfeccionament i el seu "espai natural", el Teatre Martín i Soler, repeteixen com a "escenari de referència" en el qual descobrir i recuperar obres i compositors inèdits a València. En aquesta ocasió, els i les artistes del projecte formatiu estrenen al novembre 'Un avvertimento ai gelosi', de Manuel García.Bàrbara Lluch signa aquesta nova coproducció de les Arts amb l'Òpera d'Oviedo de la cinquena de la sèrie d'òperes de saló que va deixar escrites el tenor sevillà, favorit de Rossini, a més de divulgador i mestre de cant. Rubén Fernández Aguirre, expert en la seua obra, acompanya al piano i dirigeix musicalment.Giacomo Puccini, un dels "compositors predilectes del públic valencià", retorna a la programació al desembre amb 'Madama Butterfly'. La soprano Marina Rebeka, especialment recordada per la seua 'Traviata' en 2017, realitza a València la seua primera incursió en el paper de la desgraciada geisha Cio-cio-sant. Ho acompanyen en aquest "repte" el tenor Piero Pretti, que debuta en Els Arts, Àngel Òdena i la valenciana Cristina Faus. Des del fossat, dirigeix una de les batutes "amb major ascendència actualment", Antonino Fogliani. El també valencià Emilio López ambienta aquesta producció pròpia al Japó bèl·lic dels anys quaranta.Al gener, la Sala Principal estrena una de les obres "imprescindibles del gran repertori", encara inèdita per al públic valencià, 'Els contes d'Hoffmann', d'Offenbach. Marc Minkowsi, consagrat com el millor intèrpret d'Offenbach de la seua generació, debuta amb els cossos estables dels Arts després del "excel·lent acolliment" que va obtenir amb 'Mitridate' i Els Musiciens du Louvre.El centre d'arts reuneix un elenc "estel·lar" que canta per primera vegada en l'òpera valenciana: el tenor estatunidenc John Osborn, en el paper de E.T.A. Hoffmann; la soprano sud-africana Pretty Yende, qui encarna per primera vegada en la seua carrera a les quatre idíl·liques muses de l'escriptor; i el baix-baríton italià Alex Esposito, que dóna vida als quatre dimonis antagonistes d'Hoffmann.Johannes Erath recrea les vivències reals i oníriques que experimenta el poeta en un "poderós exercici teatral que genera tensió i emoció", i abunda en moments "visualment cridaners que estimulen la imaginació del públic".Catorze anys després de l'estrena de 'Orlando', el públic de la Sala Principal es retroba amb el Barroc de Händel en una de les seues pàgines més delicades, 'Ariodante'. Serà el mes de març, sota la batuta experimentada d'Andrea Marcon.Un elenc d'especialistes interpreta aquest cant poètic a l'honor i la fidelitat, amb el contratenor David Hansen en el paper protagonista, Christophe Dumaux, el Polinesso de referència dels últims anys, Jane Archibald i Lucca Tittoto.Richard Jones, un dels "grans innovadors de l'escena britànica", signatura una nova adaptació que trasllada la intriga cavalleresca d'ambició, gelosia i enganys, a una xicoteta illa de pescadors a l'Escòcia de mitjan segle XX.Després de la seua incursió belcantista, el Centre de Perfeccionament s'endinsa en l'univers d'"una de les grans llegendes" del passat segle, Leonard Bernstein, amb 'Trouble in Tahiti', que comptarà amb l'acompanyament de l'Orquestra de la Comunitat Valenciana sota la direcció de l'alacantí Jordi Francés.L'estatunidenc Ted Huffman, després de la seua "brillant" producció de 'Els mamelles de Tirésias', proposa una "intel·ligent crítica" del somni americà en un muntatge "fresc i àgil" que qüestiona el "desorbitat materialisme de la societat dels anys cinquanta".

ABRIL, DEDICAT A VERDI

Les Arts es dedica el mes d'abril a una figura imprescindible en la seua programació: Giuseppe Verdi. Carlos Álvarez, consiserado com el millor baríton verdiano de la seua generació, torna a València per a protagonitzar 'Macbeth', el primer Shakespeare que el compositor de Busseto va portar a l'òpera. Un repartiment excepcional l'acompanya en l'escenari, amb la cotitzada soprano Anna Pirozzi en el temible rol de Lady Macbeth i el baix-baríton croat Marco Mimica (Banc).Michele Mariotti, una de les "grans batutes italianes", assumeix la direcció musical d'aquesta "complexa" partitura, de gran força dramàtica, que es representa en un muntatge de Benedict Andrews. A través d'una escenografia minimalista, una "poderosa" il·luminació i una "hàbil" direcció actoral, el 'regista' australià planteja un "impactant retrat de l'ambiciosa i violenta parella protagonista".Clausura l'oferta operística una de les "grans obres mestres" del passat segle XX, 'Wozzeck', de Alban Berg, partitura "imprescindible en la història de la música", i que posarà en evidència la qualitat de la Orquestra de la Comunitat Valenciana sota la batuta del seu director musical, James Gaffigan.Les Arts reuneix "prestigiosos especialistes del repertori alemany", com Peter Mattei, que cantarà a València el rol del turmentat soldat Wozzeck després del seu aplaudit debut en el Metropolitan de Nova York.Ho acompanyen dos intèrprets que compten amb l'aclamació del públic de l'òpera valenciana, la soprano Eva-Maria Westbroek (Marie), Sieglinde en 2009 amb Zubin Mehta, i el tenor Christopher Ventris (Tambor major), que va donar vida a Parsifal en 2008 amb Lorin Maazel. Andreas Kriegenburg presenta la seua aplaudida producció de la Bayerische Staatsoper, considerada com una de les posades en escena de referència de l'òpera en el segle XXI.

Arxivat a:

Destacats