25n
25N
25N

Cinema Jove dedica un cicle a l'aire lliure a pel·lícules ambientades en instituts

Cinema Jove dedica un cicle a l'aire lliure a pel·lícules ambientades en instituts
24/05/2021 -

Cinema Jove celebra la fi de curs d’una part important del seu públic potencial amb el cicle ‘High School’, que reuneix pel·lícules contextualitzades en instituts de secundària. Amb aquesta selecció, el Festival Internacional de Cinema de València, organitzat per l’Institut Valencià de Cultura, ajusta una peça més de la seua identitat, perquè no sols es mostra com a festival jove a través de l’edat dels directors a concurs en les seccions oficials, sinó també amb la dels protagonistes de la seua programació.

“Hem triat com a temàtica l’espai físic on més temps passen les persones d’entre 12 i 18 anys, l’institut. La premissa és veure el lloc on les i els adolescents aprenen, en el referent tant als continguts acadèmics com a les lliçons vitals que no estan recollides en les seues anotacions”, ha explicat el director de Cinema Jove, Carlos Madrid.

L’Espai Túria és la segona seu a l’aire lliure del festival, al costat del Centre del Carme. En tots dos casos, l’aforament serà limitat i en l’accés s’aplicaran les mesures sanitàries disposades per les autoritats d’acord amb el compromís de Cinema Jove amb la situació de pandèmia.

El passe a l’adolescència, els escarsers amb l’alcohol i les drogues, la iniciació sexual, el debat sobre l’ús d’armes als EUA i les relacions de poder tant entre professors i alumnes com entre gèneres s’alternaran durant nou dies, del 18 al 26 de juny, en l’Espai Túria. La localització és un espai a l’aire lliure condicionat al carrer Conde de Montornés, 15, que suposa la primera col·laboració derivada de l’acord de patrocini al qual el festival ha arribat amb la marca Túria.

No sols taboles nord-americanes

El cicle inclou comèdies ambientades en la fi de curs dels centres de secundària als EUA, com és el cas de l’òpera preval de l’actriu Olivia Wilde ‘Súper empollonas’ (2019). En la celebrada comèdia adolescent, dues amigues, alumnes brillants, decideixen compensar tant d’estudi i tan poca diversió convertint la vespra de la seua graduació en una nit boja.

Richard Linklater va fer el propi en 1993 en ‘Moguda del 76’, on se celebra una festa a base de cervesa, marihuana i quintades en l’últim dia de classe d’uns estudiants d’un institut dels anys setanta. Entre els actors de la pel·lícula coral estan uns joveníssims Milla Jovovich, Ben Affleck, Matthew McConaughey i Renée Zellweger.

L’elenc de veus de ‘Tot el meu institut afonant-se en la mar’ (Dash Shaw, 2016) també està assortit d’estreles de Hollywood: Lena Dunham, Susan Sarandon i Jason Schwartzman dobleguen aquesta cinta d’animació, inèdita als cinemes del nostre país, que entrecreua el cinema de catàstrofes i el cinema de terror dels huitanta.

Siguen Penn, Jennifer Jason Leigh, Nicolas Cage i Forest Whitaker es troben entre els protagonistes d”Aquell excitant curs’ (Amy Heckerling, 1982), on es plasmen les inquietuds i el dia a dia d’un grup d’estudiants del sud de Califòrnia més interessats a lligar que en els estudis. Cameron Crowe es va basar en la seua novel·la autobiogràfica homònima per al guió.

‘Adéu, xics’ (1987) també té un component autobiogràfic. Louis Malle es va basar en els seus propis records per a perfilar la vida en un internat catòlic per a xics durant l’ocupació alemanya de França. El drama bèl·lic aborda aspectes com la pèrdua de la innocència, la lleialtat i l’antisemitisme.

“El festival ha volgut fer-li un volt a l’espai americà que estem acostumats a veure en tot l’audiovisual i visitar centres de secundària d’altres països, amb parades, per exemple, en la perifèria de París en ‘La banda de les xiques’, de Céline Sciamma”, ha dit Madrid.

La pel·lícula a la qual fa referència el director de Cinema Jove és un acostament el que implica ser jove i negra en l’extraradi d’una capital europea. La pel·lícula és una història de rebel·lió, descobriment personal, aprenentatge i apoderament femení en un entorn escolar i familiar hostil.

El cicle tampoc s’ha limitat a una sola època. D’ací la programació de ‘Les xiquetes’ (Pilar Palomero, 2020) i ‘High School’ (Frederick Wiseman, 1968). La gran vencedora dels últims Premis Goya, on es va alçar amb els corresponents a millor pel·lícula, guió original, direcció novella i direcció de fotografia, és un retrat de la generació de les espanyoles de hui dibuixat a través de l’educació que van rebre a principis dels noranta. La joia documental de Wiseman, en canvi, reflecteix la seua visió sobre l’ensenyament mitjà als EUA a la fi dels seixanta. Amb estil de ‘cinéma vérité’, la pel·lícula prescindeix de la presència d’un narrador per a observar la interacció entre professors, estudiants, pares i administradors d’aquests centres.

Finalment, ‘Elephant’ (2003), de Gus Van Sant, si bé no s’adscriu al documental, sí que experimenta fílmicamente amb el gènere en un acostament auster i asèptic a la matança perpetrada per dos estudiants en un centre de secundària de Columbine en 1999. La reconstrucció de la tragèdia en tota la seua objectiva realitat li serveix al director per a dur a terme un retrat de la joventut estatunidenca.

Més informació

0 comentaris

Encara no tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

un × tres =