Ximo Puig destaca l'obra d'Alfaro instal·lada en el Palau com a representació de 'els ideals del valencianisme, la llibertat, la democràcia i la il·lustració'

Guardar

191007_FOTO_1_PRE_ESCULTURA_ALFARO
191007_FOTO_1_PRE_ESCULTURA_ALFARO

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha destacat que l'obra d'Andreu Alfaro (1929-2012) instal·lada aquest dilluns en el Palau de la Generalitat suposa una representació de "els ideals del valencianisme, la llibertat, la democràcia i la il·lustració".

Així s'ha expressat el cap de l'Executiu valencià durant la presentació de l'escultura 'Cercle berninià', que se situarà de manera permanent al pati gòtic del Palau.

"Aquesta obra dóna visibilitat a l'escultor de la modernitat valenciana que, al costat de Chillida i Oteiza, conforma el cim de l'escultura espanyola d'avantguarda del segle XX", ha ressaltat Puig.

El titular del Consell ha definit a Alfaro, mort fa sis anys, com "el 'torsimany' de metalls que parlava amb les mans", parafrasejant els versos del cantant Raimon, i ha reivindicat que "s'ha convertit en els últims temps en una icona valenciana de primer ordre".

"Per sort, hi ha gran part de la seua obra disseminada per llocs emblemàtics de la ciutat de València, com l'estació del Nord, el carrer Colón, la plaça de Tetuan, l'avinguda d'Aragó o l'aeroport", ha explicat el president, que ha considerat "un somni complit" que "Cercle berninià" s'instal·le en el Palau.

En aquest sentit, ha afirmat que l'obra "des d'ara dialogarà amb el gòtic flamíger en el centre d'aquest pati". Un diàleg, ha assenyalat, "tan intergeneracional com ho és la mateixa Generalitat, la pròpia institució, una institució nascuda en temps medievals, amb unes formes i competències ara ja modernitzades, ara ja democràtiques, que treballa per millorar el futur del nostre poble".

"Si el mestre Joan Corbera va saber llaurar la pedra de l'escala d'honor del Palau, d'aqueixa manera tan prodigiosa, en el segle XVI, Andreu Alfaro ha treballat el metall amb un talent comparable 400 anys després", ha asseverat.

Per això, ha afegit, "en la seu de l'autogovern dels valencians i les valencianes", es posa en relleu la importància de l'obra de l'escultor. "Li atorguem la màxima dignitat institucional a la seua obra, perquè tot aquell que penetre en el cor democràtic dels valencians puga contemplar una mostra del talent i la innovació d'un dels valencians més insignes del segle XX", ha afirmat.

Així mateix, el president ha definit a l'artista plàstic com "aquell que arribava on la paraula es trenca, aquell que va ser conscient que el compromís social i polític és una part inseparable de l'artista, aquell que va fer de l'estima al país una manera d'estar en el món sense que això fóra un obstacle per a internacionalitzar la seua obra" i ha defensat que, "des d'una abstracció plena de coneixements geomètrics, se'ns presenta com un autor amb voluntat i apassionament en els ideals del valencianisme, la llibertat, la democràcia i la il·lustració".

"Parlar d'Alfaro és fer-ho, per tant, de nosaltres mateixos, de la nostra reeixida història col·lectiva des de la consecució de la llibertat i l'autogovern després de la mort del dictador", ha defensat Puig, que ha manifestat que l'obra del pati gòtic, "a més de ser un plaer estètic i un atractiu cultural per als visitants, ha de ser un record i un testimoniatge constant de la importància d'aqueixos dos tresors: l'autogovern i la llibertat".L'obra

'Cercle berninià', de traç minimalista i amb un diàmetre monumental de 5 metres, és, en la seua forma, un enorme cercle d'acer inoxidable, que, a partir d'aquest dilluns formarà part inseparable de l'històric pati gòtic de la seu del Consell.

L'obra, que s'integra en l'espai per la seua gran grandària i en mancar de pedestal, transforma visualment el pati, enfrontant la perfecció ideal de la geometria metàl·lica moderna a la irregularitat de les obertures i carreus tallats fa 500 anys.

L'escultura data de 1980, en els inicis d'una dècada en la qual Alfaro va contaminar la seua obra de l'ebullició del canvi polític i artístic que transformava Espanya.

Així, utilitza el llenguatge no figuratiu de línies i plans en l'espai per a representar una simbologia col·lectiva. És a dir, formes abstractes per a representar idees i suscitar sensacions.

En concret, 'Cercle berninià' tracta de transportar-nos de la geometria a la cultura, tractant de commoure trencant la perfecció del cercle, que no es tanca linealment. Així, l'espectador que seguisca la circumferència, acabarà en un punt diferent del d'inici.

Suposa, així mateix, una mirada retrospectiva al passat barroc i transformador de l'artista barroc Gian Lorenzo Bernini, símbol d'una època en la qual les figures comencen a trencar la regularitat neoclàssica, generant efectes dinàmics. Com aquest cercle obert d'Alfaro, que trenca, transforma i commou.

Arxivat a:

Destacats