València 2023, un aparador per a tots els museus del món

Directors d’espais expositius valoren que la capital es convertisca en primera ciutat espanyola que acollirà la cita mundial del sector

Guardar

amor de cisne ciutat de les arts
amor de cisne ciutat de les arts
València està d'enhorabona. Després de mesos intensos de treball en silenci i de molta incertesa per la pandèmia de la Covid-19 el Comité per a la Conservació del Consell Internacional de Museus anunciava en el seu XIX congrés a Pequín que la seua pròxima cita mundial se celebrarà a València el setembre de 2023. Sota el lema ‘Cap a un passat sostenible’, la ciutat es convertirà durant una setmana en la capital mundial del patrimoni cultural.La candidatura de València per a albergar aquesta trobada ha sigut coordinada per l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni (IRP) de la Universitat Politècnica de València, amb la col·laboració de la Generalitat Valenciana, a través de la Secretaria Autonòmica de Cultura, i l'Ajuntament de la ciutat, mitjançant la Fundació Visit València.El responsable del Grup de Restauració del Paper de l'Institut de Restauració del Patrimoni de la UPV i coordinador d'aquesta candidatura, el catedràtic Salvador Muñoz, es mostra molt orgullós pel treball fet. "En 2019 comencem a plantejar-nos molt seriosament presentar València per a acollir la cita. I ho vam fer en una data que mai oblidarem: el divendres 13 de març de 2020, just quan començava el confinament i el temps que ho ha canviat tot", explica Muñoz. De fet l'anunci de ICOM-CC hauria d'haver-se realitzat el setembre de 2020, però no ha sigut possible fins al cap de setmana passat.Muñoz destaca la importància que s'haja triat una candidatura que no ha sigut presentada per un museu, sinó per una institució universitària. "El que al principi podria haver sigut un obstacle, al final ha sigut motiu d'orgull per a tots, ja que sabíem que s'havien presentat candidatures per part d'espais expositius molt potents", indica el responsable de l'IRP. En aquest sentit, destaca el suport rebut de nombrosos museus i centres culturals de tota Espanya, com el Museu del Prado, el Reina Sofia, el Museu Thyssen-Bornemisza, el Guggenheim, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, el Museu de Belles Arts de València, l'Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), el Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries González Martí o el Centre del Carme Cultura Contemporània.

TREBALL CONJUNT

Per al director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, que València siga capital dels Museus en 2023 suposa un suport al teixit museístic de la ciutat. "Durant tots aquests anys hem treballat des del públic i en col·laboració amb entitats privades per a enfortir el gran teixit museístic que tenim en aquesta ciutat. Crec que els fruits s'estan veient ja amb aquest nomenament", expressa Pérez PontEl responsable del Centre del Carme destaca la ingent labor que s'ha fet en els últims anys des del Consorci perquè "els museus es perceben com una cosa viva, que aporten valor a la ciutadania. Crec que hem fet un gran esforç d'obertura, per a connectar amb tota mena de públic, fent visibles les creacions dels nostres artistes, important talent de fora i recuperant material d'autors consolidats. Crec que ens hem eixit dels cànons, que fins fa pocs anys, s'atribuïen a la manera de relacionar-se amb els espais expositius i això també no ha fet posicionar-nos com a ciutat museística", reflexiona Pérez Pont. Cal recordar que l'ICOM-CC és l'esdeveniment més important en el camp del patrimoni cultural en l'àmbit internacional i se celebra cada tres anys. A l'última edició presencial del congrés, celebrada a Copenhaguen en 2017, van acudir prop de 1.000 assistents de més de 50 països dels cinc continents.El congrés de València serà la vintena celebració d'aquesta cita internacional i espera superar les xifres d'assistència de l'edició anterior. "Per primera vegada en vint anys una ciutat espanyola acollirà aquest congrés, en el qual participen experts dels museus més importants de tot el planeta. Amb la cita de 2023, València se situa en el nivell de Copenhaguen i Pequín", expressa Muñoz qui assegura que el bon nom de la ciutat ha sigut un dels punts forts de la candidatura. "En 2017 vaig tindre l'honor i l'oportunitat de participar en la inauguració del congrés de Copenhaguen. Vaig explicar algunes coses de la nostra ciutat i crec que els participants es van emportar una bona impressió", explica Salvador Navarro.

ATRACTIU DE LA CIUTAT

Per part seua, la secretària autonòmica de Cultura de la Generalitat, Raquel Tamarit, destaca que, "des del primer moment", la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport va donar suport a la candidatura. "La ciutat compta amb espais museístics d'enorme qualitat i símbols com l'IVAM, el Centre del Carme o el Museu de Belles arts, pertanyents a la Generalitat, així com molts altres museus amb els quals es complementa, gestionats per institucions públiques o privades", ha ressaltat."Creiem que València és una ciutat d'agitació cultural expositiva i per aquesta raó també col·laborem en aquest projecte per a facilitar que Els Arts siga una de les seus que aculla el congrés", apunta.El regidor de Turisme i Internacionalització de l'Ajuntament de València, Emiliano García, valora que ja "s'ha demostrat que València és una ciutat més que preparada per a albergar aquest tipus de congressos" i ha avançat que es pretén superar les xifres d'assistents de la passada edició. "Sabem que la ciutat acollirà aquest esdeveniment com mereix", ha augurat.García assevera que la Regidoria de Turisme de l'Ajuntament "secunda i treballa" conjuntament amb les administracions públiques i privades perquè la ciutat puga ser seu d'esdeveniments culturals. "Creiem fermament en la importància de la cultura i patrimoni de les ciutats com a producte essencial de l'activitat turística", ha agregat.Des del Consorci de Museus ja s'han posat a la disposició de la candidatura per a treballar en conjunt. "Ara toca dissenyar una estratègia conjunta, coordinar-nos i veure què pot aportar cadascun perquè el congrés siga un èxit. És el mateix que estem fent amb València Capital del Disseny", argumenta Pérez Pont.Professionals, personal d'investigació, empreses i centres museístics de diversos països debatran sobre la situació actual, reptes i desafiaments del patrimoni cultural, entre ells, com aconseguir una conservació més eficient i ecològica. "Es dona la paradoxa que els objectes del passat cada vegada són més benvolguts per la societat, però s'acaba d'entendre la seua importància perquè vivim en un món molt virtual. Molts experts ens preguntem: per a què conservar un quadre si el podem veure virtualment? Per això, ens semblava tan important el lema del congrés, perquè el patrimoni està en ‘crisi’, entenent per crisi una oportunitat per a repensar què fer amb el patrimoni i com ‘protegir-lo’ davant tanta virtualitat", apunta Salvador.El congrés es dividirà en sessions plenàries i sessions tècniques. Les primeres reuniran a tots els participants i se celebraran en el Palau de les Arts de València. Les sessions temàtiques, més especialitzades, tindran lloc al campus de Vera de la Universitat Politècnica de València. A més s'oferiran també als delegats viatges i visites Madrid, Barcelona i Bilbao. "M'encantaria que València 2023 es recordara com una de les més importants, que suposara un punt d'inflexió, que es posaren sobre la taula les idees que són importants en el nostre sector i que han de marcar el futur", finalitza Salvador Muñoz.
Destacats