Russafa Escènica torna per a ‘reinicialitzar’ l'escena artística

Guardar

CCCC presentacio Russafa Escènica
CCCC presentacio Russafa Escènica
El Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) ha acollit aquest matí la presentació de la XI edició de Russafa Escènica Festival de Tardor, que compta amb el suport de la direcció general de Cutura i Patrimoni, del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i del CCCC.Després d'una desena cita marcada per les restriccions sanitàries, l'equip de Russafa Escènica presenta una nova edició amb el lema RESET, un gest per a reiniciar-se i reconstruir-se.A la roda de premsa han assistit Carmen Amoraga, directora General de Cultura i Patrimoni de la Generalitat Valenciana; José Luis Pérez Pont, director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana; Jerónimo Cornelles, director artístic de Russafa Escènica; Dídac Domènech, director de producció de Russafa Escènica; Belén de Miguel, cap de l'Oficina Tècnica d'Inclusió Social, Memòria Històrica i Teatres de la Diputació de València; Adela Cortijo, directora del Servei de Cultura Universitària de la Universitat de València; Álvaro Oltra, director de la SGAE Comunitat Valenciana i Murcia en representació de la Fundació SGAE i del Consell Territorial de la SGAE de la Comunitat Valenciana; Juan Manuel Artigot, coordinador artístic del TEM, i Jacobo Pallarés i Maribel Baiona, directors d'Espai Inestable. A més, com a convidada a la trobada, es trobava l'escriptora Amparo Vayá, que signa el Jardí Escènic d'aquesta edició.La directora general de Cultura i Patrimoni, Carmen Amoraga, ha afirmat que el lema del festival RESET "sintonitza amb el moment que vivim perquè estem en un procés de reinvenció i ajust a una realitat que ha canviat les relacions socials". Ha indicat que "les noves tecnologies són suports que sumen i faciliten l'accés a la cultura, però en cap cas substitueixen les experiències presencials, que han de continuar amb totes les garanties amb iniciatives com les de Russafa Escènica".Per a Pérez Pont, "RESET és el punt de partida en la cerca de nous referents en aquesta ruptura amb una societat patriarcal que ha invisibilitzat la dona en l'àmbit de la cultura i de les arts escèniques. Des d'aquesta idea, el CCCC es posiciona al costat de la creació contemporània, que és la punta de llança per a la transformació social", i ha afegit que "el CCCC forma part de Russafa Escènica un any més acostant la innovació i l'experimentació en les arts escèniques a la ciutadania".La intenció del lema actual es veu reflectit en el seu cartell oficial, obra de Concha Ros, també present en la trobada, i l'àmbit d'acció de la qual és el de l'art contemporani i el feminisme, moviment del qual és activista. Des de fa tres edicions el festival posa en mans d'un artista valencià la imatge oficial del festival.Quant a la programació i a falta d'anunciar els Vivers –propostes de curta duració, entre 20 i 30 minuts– i Boscos –proposades de prop de 60 minuts de duració– de companyies valencianes, així com algunes activitats paral·leles, el festival ha presentat la seua programació nacional i produccions pròpies. Així mateix, ha desgranat els cursos per a professionals, el seu planter escènic –lectura dramatitzada– i les actuacions de les seues festes d'inauguració i clausura. El festival s'obrirà el 22 de setembre en el Centre del Carme Cultura Contemporània amb l'actuació de Vicente Navarro, músic establit a Madrid i un dels noms més destacats del 'folk' urbà actual. Es tancarà el diumenge 3 d'octubre amb l'actuació de Gilbertástico a les Naus de Ribes (Universitat Popular de València).Entre els Boscos de companyies nacionals trobem propostes com ara 'Pienso casa, digo silla' de Los Detectives (Catalunya), proposta que acull La Rambleta, i "Lo pequeño", de Cris Blanco, Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol (Catalunya), que compta amb la col·laboració del Teatre Escalante i es representarà a La Mutant, Espai d'Arts Vives. A més, 'Ningún hombre me llevará a la cumbre' de Celeste González (Canàries) en Espai Inestable; 'Carbón. Negro', d'Álvaro Caboalles (Castella i Lleó) en un nou espai per al festival, la sala Sanchis Guarner de la Facultat de Filologia de la Universitat de València i 'Sobre rodes' d'Yldor Llach (Catalunya), una proposta familiar en una altra novetat, el Centre Cultural La Beneficència.

Produccions pròpies: Hivernacle i Jardí Escènic

L'Hivernacle, el projecte que contribueix a la inserció laboral de joves estudiants d'interpretació, dansa o circ, estarà dirigit enguany per El Conde de Torrefiel, els treballs del qual es caracteritzen per posades en escena on coreografia, text i imatges plàstiques convergeixen per a observar les tensions que problematitzen el present viu. La peça 'Ultraficción Nr.3' serà la seua proposta, que es representarà en el TEM, Teatre El Musical, el dissabte 2 i el diumenge 3 d'octubre.Altres dos formats que repeteixen en aquesta edició són, d'una banda, el Jardí Escènic 'Un segle d'abismes': un recorregut compost per sis peces breus i que compta amb la col·laboració del Centre del Carme Cultura Contemporània i Bramant Teatre i que ha escrit i dirigirà Amparo Vayá. D'una altra, el Planter Escènic, una lectura dramatitzada que compta amb el suport de la Fundació SGAE. La proposta d'aquesta edició és el text d'Àfrica Hurtado "Abril a casa", guardonat amb el Premi de Teatre Infantil Escalante 2020.Cursos de formació dirigits a la professionalització en el sector de les arts escèniquesAmb l'objectiu de generar i facilitar espais de visibilitat per a companyies i creadors emergents en l'àmbit de les arts escèniques, Russafa Escènica ha posat en marxa cinc tallers en els àmbits de l'escriptura, la interpretació, les arts vives, la comunicació i els espais escènics i lumínics. Tres d'aquests es realitzaran en col·laboració amb l'Àrea d'Extensió Universitària de la Universitat de València. Aquests són: el curs de formació d'interpretació amb Jaume Pérez, el curs de comunicació per a projectes d'arts escèniques amb María García Torres i el curs espais escènics i lumínics amb Blanca Añón i Ximo Rojo.Completen aquest apartat de formació el curs d'escriptura amb Paula Llorens a la Sala SGAE Centre Cultural València i el curs de formació d'arts vives amb El Conde de Torrefiel all Centre del Carme Cultura Contemporània.Russafa Escènica avança que aquesta edició ha rebut més de 100 propostes entre boscos i vivers de companyies valencianes i es troba ara en un procés de selecció. Com a novetat, fa uns dies va presentar Via Escènica, un projecte de residències en diferents municipis de la província de València i amb el qual aposten per la descentralització artística i la generació de nous públics.

Arxivat a:

Destacats