25n
25N
25N

El teatre Rialto i el teatre Principal aconsegueixen reprogramar tota l'oferta cultural perduda durant el confinament

Les obres de l’Institut Valencià de Cultura es descentralitzen de València i es donarà també protagonisme a Alacant i Castelló

El teatre Rialto i el teatre Principal aconsegueixen reprogramar tota l'oferta cultural perduda durant el confinament
06/08/2020 -

L’Institut Valencià de Cultura (IVC) ha presentat aquest matí un avanç de la programació 2020-2021 atípica pel fet que molts dels nombres anunciats ja havien sigut revelats l’any passat. No obstant això, des de l’institut s’han mostrat satisfets de poder reprogramar tots els esdeveniments que havien sigut tancats per a aquest 2020 i que per culpa de la pandèmia provocada pel Coronavirus no s’ha pogut celebrar. “En el mes de març ja teníem fixada tota la programació de l’any, però la pandèmia ha provocat l’ajornament de moltíssimes actuacions que per fi hem pogut reprogramar al 100% per a la temporada que comença a octubre”, ha anunciat Roberto García, director adjunt d’Arts Escèniques de l’lnstitut Valencià de Cultura.

La nova programació estarà marcada per una gran presència de companyies valencianes que es repartiran als escenaris del teatre Rialto i el teatre Principal. Entre els artistes més destacats que passaran pel teatre Principal de València destaquen Laia Marull, Irene Escolar, Aitana Sánchez-Gijón i Ana Belén. Per la seua part, el Rialto a soles programarà contingut de companyies valencianes. “L’IVC no és a soles aquests dos teatres, també som als carrers i a les places” ha destacat el director adjunt. Quant a les novetats més destacades de la programació sorprén que moltes de les obres que es representaran a València hauran passat abans per Alacant i Castelló, ja que l’objectiu de l’IVC és “descentralitzar l’activitat cultural de València i ampliar-la a tota la Comunitat Valenciana”.

Segons el director general de l’IVC, Abel Guarinos, “hem dissenyat unes programacions a l’altura de les circumstàncies sense perdre ni una mica d’il·lusió per a garantir unes propostes de primer nivell als nostres teatres i reactivar les ganes de la gent a vindre a gaudir la cultura en viu, perquè en aquests temps d’incertesa col·lectiva, la cultura cura”. A la cartellera dels teatres es representara teatre, circ i dansa, on, sorprenentment, es publicaran dos festivals de Dansa València en una mateixa programació, ja que se celebrarà el Festival Dansa València de 2020 i de 2021. Aquesta és la programació que s’ha avançat:

Al teatre Rialto la programació de la temporada 2020-2021 estarà dividida en dues parts, d’octubre a febrer es programaran produccions pròpies de l’IVC, i la resta de la temporada, de març a juny, es dedicarà a l’exhibició de companyies valencianes.

“Mentre que les autoritats ho permeten, nosaltres obrirem el teló cada dia, encara que l’afluència baixe”, Abel Guarinos.

“Continuem en la línia d’haver donat personalitat pròpia al Rialto i un sentit: que siga l’epicentre de les produccions públiques i un escenari on es puga posar a prova la gran qualitat de les propostes de companyies valencianes”, ha afirmat el director adjunt d’Arts Escèniques de l’IVC, Roberto García.

Hi haurà cinc produccions de l’IVC al Rialto que començaran el mes d’octubre amb la reposició de l’exitosa producció ‘Valenciana, la realitat no és suficient’, escrita i dirigida per Jordi Casanovas.

A més, en la Sala 7 del Rialto es programarà de l’1 al 4 d’Octubre l’espectacle ‘Los de arriba’ d’Adrián Novella del Festival Russafa Escènica i del 15 al 17 d’octubre es reprogramarà el cicle ‘La Cosa Rara’ ajornat per la pandèmia el passat mes de març.

Al novembre se celebrarà el festival Dansa València, que havia quedat ajornat per la pandèmia de la COVID-19 i ha estat reprogramat en la segona setmana de novembre. Després s’estrenarà la producció de dansa de l’IVC ‘La Mort i la Donzella’, amb direcció i coreografia d’Asun Noales, una producció gestada i estrenada abans a Alacant.

En desembre serà l’estrena de ‘Perenne’, un espectacle que hauria d’haver tancat la temporada 19-20 i que no es va poder estrenar quan tocava i s’ha reprogramat. És la primera producció pública de circ contemporani, escrita i dirigida en aquest cas per Patrícia Pardo.

En gener es reposarà ‘Dinamarca’, escrita per Josep Lluís i Rodolf Sirera i dirigida per Carles Alfaro, i en febrer s’estrenarà ‘Barahúnda’, text fruit del laboratori de dramatúrgia Insula Dramataria, de l’autora Isabel Caballero i dirigida per Gemma Miralles.

D’aquestes cinc produccions, tres són d’autoria i direcció femenina, continuant amb l’aposta decidida de l’IVC per la igualtat de gènere en llocs de responsabilitat artística.

Els dos títols que es reposen, ‘Valenciana’ i ‘Dinamarca’, acumulen nombrosos premis i nominacions: tres nominacions als Premis Max d’enguany, millor direcció (‘Valenciana’), millor actor i millor actriu protagonista (‘Dinamarca’); Premi de la Crítica Serra d’Or (‘Dinamarca’); Premi de la Crítica Literària Valenciana (‘Dinamarca’); i Premi Túria al millor espectacle (‘Valenciana’).

De març a juny de 2021, el teatre Rialto estarà dedicat en exclusiva a l’exhibició de companyies valencianes de teatre, dansa i circ, en què primarà la qualitat, la diversitat de llenguatges, la territorialitat i el fet que siguen espectacles d’estrena a la ciutat de València.

La línia gràfica i les imatges de la programació 2020-2021 del teatre Rialto correspon en aquesta ocasió a l’estudi gràfic valencià Democràcia.

” És moment de viure la cultura amb mascareta”, director de l’IVC.

Programació Teatre Principal de València 2020-2021

L’IVC presentarà grans produccions nacionals, internacionals i valencianes. Obrirà la temporada el mes d’octubre una producció de gran format produïda per l’Institut Valencià de Cultura, ‘Poder i Santedat’ de Manuel Molins, Premi d’Honor de les Arts Escèniques Valencianes en 2018. L’obra està dirigida per Paco Azorín i disposa de catorze intèrprets en escena. L’espectacle estarà al teatre Principal quatre setmanes entre octubre i novembre, i també es representarà als teatres Principal d’Alacant i Castelló el mes de desembre.

“Amb ‘Poder i Santedat’ obrim una temporada al Principal, igual que al Rialto, amb una producció pròpia valenciana i això per a nosaltres és molt significatiu”, ha explicat García, i ha continuat: “Comptarem a més amb noms molt coneguts de l’escena estatal i títols als quals no es podrà resistir el públic”.

Al llarg de la resta de la temporada es posaran en escena títols com ‘La Gaviota’ de Txékhov, dirigida per Alex Rigola i amb Irene Escolar de protagonista; ‘Mariana Pineda’ de Lorca, amb Laia Marull, o el ‘Galileo’ de Bertolt Brecht de la companyia l’Om-Imprebís.

També passaran per l’escenari del carrer de les Barques companyies mítiques com Dagoll Dagom o T de Teatre, i noms propis de la talla d’Aitana Sánchez Gijón amb el seu espectacle ‘Juana’; Ana Belén, amb ‘Eva contra Eva’, dirigida per Sílvia Munt; Javier Gutiérrez amb ‘Principiantes’, dirigida per Andrés Lima; o la primera producció del Centre Dramàtic Nacional, ‘El bar que se tragó a todos los españoles’, escrita i dirigida pel seu nou director Alfredo Sanzol.

També hi haurà presència internacional amb l’espectacle ‘Kind’ de la companyia belga Peeping Tom.

Produccions pròpies que no paren

Després de l’èxit obtingut per la producció de l’IVC ‘Tirant’ al Festival Internacional de Teatre Clàssic d’Almagro, l’espectacle continua amb la gira pel territori valencià i la resta de l’Estat.

Igualment ‘Tórtola’, una altra producció de l’IVC, farà parada al teatre Español de Madrid el febrer i març de 2021.

I, per últim, la primera producció d’arts de carrer de l’IVC, ‘(R)Minds’, que en l’actualitat està en fase de producció a Castelló i s’estrenarà el 5 de setembre dins de la programació de Sagunt a Escena, per a després fer una gira pel nostre territori i altres festivals nacionals a partir de setembre de 2020.

Per últim, el director general ha volgut destacar que és moment de “viure la cultura amb mascareta”. “Sabem que suposa un cost tindre mesures sanitàries però és un cost necessari per a estar al costat de la ciutadania i col·laborar en l’economia cultural. És l’única manera que els professionals puguen continuar treballant, per això, mentre que les autoritats ho permeten, nosaltres obrirem el teló cada dia, encara que l’afluència baixe”, sentència Abel Guarinos.

Més informació

0 comentaris

Encara no tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

16 − quatre =

CCCC
torrent