caixa popular

Rafa Sanz-Espert: "Si la Banda Municipal vol ser la millor d'Europa, necessita més recursos"

Per al nou director, és fonamental disposar d’un equip i infraestructura sòlids i d’un cicle de concerts amb nou repertori

Rafa Sanz-Espert: "Si la Banda Municipal vol ser la millor d'Europa, necessita més recursos"
01/10/2018 -

La música a València està prenent nous rumbs i promet omplir d’emocions cadascun dels concerts previstos. Amb el debut de Rafael Sanz-Espert en l’última edició del Certamen Internacional de Bandes de Música (CIBM) Ciutat de València, la Banda Municipal va deixar clar que l’escenari anava a quedar-se xicotet i després de prendre possessió el passat 6 d’agost, el mestre comença un nou projecte d’internacionalització i riquesa del repertori de l’agrupació simfònica.

En aquests dos mesos quin balanç fas de la plantilla de músics?

La part artística a nivell individual és de gran qualitat, són oposicions molt dures i aconseguir entrar en una banda professional com aquesta és molt difícil. Espanya és l’únic país del món amb 27 bandes professionals i València té un gran teixit de bandes. On hi ha tants músics és normal que hi haja tanta qualitat.

Ara bé, el treball grupal és diferent perquè la qualitat grupal ve associada a un projecte artístic. Per exemple, una agrupació professional que està durant diversos mesos fent concerts a l’aire lliure a dalt i a baix es pot carregar l’orquestra, perquè per a tocar bé la banda ha de tenir un cicle de concerts, és fonamental. A Madrid tenia l’Auditori Nacional però a València tenint el Palau de la Música, s’hauria de fer aquest cicle en el qual poder treballar amb directors convidats, solistes convidats, compositors i amb un repertori divers que poguera arribar a tots els públics.

Per a ajuntar tot açò has de tenir pressupost i així s’aconseguirà estar en l’avantguarda del que avui s’espera d’una agrupació professional i aqueixa és la diferència que cal marcar artísticament. Ha d’haver-hi una ambició per a canviar, tenir les condicions necessàries per a aconseguir la màxima credibilitat, reconeixement i estabilitat artística i açò cal treballar-ho.

En aquest sentit, estàs en contacte amb l’Ajuntament de València?

Sí, clar, de tots els temes. Evidentment Glòria Tello aposta pel meu projecte i tenim moltes coses en les quals moure’ns. El primer canvi va ser el del programa de la clausura del CIBM Ciutat de València, en la qual la banda va demostrar treballar una gran varietat de repertori. Per exemple, toquem l’obra With Heart and Voice del gran David Gillingham, però també música pop i es va barrejar música valenciana amb la malaguenya, etc. En aquell primer contacte el públic es va poder imaginar que alguna cosa nova anava a vindre, ni millor ni pitjor, simplement diferent.

‘Necessitem pressupost per a estar en la vanguàrdia d’allò que s’espera d’una banda professional i fer un cicle de concerts’

Quin és l’aspecte que més es treballa en la banda?

Perquè funcione com un projecte sòlid és tan important la part artística com l’administrativa, la de gestió o la de producció, fins i tot el màrqueting. Tot és important. Jo sóc el màxim responsable artístic però sempre necessite a la resta de les parts, com ocorre en les bandes amateurs, on és important que hi haja una bona banda de música i un bon director però també una bona escola musical, una bona junta directiva, un bon president, etc. Quan açò funciona la cosa va sola, hi ha una il·lusió. El problema és quan alguna d’aquestes potes falla, perquè es complica el treball.

A part d’açò, considere que tot en aquest món és ment. Un imagina tot en la seua ment i si s’emociona solament queda esperar perquè tard o d’hora es va a materialitzar. La il·lusió és fonamental per a ballar, cantar, tocar o qualsevol cosa.

Quin públic vols veure en els pròxims concerts de la Banda Municipal?

No he tingut temps per a fer estadístiques a València, però en la Banda Simfònica Municipal de Madrid vam veure que el públic que acudia regularment als concerts era proper als 60 anys i, clar, volia escoltar la música que ha escoltat sempre. No obstant això, aquest públic cada dia es fa més major i la banda ha de collir nous públics.

En el s. XXI cal donar-li a la gent el que vol escoltar, però no em referisc a la música de consum, sinó a la de qualitat que puga arribar a tothom. No excloc la sarsuela, els concerts pedagògics o el jazz, sinó que pense que cal fer-ho amb garanties, amb interés, amb bones adaptacions i, per què no, amb bons cantants. Hi ha públic per a tot i música per a tot, però cal saber combinar-ho, perquè si sempre toquem el mateix, sempre atraurem el mateix públic.

‘Hi ha públic per a tot i música per a tot, però hi ha que saber combinar-lo’

Llavors, quin repertori esteu preparant per als pròxims concerts?

De cara al concert del 9 d’octubre i per als següents, intent que la cultura valenciana isca però que hi haja innovació i fusió amb altres estils. Jo no he vingut a València a estar quiet, sinó a fer coses, encara que hi ha dificultats des de fa molts anys.

Després d’haver estat en moltes bandes nacionals i internacionals m’he adonat de la importància que tenen a Espanya i dels grans músics valencians. No obstant això, ací encara no hi ha unes condicions adequades, perquè encara que tenim el Palau de la Música no tenim un auditori per a un certamen o especial per a bandes. A València queda molt fer i si vols arribar a tots o a nous públics la banda d’un s. XXI ha de fer música que la gent consumeix, no del segle passat. Està bé tocar obres de Beethoven, Bach o Mozart, però el que és clar és que cal tocar també música de jazz, pop, latin, flamenc… en definitiva, la cultura popular. (València Extra aprofundirà en el repertori dels concerts més propers pròximament).

‘Aquest projecte necessita un gran edifici d’assajos perquè la banda puga convertir-se en la millor d’Europa i en tot un referent mundial’

En què vols que es convertisca la Banda Municipal?

La meua il·lusió és conduir a la banda a ser reconeguda com la millor banda simfònica d’Europa, així com ser un referent del panorama bandístic mundial. Per a açò cal estar en l’avantguarda de tota la literatura bandística i València gaudeix de tenir als millors compositors de banda, per això cal aconseguir fer un cicle de concerts.

Un altre dels objectius és convidar a directors nacionals i internacionals amb la finalitat d’internacionalitzar i enriquir el repertori en la programació. Ells seran els nostres millors ambaixadors i al mateix temps, podran estudiar i fins i tot desenvolupar i exportar la nostra música, cosa que és molt important. A més açò va a motivar a la plantilla i al públic.

Tinc un projecte molt meditat i treballat però per a aconseguir-ho necessite una infraestructura important de la qual manca la Banda Municipal des de fa moltíssims anys: d’un edifici important d’assajos i un equip propi d’administració i gestió. Serà llavors quan diguem caramba, quina banda més bona té València!

palau_deleste

 

Més informació

0 comentaris

Encara ho tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

nou + 14 =

fallas valencia 2019
caixa ontinyent
Fallas
aldaia fallas
Fallas mislata 2019
Liria fallas
programacion fallas albal 2019
falles 2019 torrent
Extra nº 2 - FEBRERO 2019