López Jaraba, exdirector de RTVV, processat per sobrecostos d'1,4 milions en programes de José Luis Moreno

Arxiu E.P

López Jaraba, exdirector de RTVV, processat per sobrecostos d'1,4 milions en programes de José Luis Moreno
05/07/2019 -

El titular del Jutjat de Primera Instància i Instrucció número 6 de Paterna (València) ha decidit processar el qui fóra director general de Radiotelevisió Valenciana (RTVV) en l’etapa del PP José López Jaraba per malversació o, si escau, administració deslleial per sobrecostos de 1.385.295 euros en la contractació d’una sèrie i un programa de la productora Alba Adriática, propietat de José Luis Moreno.

En una interlocutòria de conclusió de diligències prèvies del passat 26 de juny –pas previ a la qualificació dels fets per part de les acusacions per a l’obertura de juí oral o el sobreseïment–, el magistrat acorda també l’arxiu provisional dels fets referents a altres contractes qüestionats i insta les acusacions personades al fet que formulen els seus escrits.

En la resolució, consultada per Europa Press, l’instructor assenyala que, com a director general de RTVV, López Jaraba, “en l’àmbit d’una crisi financera d’aquesta entitat que va portar al seu tancament posterior, després del reconeixement de deute efectuat per la productora Alba Adriática en relació amb la coproducció de la sèrie ‘Planta 25’ per la suma de 1.785.295 euros, amb motiu de la justificació indeguda de despeses en ell produïda, va firmar un nou contracte cancel·lant aquest deute a canvi de l’entrega d’un nou programa ‘D’un temps a ara’, a raó de 40 emissions, que van valorar en aquesta xifra, sent que la pericial judicial practicada els ha valorat en 400.000 euros”.

Tot açò, “duent a terme aquesta contractació malgrat no ajustar-se a la normativa prevista per a aquests contractes, sense comprovació efectiva del verdadera despesa real del pressupost presentat i sense estimació dels possibles ingressos de publicitat derivats de la seua possible emissió en funció de la seua possible audiència, al mateix temps que fins i tot al setembre de 2011 no havien sigut emesos”.

Així, el jutge sosté l’existència d'”indicis racionals” per a imputar Jaraba un possible delicte de malversació o, si escau, d’administració deslleial. Aquestes contractacions, afig la interlocutòria, es van fer “menyspreant qualsevol actuació per a constatar si escau el seu verdader cost i els possibles ingressos que pogueren obtindre amb els mateixos per publicitat, conforme li venia exigit per la normativa interna de la societat”.

A més, se suma el fet que aquest programa no havia sigut emès al setembre de 2011, quasi un any després de la contractació, la qual cosa segons el parer del magistrat “confirma indiciàriament que poguera representar-se la falta de qualitat d’aquests programes, a pesar de la qual cosa, sense importar-li el possible crebant econòmic, concloguera tal contractació”.

“Així resulta indiciàriament de la documental aportada en les actuacions, en concret l’informe del Síndic de Comptes, que descriu les irregularitats referides entorn de la contractació, al que se suma el resultat de l’informe pericial recaptat, que conclou en una rellevant disparitat entre el cost que va suposar per a l’erari públic, i el seu cost real”, explica.

SOBRESEÏMENT RESPECTE A ALTRES CONTRACTES

A diferent conclusió arriba l’instructor respecte a la resta de contractacions –amb una entitat, un equip de futbol i dos mitjans– que s’investigaven en aquest procediment, ja que “a diferència del cas anterior, no s’albira, de les diligències practicades, l’esmentada distracció o desviament de fons injustificat a finalitats diferents del propi ens, sense perjuí de la gestió deficitària i de les seues conseqüències en el possible àmbit de la responsabilitat comptable davant el Tribunal de Comptes, o, si escau, de la pròpia responsabilitat patrimonial dels administradors en el marc de la normativa mercantil”.

Tampoc veu delicte, encara que sí adverteix “una clara indeterminació i falta de concreció” quant als pagaments a agències de notícies en l’àmbit internacional i nacional, participació d’artistes en diversos programes, contraprestacions a corresponsals i col·laboradors de producció, i despeses de muntatge i desmuntatge, així com respecte a la contractació de 16 assessors. Per tant, el jutge acorda respecte a aquests fets el sobreseïment provisional.

CGT: “ÉS UNA GRAN VICTÒRIA”

El sindicat CGT, denunciant del cas, ha traslladat en un comunicat que considera “una gran victòria contra la corrupció en RTVV” aquesta decisió del jutge, que estima “l’existència d’indicis de delicte en uns fets que van ser denunciats per CGT en solitari, ja en la nostra denúncia davant la Fiscalia Anticorrupció de juliol de 2014”.

El sindicat va decidir personar-se en el cas en 2017 i demanar un dictamen pericial en relació amb el sobrepreu després que cap de les altres parts personades ni la Fiscalia “proposara diligències d’investigació sobre les contractacions”.

En qualsevol cas, CGT considera “preocupant” si haguera de “continuar l’acusació en solitari”, davant “la passivitat mostrada per la Fiscalia –que no va acudir a la recent declaració de López Jaraba–, sense que conste la designació encara de nou fiscal, després del nomenament de Vicente Torres com a magistrat del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, que era el fiscal assignat al cas”.

També han criticat “la passivitat mostrada pel Consell, que tant va prometre la seua personació i ferma decisió en els casos de corrupció del Consell del PP, i la seua voluntat de recuperar fins a l’últim euro robat” i la representació legal del qual “tampoc va acudir a l’última declaració de López Jaraba”.

El sindicat exigeix que tant la Fiscalia com l’Advocacia de la Generalitat “han de formular també acusació en un assumpte en el qual existeixen clars indicis de prevaricació i malversació de fons públics”.

Més informació

0 comentaris

Encara ho tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

quatre × un =

sagunt a escena 2019
turismo salou