La biennal d'art digital 'The Wrong' s'instal·la en la Comunitat

Guardar

fotonoticia_20191030190540_1920
fotonoticia_20191030190540_1920

El Consorci de Museus presenta l'exposició més gran d'art digital en el territori valencià, la biennal d'art digital 'The Wrong', que portarà 420 obres d'un total de 132 artistes internacionals a 20 ubicacions de la Comunitat Valenciana entre l'1 de novembre i l'1 de març de 2020.

'The Wrong-*New Digital Art Biennale' és un esdeveniment global l'objectiu del qual és "nodrir la cultura digital d'avui". La seua missió és "crear, promoure i impulsar l'art digital contemporani amb visió de futur oferint una selecció àmplia d'obres d'art digitals, que abasta als artistes, comissaris i institucions de l'escena de la cultura digital actual", ha informat la Generalitat en un comunicat.

Aquest és un esdeveniment que se celebra a escala mundial i simultàniament en diferents espais tant virtuals com físics. La part virtual succeeix en Internet, en pavellons: espais virtuals seleccionats en qualsevol mitjà accessible en línia on s'exhibeixen obres d'art seleccionades. La part física ocorre en ambaixades: institucions, espais d'art, galeries i espais d'artistes en ciutats de tot el món.

Amb el suport del Consorci de Museus, The Wrong s'instal·la per primera vegada en el nostre territori, amb l'exposició 'Epicentre', que tindrà la seu principal en el Centri del Carme - Cultura Contemporània de València a més d'en altres localitats valencianes.

'Epicentre' reuneix més de 420 obres d'art digitals de 132 artistes internacionals, distribuïdes en més de 20 institucions culturals. Així, a més de la mostra en el Centri del Carme, les obres es troben distribuïdes per diferents centres museístics de les poblacions d'Alcoi, Aldaia, Alacant, Almenara, Benetússer, Benicarló, Castelló, Xelva, El Campello, Elx, Les Coves de Vinromà, Macastre, Oriola, Potries, Sant Joan d'Alacant, Sant Mateu, Vallada, Vilafamés, Vilafranca i Vilanova de Castelló.

La manera d'accedir a les obres és "a través d'encaminadors que es distribueixen per diferents punts dels centres culturals, dispositius desenvolupats per a mostrar art digital a totes les persones pròximes amb un telèfon intel·ligent o tauleta, a través d'una connexió wifi". Així mateix, per a facilitar l'accés a les obres d'art en algunes poblacions s'han instal·lat també pantalles de vídeo.

El director del Consorci de Museus i del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, ha destacat l'important paper que exerceix el Consorci de Museus en la vertebració de l'oferta cultural en el territori i ha assenyalat que "estem realitzant una gran aposta per a acostar aquesta experiència d'art digital a tot el territori valencià. L'art digital que per la seua pròpia naturalesa no té fronteres i que pot arribar a un públic exponencialment major, a través d'un dispositiu mòbil o una tauleta, és encara de les arts menys conegudes pel gran públic".

Pérez Pont ha assenyalat que "l'art digital és una de les expressions artístiques genuïnes del segle XXI. El món digital ha transformat l'escena artística i la forma de relació entre l'obra i el públic. El repte ara és arribar a tots els públics i eliminar les barreres tant físiques com de comprensió d'una mena d'art que ha obert noves oportunitats per als creadors actuals a través d'Internet".

Segons Pérez Pont, "The Wrong posa al nostre abast el treball d'artistes de diferents àmbits de la geografia mundial i ens serveix, al seu torn, per a dinamitzar l'entorn artístic dels pobles i les ciutats del nostre territori, a través d'una sèrie de dispositius que uneixen l'espai físic amb el virtual".

DESENVOLUPAT PER UN CREADOR IL·LICITÀ

'The Wrong', que compleix la seua quarta edició, és un projecte desenvolupat i comissariat pel creador il·licità, David Quiles. Un equip extens de curadors se suma al projecte amb 12 mesos d'antelació, per a presentar el que més els interessa de la nova escena de l'art digital actual. Els artistes, sense límit d'edat i procedents de diferents punts de la geografia mundial, han estat seleccionats mitjançant una convocatòria pública, amb el suport de Systaime com cocomisari i dels comissaris convidats B i Kaspar Ravel, que representa a Glitch Artist Collective.

Segons David Quiles, "tots els treballs que s'exposen en la biennal són compatibles amb Internet i pertanyen a diferents modalitats d'art digital i del més enllà; vídeo, imatge, so, animació, immersió digital, realitat augmentada, 'programari', sistemes i qualsevol combinació de tots els anteriors".

El comissari de la biennal ha assenyalat que "per a 'Epicentre' ens hem centrat a mostrar treballs en els formats de vídeo, imatge, so i animació, que busquen explorar, mitjançant formats familiars, temàtiques actuals complexes com la realitat augmentada, la hiperdigitalización i la progressiva dissolució de les barreres físiques entre el digital i l'anàleg".

'EPICENTRE'

En el Centre del Carme es poden veure un total de 68 obres d'art a través de 17 encaminadores que s'han instal·lat en diferents punts dels seus claustres, que uneixen l'espai físic i el virtual.

De la mateixa manera, en cadascuna de les localitats que participen (ambaixades) es pot veure l'obra de 10 artistes distribuïts en tres o quatre encaminadores. A més dels ajuntaments, col·laboren altres institucions com la Universitat Jaume I de Castelló, la sala Menador de Castelló, el Museu d'Art Contemporani Vicent Aguilera i Cerni de Vilafamés, el Centre Cultural Les Cigarreras d'Alacant, el Museu d'Art Contemporani d'Elx o el Centri d'Art Contemporani d'Alcoi, així com altres espais culturals com l'Arxiu Municipal de Sant Joan d'Alacant.

Segons els comissaris de la biennal, en la selecció de les peces ha prevalgut la qualitat de l'obra, amb projectes realitzats per artistes consagrats en l'àmbit de l'art digital al costat de creadors novells que ja comencen a destacar internacionalment.

UN ESDEVENIMENT GLOBAL

La quarta edició de 'The Wrong' obre l'1 de novembre de 2019 fins a l'1 de març 2020 i compta amb més de 180 curadors que han seleccionat més de 2.000 artistes per a mostrar el seu treball en 150 pavellons, ambaixades i encaminadors, en més de 100 ubicacions a tot el món, i en Internet.

La biennal se celebra en altres ciutats espanyoles com Madrid, Santander, Bilbao o Palma, així com en altres punts de la geografia mundial, en llocs tan diversos com Londres, París, Roma, Amsterdam, Atenes, Brussel·les, Munic, Bangkok, Beirut, Nova York, Chicago, Buenos Aires, Toronto, Cuba, Rio de Janeiro, el Caire o Sydney, entre altres.

En l'edició passada, 'The Wrong' (de novembre de 2017 a gener 2018) va registrar 12 milions de visitants.

Destacats