25n
25N
25N

La Generalitat demana 6 anys de presó a Consuelo Ciscar per desviar fons de l'IVAM

La Generalitat demana 6 anys de presó a Consuelo Ciscar per desviar fons de l'IVAM
04/12/2019 -

L’Advocacia de la Generalitat Valenciana demana sis anys de presó i 10 d’inhabilitació absoluta per a l’exdirectora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Consuelo Ciscar, pel suposat desviament de fons del museu a la compra de rèpliques de l’artista Gerardo Rueda que es van pretendre fer passar per autèntiques.

Considera a Ciscar coautora dels delictes continuats de malversació en concurs medial amb els de prevaricació i falsedat. A més, sol·licita cinc anys de presó per a l’exdirector financer de la institució cultural, Juan Carlos Lledó –com a coautor dels delictes de malversació, prevaricació i falsedat– i la mateixa pena per a José Luis Rueda, fill i hereu del creador, a qui veu cooperador necessari dels delictes de malversació en concurs amb el de falsedat.

Així figura en l’escrit de l’Advocacia –al qual ha tingut accés Europa Press– presentat al Jutjat d’Instrucció número 21 de València, i en el qual també insta que els tres acusats indemnitzen, conjuntament i solidàriament, a les arques públiques per import de 4.176.863 euros, en considerar que aquest és el perjudici econòmic per la compra de les peces falses i la promoció “indeguda” que es va fer.

La petició de l’Advocacia, acusació particular en la causa, s’uneix a les ja realitzades per la Fiscalia Anticorrupció –que coincideix a demanar per a Ciscar sis anys de presó i sol·licita cinc anys i mig per a José Luis Rueda i el mateix per a Lledó– i l’acusació popular, que exerceix Acció Cívica contra la Corrupció, que eleva la petició: 12 anys de presó per a Ciscar, Lledó i Rueda.

La representació de la Generalitat considera que en les diligències prèvies “s’ha confirmat com l’IVAM, a través de dos contractes mixtos de donació i compra, va adquirir, en 2004 i 2006, obres d’art no originals, com si ho foren, enriquint indegudament amb fons públics a José Luis Rueda Jiménez, hereu del suposat autor de les obres, Gerardo Rueda Salaberry”.

“En essència: la Direcció de l’IVAM (Consuelo Ciscar), amb la concomitància de la Subdirecció de Gestió Econòmica, responsable del procediment administratiu d’adquisició (Juan Carlos Lledó) van destinar, a gratcient, cabals públics a adquirir obres d’art que eren rèpliques; fent-les passar per originals i produint així una desviació dels fons pressupostaris cap al patrimoni de José Luis Rueda, qui necessàriament va prestar la seua contribució vital i axial per a donar aparença d’autenticitat a les obres i apropiar-se així, indegudament, dels havers de la Hisenda Pública Valenciana”, sosté.

Posteriorment, continua, “l’IVAM, a través dels seus màxims responsables, va destinar fons públics a promocionar, indegudament, les escultures falsament atribuïdes a Gerardo Rueda i la col·lecció particular de José Luis Rueda a fi de promocionar, prestigiar i augmentar el valor d’una col·lecció d’art aliena a la institució la titularitat de la qual ostentava José Luis Rueda Jiménez i a fi de facilitar la venda de noves escultures no originals a tercers”.

Per a l’administració valenciana, “les exposicions que l’IVAM va realitzar de l’obra monumental falsament atribuïda a Gerardo Rueda van servir perquè el seu fill José Luis promocionara i donara publicitat a la seua col·lecció particular d’art i a més per a possibilitar la venda de noves escultures monumentals a altres institucions museístiques”.

“Els màxims responsables de l’IVAM van posar els fons públics del museu i la seua projecció exterior al servei dels particulars interessos de José Luis Rueda, de manera que aquest va utilitzar indegudament tota la infraestructura, mitjans i prestigi d’un museu consolidat per a acréixer indegudament el seu patrimoni”, assevera.

“‘AFFAIRE JOSÉ LUIS RUEDA'”

En el seu escrit de més de 40 pàgines, l’Advocacia recorda algunes de les dades que s’han anat reunint durant la instrucció de la causa, com la denúncia anònima que es va registrar al març de l’any 2015 en la qual, sota el títol ‘Affaire José Luis Rueda’, s’assegurava que “el més important, en termes econòmics, dels ‘pelotazos’ de la banda de l’IVAM va consistir en l’adquisició d’una sèrie de suposades obres de l’artista madrileny Gerardo Rueda, ja mort”.

També reprodueix un correu enviat per José Luis Rueda a una treballadora de l’IVAM que “revela de manera clara” que era el fill adoptiu de Gerardo Rueda qui “decidia materialment el contingut, comissaris, transport i muntatge de les exposicions, arribant fins i tot a impartir instruccions concretes sobre els catàlegs d’aquestes”.

Més informació

0 comentaris

Encara no tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

dotze − 8 =