Fernando S. Castillo proposa en l'IVAM la construcció d'una memòria col·lectiva a través d'històries oblidades

4.000 soldats de joguet ocupen l'exposició Fake Games. El monument col·lectivitzat

Guardar

El artista Fernando S. Castillo en el memorial colectivo de la exposición Fake Games. El monumento colectivizado
El artista Fernando S. Castillo en el memorial colectivo de la exposición Fake Games. El monumento colectivizado

"Cal llevar el memorial del pedestal i retornar el poder i la capacitat d'expressió als ciutadans". Així ha presentat Fernando Sánchez Castillo (Madrid, 1970) l'exposició Fake Games. El monument col·lectivitzat que es mostra des del 14 de novembre en l'IVAM. Enfront del monument com l'obra d'art per excel·lència associada al poder, l'artista proposa en la galeria 6 que els visitants del museu creen un memorial col·lectiu a partir d'uns soldadets de joguet, inspirats en una de les fotografies més icòniques de la Guerra Civil: Mort d'un milicià atribuïda a Robert Capa i Gerda Taro.

"Els majors de quinze anys —edat mínima per a allistar-se en les milícies— poden emportar-se a casa un soldadet de la instal·lació a canvi d'una reflexió sobre la Guerra Civil que deixaran per escrit sobre les parets de la galeria", ha explicat l'artista sobre la seua proposta. D'aquesta forma, com ha comentat el director de l'IVAM, José Miguel G. Cortés, "els visitants es converteixen en subjectes actius de l'exposició, de la mateixa forma que no s'entén la memòria d'un país sense la participació de tots els homes i dones que han format part d'ella".

L'exposició esmicola les relacions entre art i poder, entre espais públics i memòria col·lectiva que caracteritzen el treball de Fernando S. Castillo. "En aquest cas, l'artista s'ha inspirat en la tradició joguetera valenciana", ha destacat el comissari Miguel Caballero. Partint d'un joguet fabricat en la localitat alacantina d'Ibi que representa a un milicià, l'exposició renova el concepte de monumentalitat creant un memorial en el qual s'eliminen els pedestals, es redueix l'escala, es col·lectivitza i es busca l'intercanvi amb els espectadors. "A mesura que vaja avançant l'exposició aquesta brigada de 4.000 soldadets anirà disminuint mentre la història oral de la Guerra Civil a València va augmentant a través dels pòsits en les parets", ha assenyalat el comissari.

Fake Games. El monument col·lectivitzat es completa amb un memorial map amb peces que col·laboren en la construcció de la iconografia del milicià. En la segona planta s'exposa una col·lecció de fotografies de soldades que s'autoretraten jugant a morir i a matar, recordant la polèmica sobre la cèlebre fotografia de Capa/Taro en la qual potser el milicià estava escenificant la seua mort i no queia mort de debò.

"Fake Games és un doble negatiu: si el joc és fals, llavors es converteix en real", ha conclòs l'artista sobre el títol d'una exposició que ens convida a reflexionar sobre la dualitat entre ficció i realitat i a aprofundir en les intrahistòries de la Història.

Arxivat a:

Destacats