25n
25N
25N

Nuria Enguita: "Desitge que en cinc anys l'IVAM es trobe encara més en el centre de la vida social i cultural de València"

Parlem amb la directora de l’IVAM, Nuria Enguita, sobre els reptes que afronta una de les institucions referents en l’àmbit cultural de la Comunitat Valenciana

Des del passat 1 d’octubre, és la nova directora de l’IVAM, guanyadora del concurs públic amb l’aval d’un jurat de reconeguts professionals de prestigi. La trajectòria de Nuria Enguita parla per si sola. Els valencians han tingut l’oportunitat més recent de conéixer tot el seu aval precisament en Bombes Gens, un espai que ha revolucionat la cultura en un moment àlgid de cultura amb espais rellevants com el Centre del Carme, el propi IVAM o el futur Caixa Fòrum. Parlem amb la directora de l’IVAM per a conéixer les seues impressions després d’un intens mes de treball i els seus pròxims passos al capdavant d’aquesta institució, referent en el món cultural.

Com ha sigut l’aterratge a la que ha sigut ta casa durant tant de temps?

Ha sigut molt intens, però molt bo també. M’han rebut molt bé i estem ja treballant per a l’any que ve i per al futur.

L’últim cas que vas revolucionar va ser l’espai Bombas Gens ací a la ciutat de València. Trobes a faltar la teua experiència en el Bombas?

Trobe a faltar l’equip, encara que l’equip d’aquí també és bonic, però va ser una experiència molt intensa en un equip molt reduït. El centre es va consolidar molt ràpidament a la ciutat i crec que el context de la ciutat de València en 2016 era un context molt a favor de la cultura en un moment de renaixement de moltes iniciatives, i això va ser com una onada d’aire fresc. Va ser molt ben rebuda per la situació de la ciutat, pel barri i la gent. Va ser una experiència fantàstica.

En la teua presentació com a nova directora de l’IVAM, abans de presentar-nos als mitjans el teu projecte vas fer una reunió en el teu equip. Com va ser eixa reunió i, sobretot ara que portes en l’equip un mes, com és la relació amb tot l’equip de l’IVAM?

Jo vull que els primers que sàpien les coses siguen els de l’equip. L’equip d’una institució és el més important i ha sigut sempre així. Després d’aquesta primera reunió, he fet reunions en tots els departaments i ara tindré una nova reunió per a començar un pla que farem entre tots i entre totes perquè és un equip fantàstic, gran i hem de treballar junts. Pense que és el més important d’una institució per a mostrar-se a l’exterior i fer el mandat que tenim.

Com qualificaries al teu equip de l’IVAM?

Estic encara coneixent-lo. Crec que és un equip com tants altres. Hi ha gent que porta molt, hi ha gent nova que acaba d’arribar i hem de treballar per a cohesionar-nos.

‘ A mi m’agradaria que la nova subseu fora un complement a la seu històrica i també un joc important per als barris i per a la part de la ciutat on estiga, perquè nosaltres estem al centre històric i és el centre simbòlic i representatiu també per a la ciutadania’

Sobre la nova subseu de l’IVAM, tot apunta que serà una de les naus del Parc Central, dedicat sobretot a l’art contemporani. No sé si em pots avançar si ja està a punt eixe acord entre l’Ajuntament de València i la Conselleria de Cultura i quan veurem la llum.

Les negociacions continuen i jo no diré res abans que els representats públics ho diguen, però estem pensant ja la possibilitat de com podríem treballar i estem valorant també quines actuacions es deuen fer. A mi m’agradaria que fora un complement a la seu històrica i també un joc important per als barris i per a la part de la ciutat on estiga, perquè nosaltres estem al centre històric i és el centre simbòlic i representatiu també per a la ciutadania. Però pense que les ciutats han de cuidar els barris i cada vegada més les ciutats van en aquesta situació. Una subseu a un barri diferent del centre històric sempre és una bona notícia.

Vas comentar que hi ha una programació diferent. Tindrà certes connexions perquè la gent que puga anar a la subseu també puga anar a la seu històrica?

Vaig preparar una programació complementària a la seu històrica també amb relació a la xarxa d’altres centres del voltant. Ací tenim uns centres i allà tindrem uns altres, però és important trobar l’especialitat. Hi ha artistes amb un treball que es manifesta de diferents maneres i seria interessant que el seu treball estiguera en les dues seus. Sí que hi haurà sempre una connexió en la Seu històrica.

Vas comentar la teua intenció de col·laborar amb altres institucions culturals d’ací. Com serà eixa col·laboració amb la xarxa de Consorci de Museus o amb el Centre del Carme perquè la gent puga viure la cultura?

L’altre dia vaig estar amb Pérez Pons parlant. Jo pense que la ciutat de València ara mateixa té importants infraestructures locals i encara vindran més com Caixa Fòrum, Hortènsia Herrero… Hem de trobar l’especialitat de cadascuna, la missió de cadascuna. La missió de l’IVAM és totalment diferent de la del Centre del Carme, però jo pense més en relacions de treball i col·laboracions que impliquen enfortir tots els programes, és a dir, hem d’estar en connexió i en comunicació perquè si algú fa una cosa, l’altre no té sentit que la faça, o podem fer també coses complementàries. Totes les ciutats del nostre entorn i del nostre context europeu i occidental, i també oriental, tenen moltes estructures culturals. Jo pense que eixa idea de context i de circuit és important per als artistes, per als professionals, per als curadors i per a tots els agents, perquè sobretot en el cas de les infraestructures públiques d’això es tracta.

‘Pense que en València, més encara que en altres ciutats, hi ha una potència cultural i gent fantàstica i el que hem de fer és treballar, professionalitzar el sector’

Els valencians subestimem en moltes ocasions la nostra pròpia oferta cultural perquè pensem en Madrid com a contenidor cultural de tots els públics, però València té cada vegada més espais i una oferta molt gran. Creus que els valencians no som conscients de tot el que tenim?

Jo no ho sé, però és veritat que ara molts en Madrid i Barcelona pensen que en València estem molt bé i jo pense que és veritat. Hem passat etapes molt fosques, però també tenim un ecosistema que funciona. Jo soc nascuda a Madrid i visc ací, també he viscut a Barcelona i mai m’he plantejat que el lloc on estic és més o menys i a mi això és el que em guia. Jo pense que en València, més encara que en altres ciutats, hi ha una potència cultural i gent fantàstica i el que hem de fer és treballar, professionalitzar el sector, aprofitar els recursos que ens estan donant i treballar de tu a tu, però no perquè siguem més ni menys, sinó perquè la gent es relaciona ací. Jo pense que és la manera de fer. València té un potencial com tots els llocs del món.

En eixa presentació recorde dos aspectes importants. Un és la internacionalització de l’IVAM. Què li falta per a ser més internacional i estar en el mapa com un museu referent en tot el món i que creus que ja té?

Jo crec que té un posicionament ja prou important, però encara no és suficient, mai serà suficient. Cal treballar per a tindre també eixa relació de tu a tu amb altres museus independentment de la seua col·lecció, però un museu és fort per la seua col·lecció i la de l’IVAM és necessària per a moltes exposicions que es fan en Europa principalment, però també als Estats Units. Hem de treballar les relacions amb més museus, amb més agents, però en una reciprocitat, en una manera de fer on tots puguem dir la nostra opinió i treballar en col·laboracions, a nivell de curadors, invitats que tinguen coneixement de l’art valencià perquè hi ha allí col·laboracions a nivell d’artistes als joves, artistes consagrats o històrics de la nostra col·lecció. En la qüestió de les activitats hem de formar part de xarxes d’investigació, de centres de documentació… A tots els nivells del museu hem de treballar la xarxa tant internacional com territorial.

‘L’IVAM és un museu que és del territori, de la Comunitat Valenciana, però la gent l’associa a València perquè està en València.’

Per a la col·lecció també el més important és l’adquisició de noves obres.

La política d’adquisicions estic treballant-la molt en relació amb que es pot fer a partir del que ja tenim. És veritat que amb els recursos no serà possible comprar algunes obres històriques, però hem de treballar més en l’art de finals del segle XX i principis del segle XXI.

Saps quin pressupost tindràs de la mà de la Consellera de Cultura?

Jo crec que el pressupost serà entorn d’un milió d’euros, que és el pressupost que s’ha tingut en els últims anys per a compres. No sé si una mica més o una mica menys, però serà al voltant d’això.

Una altra part és la vertebració de tot el territori amb subseus tant de València com Alcoi. En Castelló no teniu, però esperem que en un futur pròxim, o no tan pròxim, també puguem tindre un IVAM allí. Què permet aquesta possibilitat de les subseus per a poder vertebrar tot el territori?

L’IVAM és un museu que és del territori, de la Comunitat Valenciana, però la gent l’associa a València perquè està en València. És veritat que si hem de tindre més seus necessitarem més equips, però Alcoi està i hem de treballar més la xarxa en la ciutat. S’ha fet un treball molt important perquè s’han fet exposicions molt bones que no han sigut subsidiàries del programa a València, però a mi m’agradaria treballar més en xarxa amb altres agents. La gent és important que vinga també al museu, però el museu pot treballar amb xarxa amb agents culturals de Castelló i Alacant. El consorci de museus té uns recursos que s’han de treballar més conjuntament.

L’IVAM va viure una etapa d’esplendor i també una etapa de corrupció, com tota la Comunitat Valenciana. Creus que ja hem abandonat eixa etapa de corrupció i l’IVAM brilla per si soles?

Sí, jo crec que aquesta etapa està ja liquidada totalment. En els últims 6 anys han sigut encara l’onada i la qüestió del juí. Pense que això és una altra cosa que no té res a veure amb l’IVAM i ha recuperat moltíssim. Està en una posició dins de la cultura i no dins de la qüestió social que, com tu dius, no va ser soles l’IVAM, va ser tota la Comunitat.

Ara mateixa estem vivint una pandèmia mundial que ens ha canviat la vida a tots. Com ha afectat la vida de l’IVAM? Què l’afecta a l’hora d’exposar, obrir noves exposicions o a l’hora d’implementar mesures de sanitat i de Covid?

L’IVAM i els museus són llocs segurs perquè tenen espai. Ací hi ha un Comité Covid que ha treballat durant tot l’any per anar adaptant les mesures de seguretat i el treball és molt més difícil. Ahir vam obrir l’exposició «Ordre i desordre moral. Art i sexualitat» que és una exposició que sembla de l’època pre-Covid perquè hi ha moltíssims préstecs de molts museus. Ha sigut molt difícil que aquestes obres estiguen ací quan venen de Noruega, Anglaterra, França, Alemanya i, fins i tot, d’Espanya. Açò porta moltíssims problemes d’organització perquè la mobilitat de les persones i els objectes s’ha complicat molt. Pot ser perquè estava preparada abans hem pogut fer-la, perquè començar una exposició d’aquestes característiques ara seria molt més difícil. És important donar-nos compte que el museu ha continuat treballant en època Covid i ahí està una exposició internacional com a exemple.

‘Quan fem cultura, fem comunitat, i la cultura sense comunitat és molt trist.’

En temps de pandèmia, la cultura va ser un dels motors d’alliberament per a les persones. No sé si creus que les noves tecnologies han vingut per a quedar-se i implantar-se dins dels mateixos museus per ser una ferramenta més de transmetre la cultura.

La tecnologia ja estava molt en les nostres vides i ha vingut, per a quedar-se no, per a ser més forta que mai, i potser hem d’adaptar-nos, hem de fer-ho. Els museus necessiten un entorn virtual digital potent perquè ahí està la partida. Ens juguem el futur. Hem de treballar en això i ací estem treballant ja en un entorn digital potent. Els museus han de ser conscients que hem de fer tot l’esforç possible perquè la gent vinga. La connexió directa amb l’obra no es pot tindre a través d’una pantalla. No soles amb l’obra, sinó amb altres persones. Quan fem cultura, fem comunitat, i la cultura sense comunitat és molt trist. La discussió, el debat, la investigació, el debat i la connexió pense que és important. La gent de l’art viatgem molt per a tindre reunions, i pot ser poc sostenible, però és important viatjar per a conéixer l’altra persona amb la qual vas a treballar. Ara podem assistir a conferències i, és possible que mai hauríem pensat que fora possible, però pense que la comunitat que fa un museu ha de treballar amb les condicions que siguen necessàries perquè siga segur i esperem tornar a tindre els museus plens de gent.

‘ M’agradaria treballar el que és la visió de l’IVAM, que és treballar amb un conjunt de col·leccions d’art modern i contemporani a tot el món’

Has dit moltes vegades que no eres personalista, i t’ho han preguntat moltes vegades, però m’agradaria saber algunes pinzellades, encara que portes un mes, de com serà la programació, la futura programació de la nova directora de l’IVAM quan acabe la programació que ja està feta.

Estic treballant en això, serà per al 2022, encara no puc dir res perquè les coses estan en la cuina, però, en el projecte que jo vaig presentar per a mi la col·lecció era el nucli de la institució i no solament el que està en la col·lecció, sinó també el que no està en el sentit de treballar des de la col·lecció, el que la col·lecció de l’IVAM significa, evoca… i pot difondre. Per això estic treballant també a la recuperació de la història en el sentit de la investigació històrica situada en els contextos espaciotemporals. Un museu, situat que explique com es relaciona amb altres contextos en el món. M’agradaria treballar el que és la visió de l’IVAM, que és treballar amb un conjunt de col·leccions d’art modern i contemporani a tot el món. I altres qüestions que m’interessen també com la qüestió del que és popular, que jo pense que s’hi ha deixat a banda moltes vegades, i des de fa anys molts teòrics estan plantejant que on es pot entendre la cultura i l’art sense la qüestió del que és popular. Igualment, la qüestió del feminisme en tota la seua extensió, també el que fa, no només al gènere sinó també a la raça, és a dir, a tos aquells discursos que han estat exclosos del museu modern i, en això, estem treballant amb exposicions més de tesi, més històriques, exposicions també d’artistes individuals que considere que han aportat en els últims anys una mirada diferent del món.

No sé si molta gent coneix els programes IVAM escoles i IVAM universitats, m’agradaria que ens detallares més perquè la gent puga conéixer més aquests programes.

Bé, L’IVAM té, l’equip de mediació té, relació amb moltes escoles a València i en el territori. Es va fer en l’últim any un esforç en treballar amb escoles rurals i amb escoles de fora fins i tot de fora de València. Amb universitats tenim convenis, s’ha fet la càtedra que, s’ha fet amb quasi totes les universitats del territori valencià, i ara estem a final d’any revisant tots els convenis que tenim amb universitats, escoles, el Palau de les Arts per a continuar i per a ampliar en la mesura del possible més grups d’investigació en relació amb les universitats i l’IVAM.

Per acabar, m’agradaria que feres un balanç personal, de com estàs vivint aquesta nova etapa i què esperes per a ella, sobretot per al museu, per a l’IVAM.

Estic amb molta il·lusió, amb molta alegria, pense que hi ha moltes coses a fer i en els pròxims cinc anys a mi m’agradaria que arribàrem a un museu amb un entorn digital potent, amb un equip cohesionat, amb les tres seus cohesionades i que, en cinc anys, aquest museu es trobe encara més en el centre de la vida social i cultural de València.

Més informació

0 comentaris

Encara no tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

2 × dos =