25n
25N
25N

El Centre del Carme convida a reflexionar sobre la potència de la imatge amb l'exposició «Fantasma '77. Iconoclàstia espanyola»

La mostra acull un recorregut fotogràfic que representa la trajectòria de la veneració a la iconografia pública franquista

El Centre del Carme convida a reflexionar sobre la potència de la imatge amb l'exposició «Fantasma '77. Iconoclàstia espanyola»

El Centre del Carme Cultura Contemporània inaugura hui, dimecres 1 de juliol, l’exposició «Fantasma ’77. Iconoclàstia espanyola», que acull una selecció de les fotografies realitzades pels fotoperiodistes valencians José Aleixandre i Manuel Molines des que es va promulgar la Llei d’Amnistia a Espanya en 1977. Mitjançant el recorregut fotogràfic i audiovisual, la mostra convida a la reflexió del públic sobre la potència que resideix en les imatges i en la presència fantasmal que perviu en elles quan la figura original desapareix. Han presentat l’exposició davant els mitjans el director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont; Jorge Luis Marzo i Matteo Guidi, membres de GREDITS (Grup de Recerca de Disseny i Transformació Social) i els autors de les fotografies, José Aleixandre i Manuel Molines.

José Luis Pérez Pont ha assenyalat que «Fantasma ’77. Iconoclàstia espanyola» és l’última exposició que inaugura el Centre del Carme en aquesta temporada. Segons ha explicat, la mostra aprofundeix en una iconografia que té a veure amb l’escultura de Franco, representada en diverses ciutats i eliminada progressivament al llarg del temps. El director ha enaltit el treball de recerca realitzat per GREDITS, en el qual han participat Matteo Guidi, Jorge Luis Marzo i Rebecca Mutell, que convida a reflexionar sobre una qüestió del passat que encara està molt latent en el present a través de la memòria històrica i les conseqüències polítiques. A més, Pérez Pont ha insistit en el paper fonamental del fotoperiodisme en el relat històric.

«És possible pensar en la memòria històrica sense imatges?». Amb aquesta pregunta ha introduït el seu discurs l’autor Jorge Luis Marzo, envoltat de les múltiples imatges que representen les escultures eqüestres del dictador i el seu context en el Centre del Carme. La mostra no sols acull fotografies, sinó que exposa també fragments audiovisuals que estan en funcionament durant la visita i un eix que simula una carrera de cavalls des de 1977 fins a la retirada general de les escultures. «Ha guanyat la carrera l’escultura de Melilla, que segueix en peus», ha declarat Jorge Luis Marzo.

Segons ha explicat l’autor, «Fantasma ’77. Iconoclàstia espanyola» permet analitzar com va tractar la democràcia eixa presència fantasmal de Franco que resideix en la seua iconografia pública. Per tant, qualifica el projecte desenvolupat com un «treball antropològic» que investiga i representa la veneració de les imatges al llarg de la història.

Els fotògrafs José Aleixandre i Manuel Molines han explicat com va ser retratar els vertiginosos instants de retirada de les escultures eqüestres. L’ambient es dividia entre qui celebrava l’eliminació d’eixa presència fantasmal dictatorial i qui s’enfuria. Tal com han explicat els fotògrafs, la gent realitzava agressions als periodistes i a les persones que intervenien, i el temps es feia etern. Els fotoperiodistes han ressaltat la importància de l’arxiu, de la bona documentació de les imatges, que ha permés realitzar i contextualitzar aquesta mostra.

L’exposició podrà visitar-se en el Centre del Carme Cultura Contemporània fins al 30 d’agost. «Fantasma ’77. Iconoclàstia espanyola» se suma a l’oferta artística del museu, que està rebent una gran acollida per part del públic des de la seua reobertura amb una mitjana d’entre 1.200 i 1.400 visitants setmanals, segons ha revelat el director Pérez Pont a aquest diari. A més, el centre continuarà activant àrees d’educació i mediació.

Més informació

0 comentaris

Encara no tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

2 × quatre =

lleida 2020
activem alfafar