25n
25N
25N

L'art urbà retrata un any de pandèmia en els murs de la ciutat de València

Els artistes Vinz Feel Free, Escif i Dulk fan el salt al museu

L'art urbà retrata un any de pandèmia en els murs de la ciutat de València
27/02/2021 -

La pandèmia de la Covid-19 ha estat l’absoluta protagonista de l’últim any en tot el planeta i en els més diversos àmbits. La tràgica crisi sanitària ha marcat el dia a dia i això, inevitablement, s’ha convertit també en matèria d’inspiració artística.

Entre els creadors que han reaccionat amb immediatesa en l’actualitat es troben els artistes urbans, que han fet una crònica de la pandèmia –ja siga des de la crítica social, la tendresa o l’humor– prenent com a suport els murs d’una ciutat com València.

En aquest sentit, Roberto Riccardo Alvau, membre de la plataforma sociocultural Orbis Vacui i actualment treballant en pràctiques en el Street Art Museum of Amsterdam no creu que l’art urbà puga retratar de millor forma alguns aspectes de la pandèmia, sinó que “la seua presència s’ha tornat primària dins d’un context artístic sempre més tancat i fràgil per via de la crisi sanitària”.

“Hem assistit al tancament de les principals institucions artístiques, dels museus, de les galeries i s’han limitat les cartografies culturals possibles de les quals podem fruir lliurement. Tanmateix, això no afecta l’art urbà que, per la seua essència d’art públic, no pot ser sotmés a restriccions de cap mena”, apunta l’especialista en declaracions a Europa Press.

jam de graffiti (2)

Per tant, prossegueix, “és normal que adquirisca més protagonisme i audiència possible durant aquest període històric: l’art urbà és segurament un vehicle cultural i social primari en l’actualitat i és just començar a observar més de prop aquest fenomen en el respecte de la seua tradició i subcultura”.

Un dels autors que més ha sonat per la seua manera de retratar, i ironitzar, sobre la realitat de la ‘nova normalitat’ és J.Warx. El jove –que va saltar a les xarxes i els mitjans sobretot a partir del seu mural en el qual reprodueix l’anècdota de la ‘tos per ametlla’ del director del Centre d’Alertes i Emergències Sanitàries, Fernando Simón– explica a Europa Press que les seues obres sorgeixen de la necessitat de conjuminar la crítica i la sàtira.

Sobre l’impacte de les seues propostes, algunes de les quals s’han fet virals, comenta que part es deu al fet que “la gent està molt saturada” i vol acostar-se a la realitat amb un altre to, més pròxim a l’humor. Per això, assegura que se serveix de fenòmens com el mem, encara que l’elecció dels temes dels seus grafitis depén en gran manera del seu estat d’ànim, reconeix.

L’artista es mostra content amb l’impacte que està aconseguint encara que sap i recalca que és complicat “posicionar-se en un món com aquest”. I tot això, malgrat que a València i la Comunitat Valenciana s’impulsen interessants projectes relacionats amb l’art urbà. “Està creixent, estic molt orgullós del que està passant a València”, assevera.

La signatura de J.Warx no és l’única que apareix en les escenes sobre el Sars-CoV-2 que esquitxen els carrers valencians, especialment els barris del Carme i Benimaclet. David de Llimona o La Nena wapa wapa rubriquen, entre altres, alguns dels murals més cridaners.

SALT Al MUSEU

En el cas de Vinz Feel Free, la seua visió ha saltat al museu i el MuVIM s’ha recobert amb un mural de l’artista en el qual apareixen 64 balcons, “un per cadascun dels dies que sortim a aplaudir” durant el primer confinament pel coronavirus.

Un dels referents de l’art urbà valencià, Escif va veure com el cap de la gran meditadora que hi havia cocreat com a Falla Municipal de l’any 2020 va haver de posar-se una enorme màscara el que la va convertir en una imatge icònica en l’esclat de la pandèmia i de les fallides festes.

Sobre la recepció d’aquesta disciplina artística, el director del Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), José Luis Pérez Pont, comenta que “el treball de les i els artistes urbans posseeix una gran capacitat de connexió amb els públics que el converteix, no sols en un reflex de la societat i de les problemàtiques actuals, sinó també en un espai de reivindicació, en un gran altaveu que es projecta a escala mundial a través de les xarxes socials”.

“El grafiti i l’art mural –recalca– és una pràctica ja asseguda en l’imaginari col·lectiu que està sent també integrada en l’àmbit museístic. Fa uns anys era impensable veure el seu treball en un centre d’art i ara espais com en el CCCC en el qual busquem la innovació en la creació actual, l’art urbà forma part de la nostra programació habitual, com la mostra que pròximament obrirem de l’artista valencià Dulk, en diàleg amb l’art faller”.

Més informació

0 comentaris

Encara no tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

2 + 2 =

museo prehistoria