‘L’ambulància mòbil del patrimoni’ analitza les façanes gòtiques de l’església arxiprestal de Santa Maria de Morella

‘L’ambulància mòbil del patrimoni’ analitza les façanes gòtiques de l’església arxiprestal de Santa Maria de Morella
14 octubre
07:10 2016

“L’ambulància del patrimoni” arriba a Morella per a analitzar l’estat de conservació de les façanes gòtiques de l’església arxiprestal de Santa Maria, estudis iniciats per la Direcció General de Cultura i Patrimoni junt amb la Subdirecció de l’Institut Valencià de Conservació i Restauració (IVC+R).

Durant els dies 13 i 14 d’octubre, un grup de científics, liderats per la subdirectora de l’Institut Valencià de Conservació i Restauració, Gemma Contreras, i la professora de la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla, Pilar Ortiz, treballaran en les portades gòtiques de l’església arxiprestal de Santa Maria de Morella, a fi d’avaluar la seua situació actual amb vista a la seua restauració.

Per a aquests estudis es comptarà amb l’ambulància mòbil per al patrimoni dissenyada per la professora Roxana Radvan, del National Institute for Research and Development in Optoelectronics de Bucarest (INOE) de Romania.

L’ambulància del patrimoni històric està dotada de GPR (radar que permet conéixer la presència de buits i moviment d’humitats); FRX i FTIR (equips que permet conéixer la composició química en el lloc); fotografies i làsers 3D per a alçar plànols de l’edifici; UAV dotats de cambres hiperespectrals per a obtenir les imatges visibles, ultraviolat i termogràfica dels murs i sostres; Doppler per a avaluar alteracions superficials, així com altres tècniques clàssiques. Totes aquestes tècniques són no destructives, la qual cosa permet obtenir dades rellevants sense la necessitat d’extraure mostres i, per tant, de danyar el monument.

La Portada dels Apòstols de l’arxiprestal de Santa Maria de Morella va ser construïda poc després de 1354, i es troba pròxima als paràmetres estilístics de l’escultura lleidatana, com ara el ‘Retaule de Santa Llúcia’ de l’església de Sant Llorenç a Lleida, i tarragoní, concretament amb obres del taller de Jaume Cascalls i el seu successor Jordi de Déu, que van treballar en la portada principal de la catedral de Tarragona, la qual cosa no és estrany donada la seua ubicació geogràfica i punt de confluència d’artistes, a més de la seua semblança amb la Porta dels Apòstols de la catedral de València. La Portada de la Mare de Déu, cronològicament un poc posterior (cap a 1400), mostra la Mare de Déu com a ‘Regina Virginum’, junt amb deu escultures de santes de cànon esvelt i dolç rostre, que responen a obres de primerenca influència borgonyona.

‘L’ambulància del patrimoni’ tanca la seua visita per Espanya a Morella, després d’haver col·laborat en la Mesquita de Còrdova amb els arquitectes restauradors i l’Institut Andalús de Patrimoni Històric; amb l’Arquebisbat de Sevilla, en diverses de les esglésies goticomudèjars més antigues de la ciutat, i amb el conjunt arqueològic d’Itàlica de Sevilla.

En aquest projecte treballaran directament sobre el terreny, a més de Gemma Contreras, Pilar Ortiz, i Roxana Radvan, els investigadors Alexandru Chelmus, Lucian Ratoiu, Laurentiu Angheluta, Claudia Constantin, Luminita Ghervase, Ioana Maria Cortea del laboratori d’optoelectrònica aplicada al patrimoni d’INOE, i els tècnics de la Direcció General de Cultura i Patrimoni i de la Subdirecció de l’Institut Valencià de Conservació i Restauració IVC+R.

Notícies relacionades

0 comentaris

Encara ho tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari