El Museu de Belles Arts cedeix dos quadres a l’exposició ‘L’art de les nacions’, del Museu Internacional del Barroc de Puebla (Mèxic)

El Museu de Belles Arts cedeix dos quadres a l’exposició ‘L’art de les nacions’, del Museu Internacional del Barroc de Puebla (Mèxic)
24 octubre
07:00 2016

El Museu de Belles Arts de València ha prestat de forma temporal dues pintures al Museu Internacional del Barroc de Puebla (Mèxic) que hui inaugura l’exposició ‘L’art de les nacions. El barroc com a art global’.

El ‘Bodegó amb ceràmica’, de Tomás Yepes (c. 1595-1674), i la ‘Magdalena penitent’, de Pedro Orrente (1580-1645), es mostraran fins al final de gener de 2017 al museu mexicà en aquesta exposició, que mostra el barroc com un art global a través de més de 180 obres provinents de les col·leccions i institucions més importants d’Europa com els museus del Prado i Thyssen-Bornemisza, la Biblioteca Nacional d’Espanya, la Galeria Nacional d’Art Antic a Roma, la Col·lecció Principesca de Liechtenstein i el Museu de Belles Arts de València, entre d’altres.

El punt focal del ‘Bodegó amb ceràmica’, de Tomás Yepes, és un bol de ceràmica de Delft amb prunes, peres i pomes, amb els seus característics tons blavosos sobre fons blanc que reprodueixen una escena marina. La innovació i qualitat d’aquest llenç respecte als fons neutres més tradicionals radica en l’obertura a un paisatge amb un riu en primer terme, un frondós bosc i al fons unes muntanyes amb un cel cobert per núvols.

La història de la ‘Magdalena penitent’, de Pedro Orrente, resulta especialment suggeridora tant per les escasses dades del seu origen com per la variació de l’autoria de Jerónimo Jacinto de Espinosa fins a la més recent a Pedro Orrente, que és com es mostra en l’actualitat al museu valencià. En aquest quadre, la sensualitat eròtica es confon amb una alta càrrega mística, sobre un fons de clar record tenebrista que fa d’aquesta pintura una vertadera obra mestra.

Ambdós peces formen part de la col·lecció permanent del Museu, ja que el seu alt valor històric i artístic així ho mereixen. En el cas de la ‘Magdalena’ d’Orrente s’exhibeix en la sala annexa als Ribalta, junt amb una altra obra de l’artista i altres artistes de la seua generació com ara Gregorio Bausá, Abdón Castañeda o Vicente Castelló. En el cas del bodegó de Yepes es troba en la primera planta de la col·lecció permanent junt amb les al·legories i bodegons de Miguel March, i el superb artifici amb armes de Vicente Vitoria.

El barroc és un dels períodes millor representats en les col·leccions del Museu de Belles Arts de València amb obres dels Ribalta, Francesc i el seu fill Joan, i els pintors de la següent generació com ara Orrente, Yepes i Urbano Fos. Jerónimo Jacinto de Espinosa és el següent artista que ocupa la segona meitat del segle XVII i els seus contemporanis que anuncien el final del barroc com els March, Pablo Pontons i Vicente Salvador Gómez. Amb el nou Pla Museològic recentment aprovat, aquest important període de l’art valencià es veurà reforçat amb nous elements de mediació.

tags
Compartir

Notícies relacionades

0 comentaris

Encara ho tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari