El Cor de la Generalitat actua en Serenates amb el concert “Poesia al cor. Del Tirant a la generació del 27”

05 juliol
09:00 2016

El concert que el Cor de la Generalitat presenta en el cicle Serenates sorgeix de l’adhesió d’aquesta formació a la celebració de l’any Cervantes. Els “Tres epitafis”, opus 17, de Rodolfo Halffter, amb textos de Cervantes, en els quals s’evoquen les sepultures del Quixot,Dulcinea i Sancho Panza, és la pedra angular del programa. És l’única obra coral important i una de les més difoses del catàleg de Halffter, segons Begoña Lolo, especialista en música basada en Cervantes.

A partir d’aquesta peça es va ser construint un programa titulat “Poesia al cor” en el qual es combinen poemes dels més representatius poetes espanyols amb una presència important de músics valencians: Joaquín Rodrigo, FrancescLlàcer Pla, Javier Costa i César Cano.

A més, el Cor canta per primera vegada “Tres peces corals” de Cristóbal Halffter i el “Cantar de solituds” d’Antón García Abril.

En aquest programa la lírica valenciana aquesta present per partida doble. Primer a través de Joanot Martorell, que va escriure per al seu personatge Tirant ho Blanc un monòleg de gran força poètica, utilitzat per Francesc Llàcer Pla en 1972 per a la seua “Lamentació d’amor de Tirantel Blanc”. En segon lloc, i podrà sentir a un dels nostres poetes recents més populars, Miguel Hernández, en una de les seues poesies millor divulgades: les “Nanas de la ceba” musicades pel madrileny Manuel Asseque d’Arpe en 1978, en una de les seues primeres composicions.

Joaquín Rodrigo va estrenar les seues “Tres cançons sefardíes del segle XVI” en 1952 a Madrid. Està considerada la seua millor obra coral i el text està basat en anònims del Renaixement espanyol, adaptats per la seua esposa, Victoria Kamhi.

“Flama d’amor visca” (2002) de Javier Costa, que va estrenar el Cor de la Generalitat, està basada en Sant Joan de la Creu i va ser finalista del Concurs Internacional de Composició Coral Ciutat de la Llacuna.

“Rimes d’amor i mort” (op.42), de César Cano, data de 1999 i va ser estranada a València pel Cor de cambra Amalthea, que va encarregar aquesta obra per a celebrar el seu desè aniversari. Com deixa veure el títol, està basada en poesies de Gustavo Adolfo Bécquer.

A “Cantar de solituds” (1989), Antón García Abril utilitza textos d’Antonio Machado. L’obra està indirectament relacionada amb terres valencianes, ja que el seu autor la va compondre per al Concurs Internacional de Polifonia organitzat per l’Ajuntament de Torrevella.

Quant a “Tres peces corals” de CristóbalHalffter, sota aquest títol circumstancial esreunen les tres obres profanes que formen part de la col·lecció “Sis peces corals”, en les quals el compositor va agrupar peces de diferent procedència, juvenils en la seua major part. “Eres com la neve” composició de 1957, està basada en una cançó tradicional castellana. Al costat d’aquesta, escoltarem “Don Diego sense do” i “El ferit”, ambdues de 1949 i basades en poemes procedents del llibre “Mariner en terra”.

A més, en el concert actua com a solista la soprano Susana Martínez-Tafaners i el cor compta amb la col·laboració del tenor i actor José Enrique Requena que, abans de l’audició de les obres, recitarà alguns dels poemes.

tags
Compartir

Notícies relacionades

0 comentaris

Encara ho tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari