caixa popular

De centre d'art, a temple de la pilota valenciana

De centre d'art, a temple de la pilota valenciana
26/05/2017 -

El director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, acompanyat pels artistes Vinz Feel Free i Txema Rodríguez ha presentat la mostra ‘Joc’ que es podrà veure en el Centre del Carme fins al pròxim 3 de setembre.

A la presentació ha assistit, així mateix, el conseller-delegat de Global Omniun/Fundació Aigües de València, Dionisio García Comín, patrocinador d’exposició i Miguel Piqueras, que també ha col·laborat en la mostra, a més de Doctor Cáspulo i Cervesa Túria.

JOC és una rondalla sobre el joc de pilota. Una història sobre la passió d’uns personatges que lliuren els millors anys de la seua vida a un esport que no dóna diners ni fama, un joc de profundes arrels valencianes que representa valors universals a través d’una disputa plena de bellesa en la qual els rivals sempre són tractats amb respecte. En JOC, els artistes Vinz Feel Free i Txema Rodríguez desenvolupen un treball en duo sobre les alegries i els sinsabores d’aquest bell i únic combat amb pilota.

Segons Pérez Pont “realitzar una exposició ex professo per a la Sala Ferreres, una de les més grans i belles de la Comunitat Valenciana sens dubte és un repte que contribueix a posar en valor l’art mural i, al mateix temps, a fer més gran la pilota, com a senyal d’identitat del poble valencià”.

“Un reconeixement que ve a més de la mà de dos grans professionals, el reconegut fotoperiodista Txema Rodríguez, valencià d’adopció i amant de la pilota, i un artista valencià com Vinz que ha portat el seu segell artístic per diferents ciutats del món, un segell que més enllà de l’estètic, un cos nu amb cap d’ocell, és un capdavanter de llibertat, que és un dels principis fonamentals que guien aquesta nova etapa en Centre del Carme i en el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana” ha matisat el director de l’ens museístic.

Per la seua banda el conseller-delegat de Global Omniun/Fundació Aigües de València, ha manifestat que “el diàleg entre les imatges de Rodríguez i l’art que prové del carrer de Vinz, vinculades les dues expressions en una relació permanent i fructífera sobre el joc tradicional de la pilota valenciana, és un projecte inèdit que, des de la nostra fundació, volem aplaudir”.

A manera d’epopeia la sala Ferreres es transforma en un gran temple pagà presidit pels déus de la pilota, amb un el Genovés de quatre metres d’altura com a epicentre de la sala. Al costat d’ell es recorda a Rovellet, Eusebio, Sarasol II, Fredi, Grau, Álvaro i Xatet de Carlet.

En aquesta epopeia hi ha un intercanvi de papers, els déus es presenten en forma humana i són els humans els que es converteixen en éssers mitològics al més pur estil Vinz.

Amb l’ajuda de més de 50 persones anònimes, els artistes es van embarcar en aquesta rondalla fa ara un any i mig. Un treball artístic col·laboratiu en el qual era important la presència de la dona en contraposició a un esport eminentment masculí, així com la participació de persones homosexuals o transsexuals de manera que en la mostra estiguen representats totes les tendències i orientacions sexuals, alguna cosa habitual en els treballs dels dos artistes.

“Ens semblava interessant veure la pilota des d’un punt de vista artístic, més creatiu com alguna cosa que pot créixer, evolucionar. Pensem que aquesta exposició pot ajudar-li a obrir-se a la societat” explica Txema Rodríguez aficionat a aquest esport que ha tingut la sort de poder fotografiar a les grans figures, les que ningú discuteix que són un referent.

Per la seua banda Vinz, ha manifestat que “açò no és un documental sobre la pilota valenciana, és una rondalla sobre totes aquelles persones que lluiten per un somni”. L’artista de street art ha destacat com “la pilota, alguna cosa local i propi dels valencians encarna uns valors que són universals que es poden aplicar a tots els àmbits”.

L’exposició/intervenció del Centre del Carme juga amb elements propis de l’art com la pintura, el dibuix, la fotografia o la instal·lació a més del collage amb altres elements propis del street art, d’on vénen els artistes.

‘Joc’ es compon de més de 100 peces realitzades totes ex professo per a la sala, jugant amb la hibridació de llenguatges i d’estètiques per a dotar a cada capítol d’aquesta rondalla d’una identitat pròpia.

A l’entrada en la sala Goerlich, dos cartells gegants anuncien la batalla com si es tractara d’un combat de boxa. La nau central representa el trinquet on es desenvolupa el joc, amb un hall of fame de Paco Cabanes ‘el Genovés’ i una frase que adverteix ‘Es prohibe blasfemar’. En ell 15 figures de més de dos metres d’altura representen a l’afició i la seua passió per l’esport. Després de contemplar les fotografies de l’Olimp de la pilota, els personatges mitològics ens mostren el cerimonial ajuste a aquest esport, des dels treballs als quals han de dedicar-se perquè la seua passió no els dóna per a viure, la preparació, el camp de batalla, el combat interior, el combat exterior, la victòria o la derrota fins a la recompensa.

La major part del treball de producció s’ha realitzat en el Centre del Carme, com a escenari i com a estudi artístic. El resultat: una epopeia de déus i personatges mitològics, una rondalla ambientada en llocs inhòspits, amb herois de carn i os, en la qual no hi ha vilans, ni bestioles rares, només passió, respecte i admiració, des de l’art, cap a la pilota.

Al final del recorregut es mostra en imatges el making off de l’exposició, incloent-hi un fragment d’una partida de pilota, entre Álvaro i el Genovés, amb la idea que el públic tinga una referència real de la pilota valenciana.


Més notícies

campaña prevencion suicidio

0 comentaris

Encara ho tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

15 + tretze =

imed hospitales
trobades escola valenciana
oceanografic aniversario
mas mislata