40 anys fent valors Caixa popular

Carles Alberola: “Hi ha algunes històries que més enllà de l’època tenen una validesa universal”

València Extra va conversar en exclusiva amb Carlos Alberola, director de “l’Aneguet Lleig”, que es presenta fins al 5 de febrer en el TEM

Teatre Escalante / TEM / Albena Teatre

Carles Alberola: “Hi ha algunes històries que més enllà de l’època tenen una validesa universal”

Carles Alberola és actor, guionista, productor, director de cinema i teatre i també responsable, al costat de la seua companyia Albena, de l’adaptació de l’Aneguet Lleig que per estos dies es presenta en el Teatre El Musical amb impuls del Teatre Escalante.

Des de 1994 la companyia, que dirigeix amb Toni Benavent, ha participat en fires i festivals amb les seues produccions de televisió i teatre, com a curtmetratges i obres originals o adaptades, entre elles Novecento. El pianista del océano (2000), una de les més grans novel·les de l’escriptor italià Alessandro Baricco, obtenint una trentena de premis en estos més de vint anys d’història.

En un escenari com l’Albufera i en llengua valenciana, on els animalets que acompanyen al contristat protagonista són part de la fauna del lloc, esta realització d’una història clàssica cerca identificar als més xicotets i estimular valors universals que Hans Christian Andersen ja inculcava en els xiquets i xiquetes de la Dinamarca del segle XIX.

L’obra ha guanyat el premi al millor espectacle musical en els Premis Max 2016. Com defineixes esta adaptació de l‘Aneguet Lleig? En què es diferencia de la versió original de Andersen?

Aneguet Lleig TEM EscalanteD’alguna manera es fa més recalcament en el fet no solament que siga l’Aneguet Lleig el diferent, sinó que tots els éssers en què es troba en eixa peripècia en la qual cerca a la seua família. Amb tots els éssers que es troba, tots són diferents, però són capaços de viure junts i eixe era un dels discursos, la latència que em va fer pensar que podia ser un text interessant. Una reafirmació del diferent, del que no és igual que nosaltres en els temps com els actuals en els quals hi ha molta gent que ha de moure’s d’un país a un altre per diferents motius. Hem d’entendre que és solament la convivència la que permetrà que puguem estar junts, perquè l’enemic no és el desconegut.

Hem realitzat canvis per l’aspecte espacial, ho hem traslladat a l’Albufera i tots els éssers que acompanyen al cigne en la seua aventura són éssers que habiten ací.

La moralitat de la història és coneguda per tots, però se sol parlar molt poc d’això. Ajuda esta obra de teatre a estimular l’autoconeixement i l’autoestima dels més xicotets? Com?

Jo crec que sí perquè els més xicotets gaudeixen d’una posada en escena molt visual, molt divertida, amb molt moviment i acció, però al mateix temps són capaços de rastrejar esta sèrie de valors. Jo supose que alguna cosa es filtra en la pell de l’espectador, d’una o una altra manera. El fet de reconéixer-se diferent d’un altre rar, perquè tots en alguns moments hem pogut patir la discriminació per algun motiu, física o d’altres característiques.Aneguet Lleig TEM Escalante

Conta’m com arribe la companyia a pensar una adaptació d’este clàssic en format musical. Amb la teua llarga trajectòria en Albena, ha d’existir alguna fixació especial per enfocar-se en un projecte com este. Què els va cridar l’atenció?

Jo sempre necessite trobar primer alguna cosa que m’estimule a ser explicat, veure si és original o adaptat, i després m’agrada pensar quin és el format que millor podria servir per a explicar eixa història. Una vegada vaig decidir que la història de l’Aneguet Lleig podia ser interessant per a este projecte d’Albena en la sala Escalante. El següent pas era pensar quin seria la millor manera d’explicar-ho.

No et sabria dir per què, però vaig pensar que l’Aneguet Lleig podia traduir-se en algú que canta i es mou de manera diferent als altres, i així cadascun dels animals arriba a tenir el seu estil musical. Supose que va ser eixe el motor, el motiu principal pel qual comencem a investigar en la dramatúrgia i arribar al plantejament final.

El relat original és del segle XIX i va ser publicat en una societat danesa molt llunyana en context. Com apliquen eixos ensenyaments perquè les comprenguen els xiquets i xiquetes valencians? S’adapta la companyia als temps per a fer la representació?

Aneguet Lleig TEM EscalanteJo crec que el fet de contextualitzar-ho en un espai proper evidentment ajuda. El fet d’utilitzar referències a certs anacronismes que ho vinculen al teu entorn, ho ajuden a sentir-ho com una realitat més propera, d’una banda, i possible, que existisca, que puga arribar a ser real.

Hi ha algunes històries que més enllà de l’època i del lloc on van ser escrites tenen una validesa una universal, i això és el que ocorre amb el conte de Andersen.

Parla’m una mica dels pròxims projectes de la companyia. Tenen alguna altra gira preparada?

En estos moments estem en fase de muntatge i sonorització d’una pel·lícula que hem realitzat, a partir també d’una obra teatral meua (Me esperarás), i estem en l’elaboració de projectes tant per a teatre com per a televisió. Espere que enguany que acabem de començar cobren vida.

tags

puzol xs
Compartir

Notícies relacionades

0 comentaris

Encara ho tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

eleven + 6 =

ACST Torrent
Aplicacion movil
Anunciate en Valencia Extra
biopark