caixa popular

#AsíSeManipula en RTVE

Els empleats de la radiotelevisió pública s’alcen contra la manipulació en l’ens

#AsíSeManipula en RTVE
05/05/2018 -

Encara que ja s’havia denunciat en múltiples ocasions, tant des de dins com des de fora, la manipulació informativa en la qual incorria Radiotelevisió Espanyola (RTVE), les treballadores de l’ens han tornat a posar el crit en el cel. El col·lectiu Dones de RTVE ha llançat una campanya en les xarxes socials per a visibilitzar aquest problema arran del “bloqueig per part del Partit Popular” de la reforma de la corporació pública. La Llei de Reforma de RTVE porta 7 mesos bloquejada, per la qual cosa les professionals han viralitzado una campanya amb el hastag #AsíSeManipula a la qual s’han sumat la majoria d’empleats de RTVE.

L’objectiu és que tant els espectadors, oients i usuaris de la cadena pública, així com professionals de la informació de RTVE, “puguen aportar exemples de manipulació” per a demostrar “com l’actual direcció impedeix que els ciutadans tinguen una informació plural“. En aqueix sentit, no han sigut pocs els sorprenents testimoniatges que s’han fet públics a través d’aquesta campanya.

“Quan com a redactora rasa de Nacional segueixes lluitant contra la manipulació, es ‘recansen’ de tu i et ‘bandegen’ a Economia, una secció sensible però de la qual controles molt menys”, conta Ana Martín Plaza, periodista digital de la corporació. Gabriel López, altre periodista explica que els seus “caps” de Televisió Espanyola li van encarregar una notícia “sobre els àudios del ministre Jorge Fernández Díaz”. Després de negar-se a signar la peça sense els àudios corresponents, explica que “als 10 minuts em van apartar de fer la peça”. Mateix sistema que narra Izaskun Fernández: “Quan t’obliguen a tancar els videos, sistemàticament, amb la versió del Govern, et negues i ho fa un altre…”.

Més estratègies. Aquesta última periodista també explica com es veten imatges en els informatius de la cadena. “Quan et diuen que el President del Govern no pot eixir en imatges amb polítics imputats per corrupció”. O encara pitjor, quan en començar a escriure una notícia de política “et trobes amb les anotacions de l’editora sobre qui ha d’aparèixer en aqueixa informació i quina part de la seua intervenció interessa”, com conta Gemma Esteba.

Alejandra Martínez, una altra periodista, apunta altra clau: “No donant la notícia fins que no hi ha reaccions del partit del Govern”. “Quan sempre es tanca amb la versió del Govern o del PP, fins i tot encara que no responga a l’ordre cronològic argumente-resposta”, assenyala Gabriel Arias.

Aquestes i moltes més experiències s’han anat succeint al llarg de la setmana i posen en evidència la falta d’independència que pateix RTVE respecte al poder polític, cosa que a la Comunitat Valenciana es va fer molt notòria en els informatius de Canal 9, on es van seguir estratègies similars a les quals expliquen treballadors de l’ens estatal. Per exemple, Izaskun posa en relleu que #Asísemanipula “quan es redacta malament una informació perquè la ciutadania no l’entenga”. La similitud amb l’antiga Canal 9 és inevitable. Allí, la imputació de l’expresident de la Generalitat Valenciana, Francisco Camps, en el cas dels tratges va ser explicada d’una forma incomprensible i sense imatges dels imputats:

tags

Més notícies

0 comentaris

Encara ho tenim comentaris!

No hi ha comentaris en este moment, vols escriure un?

Escriu el teu comentari

Escriu el teu comentari

cinc × tres =

imed hospitales
trobades escola valenciana
oceanografic aniversario
mas mislata